ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکایت کارگران از سازمان تامین اجتماعی: دلایل و پیامدها

نزدیک به هزار و ۵۰۰ کارگر شاغل و بازنشسته کارخانه‌های مختلف به تخلف‌ها و حیف و میل در سازمان تامین اجتماعی اعتراض کرده‌اند.

نزدیک به هزار و ۵۰۰ کارگر شاغل و بازنشسته کارخانه‌های مختلف مثل ایران خودرو، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، کیان تایر، کارخانجات صنایع فلزی، پتروشیمی‌های منطقه ماهشهر، کارگران نساجی کردستان، فولاد زاگرس، شاهو و پرریس، کارگران بیمارستانی و کارگران ساختمانی، هماهنگ‌کننده تومار چهل هزارنفری کارگران برای اعتراض به تخلف‌ها و حیف و میل در سازمان تامین اجتماعی شده‌اند.

  کارگران شاکی در قدم اول شش نفر را به نمایندگی خود انتخاب کرده‌اند و خلیل بهرامیان وکالت آنان را برعهده گرفته و قرار است شکایتی را در ده روز آینده تنظیم کند.

خواست کارگران این است که نه تنها به فساد مالی گسترده و اختلاس سرمایه‌های اقتصادی کارگران در زمان ریاست سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی رسیدگی شود، بلکه اتهامات اختلاس و رشوه‌خواری این سازمان در سال‌های قبل و دولت‌های پیشین نیزمورد بررسی  قرار گیرد.
کمیته تحقیق و تفحص مجلس در دو نوبت به تخلف‌های این سازمان رسیدگی کرده است که نوبت دوم آن در سال ۹۲ بود.

 بر اساس این گزارش سازمان تامین اجتماعی ۱۳۸ شرکت انحصاری به ارزش چهار میلیارد یورو را به شرکت هولدینگ سورینت قشم به مدیریت  بابک زنجانی واگذار کرده است.

این سازمان همچنین پرداخت کارت هدایای میلیاردی به ۳۷ نفر از نمایندگان مجلس و برخی مقامات دولتی از جمله معاون اول رئیس جمهور سابق پرداخته است. این هدایا برای مثال ۵۰ میلیون تومان کارت هدیه به رحیمی معاون اول رئیس جمهور، صدمیلیون تومان به عباسی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صد میلیون تومان به شیخ الاسلام معاون وقت اجتماعی رئیس جمهور بوده است.

همه اطلاعات کارگران از گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس است که به تخلف‌های این سازمان در زمان ریاست سعید مرتضوی برمی‌گردد. برخی از نمایندگان کارگران می‌گویند که این گزارش‌ها با جهت‌گیری سیاسی و جناحی ارتباط دارد و به این دلیل به اتهام‌های اختلاس و تخلف‌های قبل از سال ۹۰ و دولت‌های قبل اشاره نشده است.

سازمان تامین اجتماعی از بزرگ‌ترین سازمان‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود. این سازمان ۹ شرکت و سازمان را در زیر مجموعه خود دارد که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا تنها یکی از آنهاست. سازمان تامین اجتماعی ۱۲ میلیون نفر را زیر پوشش خود دارد که با احتساب خانواده‌هایشان برای بیمه خدمات درمانی، ۳۷ میلیون نفر را دربر می‌گیرد.

در مورد طرح شکایت علیه سازمان تامین اجتماعی دو دیدگاه وجود دارد: برخی طرح شکایت را در چارچوب قضائی کشور بی‌ثمر می‌دانند و به تغییرات ساختاری معتقدند ولی آن را برای ثبت تاریخ مفید می‌دانند. بعضی  از کارگران بر این باورند که باید طرح شکایت را مستقل مطرح کرد و در مقابل این تخلف‌ها و غارت سرمایه‌های اقتصادی کارگران در چارچوب نظام ساکت ننشست.

در گزارش رادیویی زیر پای صحبت جعفر عظیم زاده فعال کارگری، فریبرز رییس دانا اقتصاددان و علیرضا نوایی فعال کارگری پیرامون شکایت تامین اجتماعی نشسته ایم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.