ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عذرخواهی حسن روحانی به‌دليل مشکلات توزيع سبد کالا

حسن روحانی در گفت‌وگوی تلويزيونی خود از مشکلات پيش آمده در توزيع سبد کالا پوزش خواست و بار ديگر از هنرمندان خواست تا آثار "بانشاط" بسازند.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران شب گذشته، چهارشنبه ۱۶ بهمن‌ماه در گفت‌وگوی زنده تلويزيونی خود در شبکه يک سيما که با يک ساعت و نيم تأخير برگزار شد از مردم به‌دليل مشکلات توزيع سبد کالا پوزش خواست.

حسن روحانی درباره طرح توزيع سبد کالا با بيان اينکه "چه در مرحله نخست توزيع سبد کالا و چه در مراحل بعدی آن، سبد کالا شامل همه مردم نمی‌شود"، گفت: "باز هم عده‌ای باقی می‌مانند که اين سبد به آن‌ها تعلق نمی‌گيرد."

وی افزود: "ممکن است بخشی از مردم که وضع مالی خوبی ندارند، سبد به آن‌ها نرسد اما آيا ما کاری را که نمی‌توانيم به طور ۱۰۰ درصد انجام دهيم و می‌توانيم ۹۰ درصد آن را انجام دهيم، ترک کنيم؟"

طرح توزیع سبد کالای رایگان توسط وزارت صنایع و تجارت دولت يازدهم اجرا شده است.

پس از ماه‌ها تبلیغ برای این طرح، یک روز پیش از اجرای آن وزارت صنایع و تجارت اعلام کرد که این طرح تنها شامل آن دسته از سرپرست‌های خانواری خواهد شد که زیر پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، تأمین اجتماعی و قانون کار قرار دارند و درآمد ماهانه آن‌ها زیر ۵۰۰ هزار تومان در ماه است.

بر اساس اطلاعاتی که این وزارتخانه اعلام کرد ۹ تا ۱۰ میلیون ایرانی، واجد شرایط لازم برای دریافت سبد کالا هستند.

در پی این تصمیم‌گیری‌ها همه کارگران بیمه شده و بیمه نشده که حقوقی بالای ۵۰۰ هزارتومان دارند از فهرست واجدان شرایط لازم برای دریافت سبد کالای رایگان، حذف شدند و همین سبب واکنش شماری از نمایندگان مجلس و فعالان حقوق کارگران شد.

رئيس‌جمهور ايران در گفت‌وگوی تلويزيونی خود گفت: "بخشی از افرادی که وضع مالی‌شان در مضيقه است، برای ما قابل شناسايی است اما برخی ديگر از مردم در هيچ حساب و کتاب و آماری نيستند."

وی با بيان اينکه "تلاش دولت بر اين است که آمار دقيق و درستی داشته باشد"، تصريح کرد: "اگر مردم در زمينه سبد کالا به زحمتی افتادند، من به‌عنوان رئيس‌جمهور از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم."

حسن روحانی با بيان اين‌که "اگر نقصی در اين زمينه وجود داشته باشد، ما اين نقص را به مردم اعلام خواهيم کرد"، گفت: "ما از مردم عذرخواهی خواهيم کرد و در جايی که نقصی وجود داشته باشد، به عذرخواهی خود افتخار می‌کنيم و آن‌ها را برطرف می‌کنيم."

به‌گفته وی هدف دولت يازدهم اين است که "مردم از لحاظ معيشت، به‌ويژه از لحاظ مواد غذايی مقداری و در حد توان دولت، بهبودی در زندگی‌شان حاصل شود."

روحانی تأکيد کرد: "ما بايد اقدامات اساسی در اين زمينه انجام دهيم و قدم به قدم به سمت جلو پيش برويم و سرمايه‌گذاری و کارآفرينی انجام دهيم تا مردم روی پای خود بايستند و ديگر نيازی نه به سبد کالا و نه يارانه نداشته باشند."

رئيس‌جمهور ايران در بخش ديگری از سخنان خود ضمن دفاع از سياست خارجی دولت و اين‌که پس از توافق هسته‌ای فضای "ايران‌هراسی" تغيير کرد از سفرهای هيئت‌های سياسی و اقتصادی در ماه‌های اخير به ايران سخن گفت و اعلام کرد که در اين مدت ايران حدود "چهار ميليارد دلار سرمايه‌گذاری خارجی" جذب کرده‌ است.

وی وعده "طلوع مجدد در اقتصاد ايران" را داد و افزود: "در ماه‌های آينده شاهد يک تحول اقتصادی در کشور خواهيم بود."

حسن روحانی همچنين مواضع خود در زمينه فعاليت‌های هنری را که پيش از اين در ديدار با گروهی از هنرمندان و پيام خود به جشنواره فيلم فجر اعلام کرده بود و با واکنش‌های متفاوت هنرمندان روبه‌رو شده بود، تکرار کرد.

وی در عين اين‌که گفت "ما نمی‌توانيم به هنر دستور دهيم" گفت: "اما مردم می‌توانند بخواهند و خواست مردم برای همه بخش‌ها اصل است و مردم ما امروز نشاط و اميد بيشتری می‌خواهند."

رئيس‌جمهور ايران افزود: "من در سخنرانی خود برای هنرمندان اين موضوع را خواستم که آنها در بخش‌های مختلف هنری از جمله تئاتر و سينما و بخش‌های ديگر اميد را بيشتر بيافرينند و خواست مردم را مدنظر قرار دهند."

روحانی گفت:‌ "خواهش من از هنرمندان اين است که در ساخت هنرهايشان بيشتر به فکر نشاط،‌ اميد و آرامش برای کل جامعه باشند."

وی گفت:‌ "واقعا هنر بهترين تأثيرگذار است برای اين‌که پيام‌ها را به دل بنشاند و مهم اين است که پيام‌هايی را که نياز مردم است به دل بنشاند و از جمله اين‌ها بحث وجدان کاری، مبارزه با فساد و ويژه‌خواری است."

حسن روحانی همچنين بر اين خواست تأکيد کرد که در فيلم‌ها "روابط خوب و عزتمندانه ايران با دنيا" نمود داشته باشد.

برخی از هنرمندان ايرانی اين سخنان رئيس‌جمهور ايران را "دو پهلو" می‌دانند و معتقدند که روحانی از سويی بر آزاد گذاشتن هنرمندان و "دستور" ندادن به آن ها سخن می‌گويد اما از سوی ديگر از آن‌ها می‌خواهد که در چارچوب‌هايی که وی تعيين می‌کند فيلم بسازند.

جعفر پناهی، فیلمساز نامدار ایرانی چند روز پيش در نامه کوتاهی پیام حسن روحانی به مراسم گشایش سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر را مورد انتقاد قرار داد و گفت اگر واقعا حسن روحانی می‌خواهد مردم با سینما آشتی کنند؛ اجازه بدهد، “هنرمند خود انتخاب کند چه بسازد یا چه نسازد”.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    فریدون خاوند: این بدترین راه مقابله با فقر است. از آغاز پایه‌گذاری جمهوری اسلامی، گرایش‌های نیرومند متکی بر تیمچه‌ها و حجره‌ها به جای تکیه کردن بر علم اقتصاد، به تفکر صدقه‌ای روی آوردند که معروف‌ترین نمونه آن در سیاست احمدی‌نژادی پرداخت یارانه‌های نقدی تجسم پیدا کرد. برآیند این گونه سیاست‌ها، مناظر دلخراشی بود که یک‌شنبه گذشته در جریان توزیع سبد کالا دیدیم. این مناظر آشکارترین نشانه شکست همین تفکر سی و پنج ساله است و ثابت کرد که در جهان قرن بیست و یکم از «تفکر تیمچه‌ای» کاری ساخته نیست

  • hasani

    افتضاح شرم آوری که در روزهای اخیر براثر اجرای طرح "توزیع سبد کالا" !! برپا شده و صحنه های زشت، دلخراش و مشمئز کننده ای که در رسانه ها به نمایش گذاشته می شود، فزون بر نشان دادن بی لیاقتی و ناکارآمدی دولت "تدبیر و امید" شیخ حسن روحانی، این را نیز نشان می دهد که شوربختانه جامعه براثر سیاست های ویرانگر نظام ولایت ، به بیماری حاد ازدست دادن عزت نفس و حرمت انسانی و پذیرش خفت و حقارت مبتلا شده که درمان آن اگر دشوار درحد محال نباشد، چندان ساده هم نیست.

  • hasani

    .................... اخیرا مطلبی تحت عنوان "مرثیه‌ای نیمه تمام در وصف انقلابی که زود پوسید" نوشتم که در آن به تجربیات شخصی دانشجوی ١٨ ساله شهرستانی در مورد انقلاب بهمن ٥٧ پرداختم و اینکه چرا و چگونه عروس شکوهمند رویاهای ما به عجوزه‌ای خونخوار در حجله هزار تازه ‌داماد نوکیسه و از گردِ راه نرسیده تبدیل گشت. اگرچه عاشورای ما نسل انقلاب برای نوحه خوانی همین "دهه فجر" است، اما در این نوشتار کوتاه قصد بازگویی داستان انقلاب و نوحه خوانی در مورد وقایع قبل و بعد از آن را ندارم. بلکه هدف فقط طرح یک درخواست مشخص است از نسل انقلاب تا در این فرصت پیش آمده، بدون سرزنش دیگران و رد اتهام و یا ادعای فضل و بیگناهی، برای یکبار هم که شده بصورت دست جمعی بپذیریم که حتی بدون عمد و آگاهی کافی، آتش بیار معرکه ای شدیم که برای ملت ایران به جهنمی تبدیل گشت. جهنمی که نیمی از رفقا و یارانمان در آن سوختند و نیمی دیگر تبعید شدند. به احتمال زیاد طرفداران اصلاحات که سوختن ملت در آتش جهل و نفرت را در حد یک نزاع درونی بین "اعضای خانواده انقلاب" تنزل می دهند، با ثابت قدمی همیشگی و وفاداری کامل به نظام شکست خورده، از چنین درخواستی حمایت نخواهند کرد. زیرا آنها به احیای مجدد آرمانهای انقلاب و "دوران طلایی امام" ایمان دارند!!؛ و اگر قرار باشد عذرخواهی کنند باید به شکست اهداف انقلاب بهمن ٥٧ اعتراف کنند و در ذهن و باورهای خویش جسد پوسیده عجوزه ای را که بر روی دست مردم مانده است دفن کنند. و این امر شهامت و از خودگذشتگی می طلبد. اما برای آنهایی که "انقلاب اسلامی" سالها پیش مرده است، نفس عمل عذرخواهی جمعی می تواند شهامت و از خودگذشتگی آنها را برای نجات مردم دلسوخته و اسیر ایران نشان دهد. باور کنید کار سختی نیست. هر کدام از ما می تواند از قطره وجود خویش آغاز کند تا به دریا برسیم و گناهان گذشته خود را در آن بشوئیم. عبدالستار دوشوکی مرکز مطالعات بلوچستان سه شنبه ١٥ بهمن ١٣٩٢

  • Majid

    حسن آقا دستمالت کو؟ یادش رفت حسن آقا که خاتمی در موقع پوزش خواهی بعد از ۸ سال فضاحت خود دستمالی به دست گرفت و با کمک پیازی پنهان شده در دستمال چند قطره اشک هم ریخت؟ خوب دروغگو فراموشکار هم میشود و عذر ایشان موجه ست.