ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

يک سوم سرپرستان خانوار در ايران بدون شغل‌اند

مرکز آمار ايران گفته است ۳۲‌ درصد از سرپرستان خانوار کشور در سال ۹۱ بدون شغل بوده‌اند. تعداد سرپرستان خانوار بدون شغل در جوامع شهری بيشتر بوده است.

مرکز آمار ايران در آمار جديد خود اعلام کرد که ۳۲‌ درصد از سرپرستان خانوار کشور در سال ۹۱ بدون شغل بوده‌اند که در جوامع شهری ‌درصد افراد غيرشاغل ۳۶/۵۹ و در جوامع روستايی اين‌ درصد ۲۷/۱۸ برآورد شده است.

به‌گزارش روزنامه شرق، مرکز آمار ايران همچنين با تفکيک گروه‌های شغلی، سهم هر ۱۰ دهک را در اين مشاغل مشخص کرده که بر اساس اين اطلاعات بيشترين شغل طبقه مرفه جامعه يعنی دهک دهم عبارت بود از مقامات و مديران عالی‌رتبه، قانونگذاران، متخصصان علمی و فنی و فروشندگان که ۳۲/۲درصد از شاغلان اين گروه را تشکيل داده‌اند.

اين آمار نشان می‌دهد بيش از نيمی از سرپرستان خانوار در دهک اول جامعه يعنی ۵۷/۳۳درصد از اين گروه در سال ۹۱ بدون شغل بوده‌اند. همچنين سهم دهک اول از سه رديف برترين شغل‌ها يعنی مقامات و مديران عاليرتبه، قانونگذاران، متخصصان علمی و فنی و فروشندگان تنها ‌۱/۳۲درصد بوده است.

بنابر اين گزارش بيشترين کارگران با سهم ۲۰‌درصدی در دهک دوم جای گرفته‌اند و دهک اول جامعه۱۶/۸درصد کارگر ساده دارد.

به‌گفته مرکز آمار ايران، ۱۱/۹درصد فعاليت اصلی سرپرستان خانوار در جوامع شهری در بخش "عمده‌فروشی، تعمير وسايل نقليه موتوری و موتوسيکلت‌ها و کالاهای شخصی و خانگی"، ۱۰/۲درصد از سرپرستان خانوارهای نمونه در بخش صنعت، ۱۰/۵‌درصد در بخش ساختمان، ۹/۵‌درصد در بخش حمل‌ونقل و انبارداری و ارتباطات، ۴/۳درصد در بخش اداره امور عمومی و تامين اجتماعی، ۴/۳درصد در بخش کشاورزی، شکار و جنگلداری، ۳۶/۶‌درصد غيرشاغل و ۱۲/۸درصد در ساير فعاليت‌های اقتصادی ثبت شده است.

طبق اين آمار، بيشترين شغل روستائيان ايران کشاورزی بوده است که سهمی ۳۱‌درصدی در مشاغل اين قشر از جامعه دارد. ۴۳‌درصد از پردرآمدترين گروه روستائيان نيز کشاورزان بوده‌اند و ۱۵‌درصد از اين گروه در رديف بدون شغل‌ها قرار دارند.

۳۶/۸‌درصد از فعاليت اصلی سرپرستان خانوار در جوامع روستايی در بخش کشاورزی، ۱۲/۳‌درصد در بخش ساختمان، ۶/۵‌درصد در بخش حمل‌ونقل، ارتباطات و انبارداری، ۵/۳درصد در بخش "عمده‌فروشی، تعمير وسايل نقليه موتوری و موتوسيکلت‌ها و کالاهای شخصی و خانگی"، ۴/۸درصد در بخش صنعت، ۱/۵‌درصد در بخش اداره امور عمومی و تأمين اجتماعی و ۵/۷‌درصد در ساير بخش‌ها بوده است.

گزارش مرکز آمار ايران همچنين نشان می‌دهد هزينه خانوار در سال ۹۱ نسبت به سال ماقبل آن ۳/۲۶‌درصد افزايش يافته است. اين هزينه‌ها در جوامع روستايی نسبت به شهری بيشتر بوده و ۲۸/۸‌درصد افزايش داشته است.

همچنين افزايش قيمت خوراکی‌ها بسيار بيشتر از غيرخوراکی‌ها بوده است. به‌طوری که خوراکی‌ها در مدت مورداشاره ۳۷/۵درصد رشد هزينه داشته و افزايش هزينه‌های غيرخوراکی به بيش از ۲۱‌درصد رسيده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.