ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرایط ۳۰۰ هزار آواره استان انبار بحرانی است

طبق برآورد سازمان ملل ۵۰ هزار خانوار عراقی از ترس جان، از فلوجه و رمادی گریخته‌اند. این عده نیاز مبرم به آب و غذا و دارو دارند. این دو شهر تحت کنترل اسلامگرایان"داعش" هستند.

طبق برآورد سازمان ملل ۵۰ هزار خانوار عراقی از ترس جان، از فلوجه و رمادی گریخته‌اند. این عده نیاز مبرم به آب و غذا و دارو دارند. این دو شهر تحت کنترل اسلامگرایان"داعش" هستند.

کمیساریای پناهندگان و آوارگان سازمان ملل اعلام کرده که پنجاه هزار خانواده عراقی به دلیل ناامنی، استان انبار را ترک کرده و در شهرهای مجاور ساکن شده‌اند. گفته می‌شود که شصت هزار نفر از این عده هنوز دربه‌در هستند و جایی برای در امان ماندن نیافته‌اند.

سازمان ملل با تاکید بر نیاز شدید این آوارگان به غذا، آب و دارو تاکید کرده که شرایط بهداشتی و انسانی آنها بسیار نامناسب است.

فرار اهالی انبار که به دنبال خشونت‌های گروهی و یورش دوباره گروه موسوم به "دولت اسلامی عراق و شام" به فلوجه و رمادی شروع شده بود،  با تشدید درگیری‌ها اوج گرفته است . این دو شهر از اوایل سال جاری میلادی صحنه منازعه اسلامگرایان و عشایر سنی بوده‌اند.

هم اینک و برای نخستین مرتبه از سال ۲۰۰۸، کل فلوجه و بخش‌هایی از رمادی تحت کنترل و تصرف "داعش" درآمده است.

احمد ال دولعیمی، استاندار انبار در روز یکشنبه نهم فوریه، اولتیماتومی یک هفته‌ای به اسلامگرایان داعش داد و از آنها خواست در مهلت تعیین شده، سلاح خود را زمین بگذارند. ارتش عراق تاکنون از بیم قربانی شدن شمار زیادی غیرنظامی، برای بازپس گیری فلوجه و رمادی به مواضع "داعش" حمله نکرده است.

استان انبار در مرز سوریه قرار دارد و هم اینک، کانون تجمع جهادگرایان "دولت اسلامی عراق و شام" شده که شاخه عراقی القاعده محسوب می‌شود. این گروه داعیه حکومت اسلامی در سرزمین پهناوری را دارد که شامل عراق، سوریه و اردن می‌شود.

اکثریت جمعیت استان انبار را اقلیت سنی عراق تشکیل می‌دهند که خود را تحت تبعیض سیاسی و اجتماعی دولت شیعی مالکی حس می‌کنند. هرج و مرج و ناآرامی در این استان از زمان دستگیری نماینده سنی انبار، احمد العوانی و هجوم نیروهای مالکی به تجمع اعتراضی سنی‌ها شروع شد. تظاهرات و درگیری‌ها دستکم ۱۴ کشته برجای گذاشت. پس از آن ۴۴ نماینده سنی‌ مجلس عراق از مقام خود کناره‌گیری کردند.

شبه‌نظامیان داعش که در مرز سوریه مستقر بودند، با استفاده از ناامنی و شرایط ایجاد شده، به رمادی و فلوجه پیشروی کرده و کنترل این دو شهر را به دست گرفتند.

نوری مالکی پیش‌تر ار عشایر محلی خواسته بود که فلوجه و رمادی را بازپس گیرند. این در حالی است که روسای قبایل و عشایر محلی بیشتر به شبه‌نظامیان نزدیک‌ترند تا به دولت مرکزی.

گفته می‌شود با تخلیه فلوجه و رمادی از سکنه آن، امکان دارد ارتش عراق به استان انبار حمله کند. این استان از زمان سقوط صدام حسین و حضور نظامی آمریکا در عراق، کانون نیروهای القاعده بوده است.

هر دوی این مناطق تنها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر از بغداد فاصله دارند و جمعیت آنها روی هم رفته ۵۰۰ هزار نفر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.