ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پورمحمدی: موسوی و کروبی می‌توانند مشمول عفو شوند

وزیر دادگستری ایران می‌گوید، نظام برای جلوگیری از "فتنه" جدید تلاش می‌کند و موسوی و کروبی در صورت اعلام پایبندی به قانون و آرامش کشور می‌توانند به جامعه برگردند.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران در یک نشست خبری به پرسش‌هایی در باره محاکمه موسوی و کروبی پاسخ داد و بار دیگر شرط "توبه" برای آزادی آنها را تکرار کرد. پورمحمدی اما این شرط را به شیوه‌ای متفاوت از سایرین بیان کرده است.

در این نشست، خبرنگاری پرسیده چرا موسوی و کروبی محاکمه نمی‌شوند و اینکه گفته شده اگر مسببن فتنه ۸۸ توبه کنند می‌توانند به جامعه باز گردند، آیا شامل کروبی و میرحسین موسوی نیز می‌شود؟ پورمحمدی در جواب گفته است: «نظام برای کسی استثنا قائل نیست. اینکه کسانی که محکوم شدند بخواهند توبه کنند می‌توانند به جامعه باز گردند و بگویند که ما قانون‌مند هستیم و به آرامش کشور پایبندیم و اگر چنین چیزی را اعلام کنند می‌توانند مشمول عفو شوند.»

پورمحمدی از صحبت‌های زیاد نسبت به محاکمه موسوی و کروبی در نظام و سبک‌سنگین شدن این موضوع خبر داده و گفته است: «نظام هوشمندانه تلاش می‌کند تا از فتنه جدیدی جلوگیری کند.»

یک روز پیش از سخنان پورمحمدی، دادستان کل کشور در باره  بازگشت کروبی از خانه وزارت اطلاعات به خانه خودش گفته بود: «نظام ارفاق فراوانی به برخی از سران فتنه کرده است. در شرایط حصر هم هیچ تغییری رخ نداده و به هیچ وجه هم رفع حصر تا این لحظه نبوده است. تغییر در منزل از اول تا حالا، به خصوص درباره مهدی کروبی بارها اتفاق افتاده و به معنی امر جدیدی نیست.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای تصریح کرده بود که در برخی شرایط، مجازات با توبه فرد متوقف می‌شود. او در عین حال در باره مهدی کروبی افزود: «البته هر کسی موفق به توبه نمی‌شود. بعضی وقت‌ها اجل مهلت نمی‌دهد.»

چند روز قبل از این، هادی خامنه‌ای، دبیرکل "مجمع نیروهای خط امام" و برادر رهبر ایران، در سخنانی  به مناسبت سالگرد انقلاب، موسوی و رهنورد و کروبی را "السابقون انقلاب" نامیده و ابراز امیدواری کرده بود که آنها هرچه زودتر از حبس خانگی به در آیند و«سلامتی کامل و شرایط زندگی عادی و برخورداری از حقوق اجتماعی و فردی نصیب ایشان شود.»

درمیانه دی‌ماه نیز، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم گفته بود که رفع حصر و گشایش‌های امنیتی و سیاسی مورد انتشار جامعه، در دستور کار رئیس جمهور قرار دارد.

اما دو روز بعد، علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، به ستایش از "تدبیر هوشمندانه" خامنه‌ای در برابر عملکرد موسوی و کروبی پرداخت و گفت جرم "سران فتنه" سنگین بود اما با آنها برخورد حداکثری نشد.

سعیدی در آن زمان زمزمه آزادی موسوی و رهنورد و کروبی را "نوعی فضاسازی" خوانده و گفته بود: «مردم ما اجازه نمی‌دهند به همین سادگی از سران فتنه گذشت شود.»

پیش از سعیدی، احمد جنتی، در نماز جمعه تهران گفته بود که موسوی و کروبی باید اعدام می‌شدند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران در پنجم دی ماه سال گذشته و در گفتگو با روزنامه کیهان عنوان کرده بود که حصر خانگی این افراد با نظر آیت الله علی خامنه ای، صورت گرفته است.

حسن روحانی پس از انتخاب به مقام ریاست جمهوری، بارها مورد خطاب قرار گرفته که خواست رای‌دهندگان خود در آزادی زندانیان سیاسی را برآورده سازد.

رهنورد و موسوی و کروبی نزدیک سه سال است در بازداشت خانگی به سر می‌برند و تاکنون واکنش مثبتی نسبت به شرط "توبه" برای آزادی خود نشان نداده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    میرعلی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، می‌گوید سرمایه‌گذاران فرانسوی برای خرید بخشی از سهام «ایران ایر» ابراز تمایل کرده و سازمان خصوصی‌سازی از یکی از شرکت‌های اروپایی پیشنهاد خرید این شرکت را دریافت کرده است.!! دلالان رفسنجانی  در پی حراج اموال عمومی برای گرفتن پورسانت هستند. نعمت زاده تا حالا ۱۰۰۰ میلیارد گرفته !

  • فرهاد - فریاد

    این جمهوری اسلامیست که رهبر آن در صدد است بمب اتم بسازد و نمی تواند اما هزینه ی آنرا باید دیگران بدهند کودتائی که بر علیه رای مردم صورت گرفت نتایج خونباری به همراه داشت تا آقای خامنه ای به همراه عمله و اکره هایش و بقول روحانی بی سوادها آزمون تندرویهای هسته ای خودشان را عملی کنند . 35 سال حکومت جمهوری اسلامی نشان داده است که حاضر نیست هیچ امتیازی بدهد و تنها با زور است که باید مجبورش کرد . و زمانی هم که مجبور شوند به مفتضحانه ترین اشکال عقب نشینی می کنند از اینرو آزادی موسوی و کروبی و سایر زندانیان تنها با اعمال فشار ینی تظاهراتهای پی در پی امکان پذیر است . چانه زنی هیچ فایده ای ندارد همین امروز شریعتمداری کیهان حتی از روحانی میخواهد توبه کند کسی که با آرای مردم و قانونی رای مردم را نمایندگی می کند . تا زمانی که مردم تنها چشم به نتایج صندوقهای رای ببندند جمهوری اسلامی و لابی های قدرت همچنان به آرای مردم تف خواهند کرد . تنها حذف اینها از قدرت است که مردم به آرامش خواهند رسید و این تنها با زور امکان پذیر است و بس .

  • بازنشسته

    چگونه راهپیمایی ( بقول یکی از فرماندهان سپاه ) سه و نیم میلیون نفری ( آرام و بی سرو صدای ) مردم ( تنها در تهران ) می شود اردوکشی و فتنه ولی تظاهرات حکومتی حد اکثر هشتادهزار نفری میشود حماسه ؟! از چه چیزی توبه کنند؟ از گناه نکرده ؟ مقام معظم و فرزانه رهبری با آن همه هزینه و خسارت و آبروریزی آدمی مانند احمدی نژاد و رفقایش را آورد بر کشور تحمیل کرد و این همه خسارت و آبروریزی ببار آورد ( که تنها جنبه اقتصادی موضوع را این روزها از آقای روحانی و همکارانش میشنویم ) ، این میشود بصیرت ولی آنها که این وضع را پیش بینی کردند و به اعتراضی آرام پرداختند می شوند بی بصیرت و فتنه گر و باید توبه کنند؟! این همه خسارت در این مدت ببار آمد این همه آبروریزی شد که شرح آن در هیچ صحیفه ای نمی گنجد، آیا مقصران این خسارتها باید تقدیس شوند و بابصیرت خوانده شوند ولی هشداردهندگان و معترضان مسالمت جو باید توبه کنند؟! روزگار سروته شده !

  • farid

    به پو محمدی :توبه  را تو و  امثال تو بکنند که پرونده سیاهی دارید.