ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آيت‌الله صانعی: اعدام در ملاءعام الزامی ندارد

آيت‌الله يوسف صانعی در پی

آيت‌الله يوسف صانعی در پی پرسش فتوای سايت شفقنا، اجرای حکم اعدام در برابر ديدگان مردم را الزامی ندانست.

آيت‌الله يوسف صانعی از مراجع دينی شيعه

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، روز سه‌شنبه آيت‌الله صانعی از مراجع دينی شيعه می‌نويسد: "به‌طور کلی در شرع مقدس هيچ الزامی بر علنی بودن تعزيرات بلکه حدود (به‌غير از حد زنا فی الجمله ) نداريم."

او اين فتوا را در پاسخ به پرسش سايت شفقنا درباره ضرورت اجرای علنی حکم "حد" مطرح کرد.

در قانون مجازات اسلامی ايران "حد" به مجازاتی گفته می‌شود که نوع، کيفيت و ميزان آن در شرع مشخص است.

وب‌سايت بين‌المللی همکاری‌های خبری شيعه (شفقنا)، رسانه‌ای غيردولتی است که به پوشش اخبار مذهبی و مراجع می‌پردازد. بسياری اين سايت را نزديک به آيت‌الله سيستانی از مراجع عالی شيعيان می‌دانند.

سايت شفقنا در ادامه پرسش خود به اجرای حکم اعدام در برابر ديدگان مردم و تأثير منفی آن بر کودکان می‌پردازد که به نظر صانعی اگر اجرای علنی مجازات موجب بدبينی به اسلام شود "حرام، غيرجايز و گناه" کبيره می‌باشد.

او آوردن کودکان و کسانی که تماشای اجرای علنی احکام حدود و تعزير برايشان متأثرکننده و نامناسب است را نيز گناه و حرام می‌داند.

در سال‌های اخير فتواهای نوگرايانه آيت‌الله يوسف صانعی با استقبال بسياری از جمله فعالان حقوق زنان مواجه شده است. برخی از فتواهای وی همچون حرام دانستن ازدواج مجدد بدون اجازه همسر، حق قضاوت برای زنان، ديه برابر زن و مرد، ولايت فقيه، عدم تبعيض در قصاص ميان مسلمانان و غير مسلمانان و مجاز دانستن موسيقی آراء وی را در تضاد با بسياری ديگر از مراجع دينی شيعه قرار داده است.

همزمان با اين سخنان، به گزارش ايسنا آيت‌الله نوری همدانی اجرای احکام حدود در ملاءعام را بهتر دانسته است.

سال‌های اخير در ايران اجرای علنی احکامی مانند اعدام و به‌ويژه اعدام در برابر ديدگان مردم، با مخالفت‌هايی از سوی فعالان و نهاد‌های مدنی و حقوق بشری روبه‌رو شده است. مخالفان اجرای اعدام در ملاءعام را بازتوليدکننده خشونت در بين شهروندان می‌دانند.

ايران که پس از چين بالاترين تعداد اعدام سالانه را دارد، از معدود کشور‌هايی است که حکم مرگ را به‌طور علنی اجرا می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.