ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ششم فوریه، روز جهانی مبارزه با ناقص‌سازی عضو جنسی زنان

ناقص‌سازی عضو جنسی زنان در شش استان ایران

نعیمه دوستدار - پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در شش استان ایران، ناقص‌سازی عضو جنسی زنان همچنان انجام می‌شود: کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، لرستان و هرمزگان.

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در شش استان ایران، ناقص‌سازی عضو جنسی زنان همچنان انجام می‌شود: کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، لرستان و هرمزگان.

به تازگی، رایحه مظفریان، فعالی که در زمینه مسائل  ناقص‌سازی عضو جنسی یا ختنه زنان فعالیت می‌کند، نتایج پژوهشی را که در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ توسط ک.احمدی در ایران به همراه گروهی از فعالان کرد انجام شده، منتشر کرده است.

بر اساس این پژوهش حدس زده می­شود حدود ۷۰ درصد از ختنه زنان در شش استان ذکر شده رواج داشته باشد. از بین هزارنفری که در ۸۵ روستا مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، مشخص شد که آذربایجان غربی بیشترین آمار ختنه‌شدگان را دارد.

این پژوهش اضافه می‌کند که در ایران ختنه زنان بیشتر روی دختران کمتر از ده سال صورت می‌گیرد. در استان‌های ایلام و لرستان این عمل درست قبل از ازدواج صورت می‌گیرد و در برخی از موارد هم پس از تولد اولین فرزند ختنه انجام می‌شود. در استان هرمزگان معمولاً دختربچه‌ها را در سن‌های پایین ختنه می‌کنند.

ناقص‌سازی عضو جنسی زنان در ایران در حالی انجام می‌شود که نهادهای مسئول در امور بهداشت و سلامت به آن واکنشی نشان نمی‌دهند و در رسانه‌ها و میان افکار عمومی نیز به آن پرداخته نمی‌شود.

بر مبنای یک تحقیق دیگر که به صورت میدانی توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده، میزان ختنه زنان در میناب حدود ۷۰ درصد است. تحقیقات این گروه «ضعیف بودن آگاهی و نگرش افراد مورد مطالعه، لزوم آموزش مردم منطقه و اهمیت مراکز بهداشتی - درمانی در افزایش سطح آگاهی و تغییر نگرش‌های مردم را نشان می‌دهد».

بر اساس یک فرهنگ قدیمی، اعراب سوسنگرد دختران‌شان را در سن هفت یا هشت سالگی ختنه می‌کردند و بخش بریده شده را نگاه می‌داشتند تا اینکه دختر عروسی کند و در روز عروسی آن را به دور گردن دختر می‌انداختند. این رسم در بندر کنگ «تیغ سنت و فرهنگ» خوانده می‌شود و ۷۰ درصد برآورد می‌شود که اغلب در ۴۰ روزگی نوزادان و با روش‌های کاملاً غیر بهداشتی توسط قابله‌های محلی انجام می‌شود. گزارش شده ‌است که در بندر جاسک نیز این عمل انجام می‌شود.

نمودار فراوانی ناقص‌سازی عضو جنسی زنان در استان‌های مختلف ایران. منبع: وب‌سایت جامعه‌شناسی ایران

مانند بقیه کشورهایی که این عمل در آنها اتفاق می‌افتد، ختنه زنان در ایران معمولاً پنهانی است و داروی بیهوشی برای آن استفاده نمی‌شود. افراد محلی این کار را در بدترین شرایط بهداشتی انجام می‌دهند و محل خونریزی با خاکستر، داروهای محلی یا بتادین و الکل تمیز می­شود. در بعضی موارد هم دختران برای جلوگیری از خونریزی، مجبور به نشستن در سطل پر از آب یخ می­شوند.

در بسیاری از مناطق دنیا، ختنه مختص به دین یا مذهب خاصی نیست، بلکه نوعی فرهنگ و آداب و رسوم سنتی در میان مردمان محسوب می­شود. به عنوان نمونه تحقیقات نشان می­دهد که زنان چه شیعه و چه سنی در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، هرمزگان و زنان اهل حق کرمانشاه نیز ختنه می­شوند. تامل آماری روی این نکته نیاز به بررسی بیشتر دارد.

 ناقص‌سازی عضو جنسی زنان، یک تجاوز فراگیر

بریدن آلت تناسلی زنان یا ناقص‌سازی عضو جنسی زنان، بر اساس تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی به یکی از چهار عمل زیر اشاره دارد: برداشتن جزئی یا کلی کلیتوریس (کلیتوریدکتومی)، برداشتن جزئی یا کلی کلیتوریس و لب‌های کوچک فرج با بریدن لب‌های بزرگ  یا بدون آن، تنگ کردن مجرای مهبل با ایجاد یک مهر و موم پوششی با قطع کردن و تغییر مکان دادن لب‌های کوچک یا لب‌های بزرگ با یا بدون برش کلیتوریس، و نوع چهارم شامل هرگونه عمل خطرناک دیگر روی آلت تناسلی زنان به مقصودی غیر پزشکی مانند: سوراخ کردن، سوزن زدن، شکافتن و غیره.

این عمل پیامدهای منفی بسیاری بر سلامت و روان دختران و زنان دارد. در بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ میلادی، برش دستگاه تناسلی زنان به شکل عمده‌ای مشکلی پزشکی در نظر گرفته می‌شد، ولی از سال ۱۹۹۰ میلادی به بعد گفتمان‌های پیرامون این موضوع به نقض حقوق اصلی انسانی نیز توجه می‌کنند و این عمل نقض حقوق اساسی زنان و کودکان شمرده می‌شود.

به گزارش بنیاد جمعیت سازمان ملل تعداد زنان ختنه شده در جهان ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون است و هر سال سه میلیون دختر دیگر نیز در معرض این خطر قرار می‌گیرند. در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ میزان زنان ختنه شده به صورت تدریجی رو به کاهش بوده‌است.

نکته قابل توجهی که ختنه زنان را به یک موضوع فراگیر تبدیل می‌کند، این است که این عمل مختص هیچ فرهنگ خاصی نیست و در نقاط مختلف دنیا فارغ از دین و مذهب اتفاق می‌افتد. تاریخ این عمل را به پیش از پیامبری موسی نسبت می‌دهند که بر این اساس آن را نمی‌توان به هیچ دینی نسبت داد، اما در عین حال این عمل زمانی که به تاریخ ادیان رسیده، توجیه مذهبی هم پیدا کرده و برای تائید آن دلایل مذهبی تراشیده‌اند.

مراحل سنتی ناقص‌سازی عضو جنسی زنان: در برخی مناطق با بریدن کلیتوریس و بخیهآن، زنان را از لذت جنسی محروم می‌کنند.

 تضمین پاکی زن، تضمین سلامت مرد و کودک متولد شده، حذف بوهای بد و تکمیل رشد و زنانگی از دلایلی هستند که معتقدان به ختنه زنان مطرح می‌کنند و در سایه آن به بدن زنان و دختران تجاوز می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل سنتی انجام ناقص‌سازی جنسی زنان، کنترل یا کم کردن میل جنسی زنان است، اما طبق برخی تحقیقات، عملی که قرار بوده بی‌قاعدگی در امور جنسی را بکاهد، در عمل سبب تشدید آن شده ‌است؛ چرا که به دنبال عدم رضایت جنسی زنان ختنه شده، آنها را به جست و جوی رضایت جنسی می‌کشاند. در عین حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ختنه زنان باعث می‌شود که آمیزش برایشان دردناک باشد و به ارگاسم نرسند.

ناقص‌سازی زنان بر سلامت و روان زنان و دختران اثر منفی دارد. در کوتاه مدت دردی شدید و خونریزی هنگام انجام عمل نصیب آنها می‌شود. در بعضی انواع ناقص‌سازی پای دختران را برای روزها یا هفته‌ها به هم می‌بندند. عفونت‌های بعد از عمل نیز رواج دارد. در بلندمدت کاهش لذت جنسی، دردهای عصبی، عفونت، مشکلات روانی و استرس‌های بعد از عمل، اختلال‌های ادراری، آسیب به ارگان‌های مجاور وعوارض روانی جنسی از جمله پیامدهای ناقص‌سازی است.

به دنبال ختنه زنان، میزان احتمال ابتلا به عفونت‌ها بیشتر می‌شود و هپاتیت نوع ب، HIV و انتقال عفونت‌ها و ‌ویروس‌ها آسان‌ترصورت می‌گیرد. به دلیل بروز عفونت‌های لگنی باروری زنان ختنه شده تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

پانویس:

ششم فوریه، روز جهانی مبارزه با  ناقص‌سازی عضو جنسی زنان، یکی از روزهای آگاهی‌دهنده بین‌المللی مورد حمایت سازمان ملل است. نخستین‌بار در سال ۲۰۰۳ استلا اوباسانجو، بانوی اول نیجریه در کنفرانسی که توسط کمیته بین آفریقایی مناسک سنتی تاثیرگذار بر سلامت زنان و کودکان برگزار شد این روز را پیشنهاد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامی

    همچین چیزی توآذربایجان غربی وکردستان وجودنداره.دروغه محضه

  • سیانک

    ***،مادر وخواهر خودت اینکارو کردن من ایلامی از مادر وکرمانشاهی از پدر همچین چیزی نه دیدم نه شنیدم الحق ها رو از نزدیک دیدم ومیشناسم دروغه راههای کسب درآمد زیاده دروغ ودونگ وتهمت چرا وبه چه قیمتی؟

  • ختنه دختران در ایران | هاتی پاتی

    […] ناقص‌سازی عضو جنسی زنان در شش استان ایران […]

  • هاتی پاتی | ختنه دختران در ایران

    […] ناقص‌سازی عضو جنسی زنان در شش استان ایران […]

  • ختنه دختران در ایران | My Blog

    […] ناقص‌سازی عضو جنسی زنان در شش استان ایران […]

  • کیوان

    اند که اینقدر سینه چاک میکنندهنجام داد ها رتان ها مهاینات ای هستند مگر در این عقده فلانی که گه احتمااقا یا خان

  • babak

    کسانى که مىگوىىد در استان لرستان و ايلام و... اىن عمل انجام نمىشه و تحقيقات را زیر سوال می برید. توجه کنید که قرار نیست که ماها خبر دار بشیم چون این عمل به صورت خیلی مخفیانه انجام میشه و وجود داره

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 32

    […] ناقص‌سازی عضو جنسی زنان در شش استان ایران رادیو زمانه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در شش استان ایران، ناقص‌سازی عضو جنسی زنان همچنان انجام می‌شود: کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، لرستان و هرمزگان. […]

  • دو میلیون دختر و زن، هر ساله ختنه می‌شوند

    […] روز جهانی مبارزه با ناقص‌سازی عضو جنسی زنان است. مقاله‌ای در اینترنت منتشر شده که مدعی است در ۶ استان ایران هم، این رسم اجرا […]

  • مرد سرما

    درود برشما من هم یک تحقیق کامل و جامع دراین باره داشتم همه این حرفها دروغه ، دارند ما ایرانی های یکتاپرست و خداپرست رو در جوامع بین الملل زیر سوال میبرند ... مردمان این خاک در جنگ 8 ساله تحمیلی با 35 کشور در دنیا جنگید تا بفهماند که شرف و آبروی زنان و دختران پاک سرزمینش چقدر برایشان مهم است هزاران شهید و پرچم سرخ شان گواهی و تیریست به چشمان کور دشمنانمان که این مطالب احمقانه رت به مردمتن این سرزمین می بندند ... همان گونه که در فیلم کذایی و احمقانه اسکندر و 300 مردمان پاک ویکتاپرست کشورمان را همجنس گرا و شهوانیی نشان داده اند درحالی که وضعیت کنونی جامعه خودشان این را برای خودشان گواهی میدهد . به امید خالق یکتا همه ما ایرانیان متحد شویم و مشت محکمی بر دهان این ابلهان بزنیم دوستتان دارم مردی از شهر سرما (مردسرما) پایتخت جهان هگمتانه

  • zahra

    من ساکن ارومیه هستم..من که با چنین موضوعی برخورد نکردم..چه کرد چه ترک.

  • K9

    برای آنهائیکه این پدیده در بخشی از ایران را انکار می کنند. یک مقاله با یک فیلم مستند. http://www.theguardian.com/society/video/2013/oct/24/fgm-film-changed-the-law-kurdistan-video ختنه زنان و معلولیت/ رایحه مظفریان http://sociologyofiran.com/?p=1013

  • دو میلیون دختر و زن، هر ساله ختنه می‌شوند | عدم خشونت

    […] روز جهانی مبارزه با  ناقص‌سازی عضو جنسی زنان است. مقاله‌ای در اینترنت منتشر شده که مدعی است در 6 استان ایران هم، […]

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 31

    […] ناقص‌سازی عضوجنسی زنان در شش استان ایران ۶  فبروری، رادیو زمانه برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهدکه در شش استان ایران، ناقص‌سازی عضوجنسی زنان همچنان انجام می‌شود: کردستان، آذربایجان غربی،کرمانشاه، ایلام، لرستان وهرمزگان. […]

  • رضا

    سلام. 1- از نویسنده، بابت توجه به این موضوع متشکرم. هر قدر به ستم‌ها و معایب اخلاقی رفتاری ی ما مردم پرداخته شود، کم است. اما به‌نظر می‌آید منابع استنادی ی نوشته، بسیار محدود بوده و فقط به یک سایتی به نام جامعه شناسی ایران و یک مقاله از ویکی پدیا منحصر می‌شود. باید منابع مستقل دیگری را در کنار هم گذاشت و کنترل مقابل کرد تا بتوان میزان پراکنش این رفتار را در خاک ایران، مشخص کرد. 2- این که نویسنده به این مطلب پرداخته و به بیکاری و فقر در همین استانها نپرداخته، بمعنی ی بی توجهی امثال او نیست. آن ها هم جای خود را دارند. اگر فرضا در بحثی که می کنیم به این نتیجه برسیم که ختنه ی دختران ستم است، دود این ستم، قبل از خانواده، قوم و خویش و قبیله، اول از همه به چشم همان نازنین دختر می رود و نه کس دیگر. و این دود همان قدر چشم اش را می سوزاند که فقر و بیکاری ی پدر و ستم فرقه ای و نژادی . پس شما حق نداری به صرف این که مسائل دیگری هم وجود دارد، از بررسی و پیگیری ی این سنتِ مثلا ستم گرانه، به تشخیص خودت و نه به تشخیص خود ستم دیده، کوتاه بیایی و این کار را مستحق برچسب به حقِ فمینیسم زده‌گی و مرکز‌گرایی بدانی. 3- این که هم وطنان اهل غرب ایران معترض شده اند، شاید نشانه‌ی ضعف در تدوین مقاله و ادعای انجام شده باشد. اما بهتر بود این دوستان پیش از رد یا تایید مناطق رواج، اول به ماهیت خود مسئله می پرداختند و بعد، از شهادت خود در مورد وطن های خود حرف می زدند. 4- پیشنهاد می کنم همه، مقاله ی ویکی پدیا را که در اصل مقاله به آن اشاره شده بخوانند: http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%86_%D8%A2%D9%84%D8%AA_%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C_%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86 5- مقاله‌ی شماره 39 از این کتاب درهمین مورد است: http://adamekhoshoonat.wordpress.com/2013/06/30/%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%8A%D8%AA%D9%8A-%D9%83%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D8%AF%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D9%88%D9%86-%D9%83%D9%86/ 6- این مقاله هم به نکته‌ی دیگری در مورد دختران همین مناطق اشاره می کند. باید به این مسئله هم پرداخت: http://adamekhoshoonat.wordpress.com/2013/06/30/%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%86%E2%80%8C%DA%A9%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF/

  • شهرام

    سلام؛من اهل لرستانم ؛درتاریخ لرستان انگشت شمار از یکصدسال گذشته انگشت شمار این برنامه ختنه دختران به ندرت دربین عوام از اذربایجان؛کردستان؛ کرمانشاه و بلوچستان بوده؛

  • بردیا

    بحث بر سر صحت داده ها و نه حساسیت قومی است. ختنه سازی د پیوند با نوع از باورها و عقاید خواص است که خاستگاههای مشخصی دارد. حساسیت برخی دوستان بی وجهه نیست.زیرا در استان ایلام، کرمانشاه (بخش های شیعه نشین خصوصا)و لرستان این سنت سابقه نداشته است. و این سه استان به لحاظ فرهنگی تا حدی در هم پیوندی با یکدیگرند. کسی آمار بالای خودکشی زنان توسط نفت را کتمان نمی کند، اما در این زمینه داده ها شبهه انگیز است. این سنت صدها سال قدمت دارد و به یکباره سر بر نمی آورد. کاربری گفته :اما مردم شلوار مبارک شان را پایین نمی کشند به دنیا نشان دهند که چه بلایی بر سرشان آمده است. در حالیکه این مسئله خصوصی و شخصی نیست بلکه سنت غلط فرهنگی است. امری که در میان عمل کنندگان به آن پذیرفته شده است و نیازی به خفاکاری ندارد. بنابراین این اقدام جزء سنت قومی/مذهبی است و نه فردی. کسی که تمام عمر خود را در یک جغرافیا و فرهنگ زندگی می کند به زوایای پیدا و پنهان آن شناخت بیشتری دارد تا یک ناظر بیرونی. بنابراین وقتی با اعتراض کاربرانی از این مناطق مواجه می شویم ضرورت بازبینی داده ها و صحت و سقم شان بیشتر می گردد. در هر حال سنتی دردناک است که مواجهه و حل آن نیاز به آگاهی رسانی همدلی و همزبانی با مردمان ی که این اقدام را انجام می دهند دارد.حال هر کجا ی جغرافیای ایران که هست.

  • مرجان

    شما هم فقط از این بین تنها به وضعیت زنان و خته...در میان قومیت ها گیر دادید..کاش این نگرانی ها و دایه مهربان تر از مادر بودن در باره سایر ابعاد و مشکلات در این استان ها هم بود...کاش بقیه مسائل قومی هم به اندازه ختنه دختران برایتان مهم می بود...چرا از بیکاری و فقر و از بین رفتن فرهنگ و حق زبان مادری و اعدام و مرگ کوله بران ...نمی نویسید.!! هزار تا کوفت زهرمار دیگر هم در این مناطق هست که شما بخواهید بنویسید...هر چند اینها فقط ژست فمنیست های مرکز و مرکز گرهاست که *** هستند نه دلسوزی برای زنان این مناطق!1

  • مرجان

    مساله قومیت گرایی نیست. مساله بر سر علمی بودن و درست بودن این تحقیق است. ختنه در کردستان وجود دارد اما فقط در بین کردهای اهل تسنن ..در بین شیعیان و اهل حق و لر نیست...

  • binesh

    من خودم اهل لرستانم وبرای اولین بار چنین چیزی رابرای لرستان میشنوم.لطفا شایعه درست نکنید.

  • فلانی

    خیلی برای من جالب است که حتی وقتی مسأله، مساله خشونت به زنان است، کسی از خشونتی که به زنان شده ناراحت نیست اما همه نگران آبروی قومی خود اند. راجع به این خشونت کسی حرفی ندارد بزند اما همه اینجا مدعی این هستند که فک و فامیل شان هرگز زنی را ختنه نکرده اند. خب باریکلا به قوم و خانواده شما. مدال ختنه نکردن زنان را بردارید ببرید.

  • فلانی

    حالا یکی یکی تشریف می آورند از قوم خود دفاع می کنند. والا من ترک رشتی هم به عمرم ندیدم زنی در ترکستان و رشتستان ما ختنه شده باشه اما مردم شلوار مبارک شان را پایین نمی کشند به دنیا نشان دهند که چه بلایی بر سرشان آمده است. انگار مثلا شما آلت کل استان خود را چک کرده اید که همه به عنوان شاهدان عینی قوم خود اینجا ظاهر شده اید. آنچه که مسأله است این است که این جنایت است و بر سر زنان می آورند و حتی اگر یک زن در هر استان ایران باشد که ختنه شده باشد بهتر است در مورد آن آگاهی رسانی شود. این در حق زنان جنایت است که از لذت جنسی محروم شان می کنند/

  • کیوان

    با سلام من هم 35 سال در آذربایجان غربی زندگی کردم و تا بحال شبیه این مطلب را نشنیده ام !

  • فلانی

    حالا اگر مسأله را مرتبط به رگ گردن و ناسیونالیسم قومی تان نکنید، امورات شما نمی گذرد؟ گیرم اصلا یک بابایی داد دختر بچه اش را در لرستان ختنه کردند، به کلهم فرهنگ لر چه ربطی دارد، یا کرد، یا بلوچ، یا شیعه، یا سنی. مسأله آگاهی رسانی در این مورد است. شما این وسط فقط خاک عالم بر سرمان به قوم ما توهین شد قضیه را گرفته اید؟

  • مرجان

    دروغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغغ....این تحقیق درست نیست..حتی یک مورد هم در ایلام و لرستان نداریم. چرا سیاهنمایی می کنید؟؟/

  • shirin

    این تحقیق از اساس اشتباه است و امیدوارم سایت زمانه در این زمینه بیشتر تحقیق کند...طبق بررسی های میدانی اینجانب این سنت غلط در بین کردهای شیعه کرماشان و ایلام و اهل حق و استان لرستان به هیچ وجه وجود ندارد.

  • لرستانی

    من سال های سال در لرستان زندگی کردم و وجود همچین سنتی رو در این استان تکذیب می کنم.