ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش رکوردشکن شکار کرگدن آفریقایی

مطابق آمار موجود، نرخ مرگ و میر کرگدن سفید آفریقایی به‌زودی از نرخ زاد و ولدشان پیشی می‌گیرد و روند کاهش جمعیت‌شان آهسته کلید خواهد خورد.

در پایان سال ۲۰۱۳، رکورد شکار غیرمجاز کرگدن طی پنج سال گذشته در آفریقای جنوبی شکست. مطابق آمار موجود، نرخ مرگ و میر این حیوانات به‌زودی از نرخ زاد و ولدشان پیشی می‌گیرد و روند کاهش جمعیت‌شان آهسته کلید خواهد خورد.

در چین و ویتنام شاخ کرگدن ارزشی فوق‌العاده یافته و به هدیه‌ای گرانبها بدل شده است.

آفریقای جنوبی، میزبان بالغ بر ۸۰ درصد از جمعیت کرگدن‌های دنیاست؛ حال‌آنکه از این بین، طبق اعلام وزارت امور زیست‌محیطی آفریقای جنوبی، تنها در سال گذشته، ۱۰۰۴ رأس از آنها کشته شدند. آمار سال ۲۰۱۲ حاکی از ۶۶۸ کشته بود. این در حالی‌ست که در خلال سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷، سالیانه حداکثر ۳۶ مورد کشتار گزارش می‌شد؛ اما چنین آماری در سال ۲۰۰۸ به‌یکباره رو به افزایش گذاشت – نه‌تنها در آفریقای جنوبی، بلکه در سایر کشورهای مشابه.

به‌گفته تام میلیکن از بنیاد زیست‌محیطی TRAFFIC در شهر کمبریج انگلستان، روند روبه‌رشد شکار غیرمجاز کرگدن‌های سفید در آفریقای جنوبی، بیش از همیشه به نقطه‌ای نزدیک شده که دیگر از آنجابه‌بعد آمار مرگ و میر از نرخ زاد و ولد، پیشی می‌گیرد. این روند، علی‌رغم اتخاذ روش‌های سخت‌گیرانه‌تر علیه فعالیت شکارچیان غیرمجاز آفریقای جنوبی – از جمله به‌کارگیری محیط‌بانان بیشتر و هواپیماهای بی‌سرنشین – افزایش چشمگیری داشته است.

حامیان محیط زیست، کشورهای چین و به‌ویژه ویتنام را مقصر این مسأله می‌دانند، چراکه طبق گزارش بنیاد TRAFFIC، در آنجا، شاخ کرگدن ارزشی بی‌مقدار یافته و به هدیه‌ای گرانبها بدل شده است. مواضع سخت‌گیرانه آفریقای جنوبی هم از طرفی به‌واسطه سهل‌انگاری کشور همسایه، موزامبیک که به‌ منزله شاهراه تجارب غیرقانونی مواد خام حاصل از شکار کرگدن به شرق دور عمل می‌کند، تضعیف شده است. به‌گفته مایک نایت، از کارگروه ویژه کرگدن آفریقایی، وابسته به اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت در شهر پورت‌الیزابت آفریقای جنوبی، در موزامبیک حکم مرغ‌دزد‌ها سنگین‌تر از شکارچیان غیرمجاز حامل شاخ کرگدن است.

میلیکن در این‌باره می‌گوید: "اگر آفریقای جنوبی و موزامبیک به توقف این تاراج رسواگرانه‌ میراث طبیعی آفریقای جنوبی امید بسته‌اند، بایستی به نقش‌شان قاطعانه وفادار بمانند". در کنار قشارهای سخت‌گیرانه‌تر، کاهش تقاضا هم اهمیت شایان توجهی دارد. به‌گفته نایت، "باید کشورهایی که به تقاضا دامن می‌زنند، علی‌الخصوص ویتنام و چین را تحت فشار بگذاریم".

در اوایل همین ماه میلادی جاری، مبلغ حراج حق شکار نوع به‌خصوصی از کرگدن تا ۳۵۰هزار دلار رسیده بود. به‌گفته نایت، اگر اعتراض گروه‌های زیست‌محیطی نبود، چه بسا که این مبلغ به یک میلیارد دلار هم می‌رسید.

منبع: NewScientist

توضیح تصویر: عکس از فیونا مک‌لئود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.