ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد دولت‌آبادی از خبرهای اغراق‌آمیز پیرامون انتشار «کلنل»

محمود دولت‌آبادی از خبرهای اغراق‌آمیز پیرامون انتشار رمانش انتقاد کرده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز مجوز رمان «کلنل» نوشته محمود دولت‌آبادی را صادر نکرده است. با این‌حال برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در ایران خبر داده‌اند که قرار است این رمان با شمارگان بسیار وسیع منتشر شود. محمود دولت‌آبادی در این میان به این خبرها واکنش نشان داده و از برخوردهای رسانه‌‌ای غلوآمیز انتقاد کرده است.

محمود دولت‌آبادی

قرار است رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت‌آبادی بعد از پنج سال توقیف در نیمه اسفند‌ ماه در ایران منتشر ‌شود.

بهرنگ کیائیان، یکی از مسئولان نشر چشمه، درباره‌ تاریخ انتشار این کتاب گفته است: «در صورتی که مجوز چاپ رمان "کلنل" تا یک هفته - ۱۰ روز آینده صادر شود، این رمان را در اسفندماه و تا پیش از پایان سال منتشر می‌کنیم. درباره‌ انتشار کتاب قول‌های شفاهی داده شده، اما مجوز چاپ آن هنوز صادر نشده.»

کلنل، نوشته محمود دولت‌آبادی

در همان حال علی شجاعی صائین، مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید این کتاب هنوز برای بررسی مجدد به اداره کتاب نرسیده و در صورت بررسی مجدد، طبق روال معمول درباره آن اعلام نظر خواهد شد.

گفته می‌شود که تیراژ چاپ اول «زوال کلنل» ۵۰ هزار نسخه است. همچنین روزنامه آسمان نوشته که اداره حراست ارشاد نسخه‌ای غیرقانونی از ترجمه فارسی این رمان را که قرار بود در تیراژی وسیع پخش شود به سرعت ضبط کرد.

آقای دولت‌آبادی اما به اینگونه خبرها واکنش نشان داده و گفته است: «نباید با واکنش افراطی انتشار این رمان را به مسأله‌ای بغرنج و بسیار مهم‌تر از خودش تبدیل کرد.»

«زوال کلنل» نوشته محمود دولت‌آبادی نخستین بار به زبان آلمانی و با ترجمه بهمن نیرومند در تابستان سال ۱۳۸۸ در زوریخ توسط انتشارات یونیون (Union) منتشر شد.

«کلنل» که قرار بود با نام «زوال کلنل» توسط نشر چشمه منتشر شود، اما مجوز چاپ نگرفت، داستان یک سرهنگ وطن‌دوست ارتش است که پنج فرزند دارد و هر پنج فرزندش در جریان انقلاب ایران به یک حزب و یک گروه سیاسی می‌‌پیوندند، از انقلاب آسیب می‌‌بینند و پدر را داغدار می‌‌کنند.

آقای دولت‌آبادی در سال‌های گذشته بارها به عدم انتشار این رمان و به سانسور رمان «کلیدر» اعتراض کرده است.

‌‌‌

آخرین خبر:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.