ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گابریل اکسل، برنده جایزه اسکار و کارگردان فیلم "ضیافت بابت" درگذشت

گابریل اکسل، فیلمساز دانمارکی، یکشنبه، ۲۰ بهمن (۱۰ فوریه) در ۹۵ سالگی درگذشت.

گابریل اکسل، فیلمساز دانمارکی، یکشنبه، ۲۰ بهمن (۱۰ فوریه) در ۹۵ سالگی درگذشت. خانواده این فیلمساز سرشناس دانمارکی این خبر را امروز، دوشنبه ۲۱ بهمن به خبرگزاری ریتساو اطلاع داده است.

گابریل اکسل، برنده جایزه اسکار و کارگردان فیلم "ضیافت بابت"

گابریل اکسل نخستین کارگردان دانمارکی بود که در سال ۱۹۸۸ جایزه اسکار را به خاطر فیلم «ضیافت بابت» به دست آورد.

«ضیافت بابت» بر اساس رمانی به همین نام نوشته کارین بیکسل ساخته شده است. منتقدان در آن زمان از این فیلم به عنوان فیلمی "مشحون از غذاهای خوشمزه و طنزی لطیف" یاد کرده بودند.

گروهی از منتقدان "ضیافت بابت" را یک موزیکال عاشقانه و عده‌ای دیگر آن را یک ملودرام اجتماعی در نظر گرفته‌اند.

در جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۸۷ گابریل اکسل این فیلم را یک درام عاشقانه خواند.

"ضیافت بابت"؛ لذت راهی برای رویارویی با عقاید خشک مذهبی

ماجراهای این فیلم در قرن نوزدهم، در یک روستای بسیار دورافتاده اما زیبا به نام "دوژکند" اتفاق می‌افتد. یکی از روستائیان به نام "بابت" تصمیم می‌گیرد تمام ده هزار کرونش را صرف برگزاری یک مراسم شام بی‌همتا کند. روستائیان که عقاید مذهبی دارند و ریاضت پیشه کرده‌اند، برای نخستین بار با طعم غذاهای لذیذ آشنا می‌شوند. لذت این ضیافت زندگی آنها را دگرگون می‌کند.

گابریل اکسل در آرهوس در دانمارک متولد شد، اما در فرانسه پرورش پیدا کرد و در جوانی به دانمارک بازگشت. او در تئاتر سلطنتی دانمارک درس بازیگری فراگرفت و نخستین فیلمش را در سال ۱۹۵۵ ساخت. او بین دانمارک و فرانسه در آمد و شد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مجید

    از آغاز دهه هشتاد میلادی(زمان تولید فیلم) تعداد پناه جویان در دانمارک افزایش یافت و همز مان رشد گرایشهای مخالف با مهاجران و پناهندگان نیز به موازات رشد تعداد پناهجویان شکل گرفت. گابریل اکسل با انتخاب داستان سور بابته اثر کارن بلیکسن(Karen Blixen) به دانمارکی ها یادآوری کرد که روزی روزگاری مهربانی و اخلاقیت مسیحی آنها را موظف میکرد که به انسانی که از جنگ گریخته بود، پناه دهند و همزمان با تصاویری طعنه آمیز به یاد دانمارکی ها می آورد که روزی روزگاری نان جو غذای اشرافی آنها بود.