ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادق لاريجانی: برخورد با رويدادهای ۸۸ کاملاً قانونی بود

در پی اظهارنظرهای مختلف اخير درباره حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد، رئيس قوه قضائيه گفت برخوردها با رويدادهای سال ۸۸ کاملاً در چارچوب قانون صورت گرفته است.

آيت‌الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران گفت برخورد امنيتی و قضايی با رويدادهای پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ کاملاً در چارچوب قانون صورت گرفت.

صادق لاريجانی: بسيار متأسفيم که برخی سران کشورهای غربی و آمريکايی‌ها به خود اجازه می‌دهند مسئولان جمهوری اسلامی را ارشاد کنند

به‌گزارش خبرگزاری مهر، صادق لاريجانی که در نشست امروز، چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه مسئولان قضايی ايران سخنرانی می‌کرد، گفت: "برخورد با فتنه ۸۸، هم از جنبه قضايی و هم از جنبه امنيت ملّی کاملاً در چارچوب قانون انجام شده است."

رئيس قوه قضائيه ايران از آن‌چه "حمايت غرب و به‌ويژه آمريکا از فتنه سال ۸۸" ناميد، انتقاد کرد و افزود: "بحث فتنه و مسائل مربوط به آن يک بحث کاملاً داخلی است که برخورد امنيتی و قضايی با آن کاملاً در چارچوب قوانين بوده و دخالت آمريکا و غرب در اين مسئله در واقع دخالت در امور داخلی يک کشور مستقل است."

وی برخی اظهارنظرها درباره نحوه برخورد با مسائل مربوط به رويدادهای سال ۸۸ را "ناآگاهی نسبت به تمام جهات قانون اساسی" دانست اما توضيح نداد که برای مثال حصر خانگی ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، سه تن از رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ که در هيچ دادگاهی محاکمه نشده‌اند بر اساس کدام اصل قانونی به‌اجرا گذاشته شده است.

مير حسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از روز ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ تاکنون در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

صادق لاريجانی در ادامه گفت: "بسيار متأسفيم که برخی سران کشورهای غربی و آمريکايی‌ها هزاران کيلومتر دورتر از مرزها به خود اجازه می‌دهند مسئولان جمهوری اسلامی را ارشاد کنند و به فکر اجرای قانون اساسی کشور ما باشند."

وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه ۲۵ بهمن‌ماه (۱۴ فوريه) همزمان با سومين سالگرد حصر خانگی موسوی، رهنورد و کروبی، در بيانيه‌ای خواستار آزادی آنان و ساير زندانيان سياسی در ايران شده بود.

در اين بيانيه وزارت امور خارجه آمريکا گفته بود حصر خانگی رهبران اعتراض‌های سال ۸۸ بدون "هيچ اتهام رسمی" صورت گرفته است.

در همين حال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نيز امروز در حاشيه ديدار با اعضای بسيج دانشجويی گفت: "مجازات موسوی، کروبی و رهنورد همان حبسی است که اکنون می‌کشند."

علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران نيز چندی پيش در سخنانی اعلام کرد که شورای عالی امنيت ملی بايد در اين مورد "تصميم سنجيده‌ای" بگيرد اما توضيح نداد که اين "تصميم سنجيده" چه می‌تواند باشد.

در ميان ديگر اصولگرايان، علی مطهری نماينده تهران در مجلس نيز اعلام کرده بود: "در ايام غدير خم بنا بر اين بود که [موسوی، رهنورد و کروبی] رفع حصر شوند ولی جوی در مطبوعات به راه افتاد و برخی اصلاح‌طلبان آن را به‌عنوان پيروزی خود قلمداد کردند و شنيده‌ام به همين دليل اين موضوع کنار گذاشته شد."

مطهری به‌نقل از يک "منبع موثق" که نامی از آن نبرد گفت شنيده‌ است که به مرور حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد رفع می‌شود، "به‌گونه‌ای که خيلی هم احساس نشود".

مهدی کروبی که در يکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات در حصر بود چندی پيش به منزل شخصی خود منتقل شد و در آن‌جا تحت نظر قرار گرفت اما غلام‌حسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه ايران اعلام کرد که هيچ تغييری در شرايط حصر کروبی ايجاد نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • jamal

    تا دیر نشده برگردید به حوزه و مسجد....... مردم ایران بیش از اندازه صبوری کرده اند. 

  • فرهاد - فریاد

    ما هم آقای لاریجانی بسیار متاسفیم که از هزاران کیلومتر دورتر دیگران به فکر شهروندان ایرانی هستند اما شما که باید مدافع حق شهروندان باشید نیستید واقعا هم برای شما و هم برای قوه ی قضائیه متاسفیم بجای شعار دادن فکر امنیت قضائیه باشید و بگوئید کدام قانون کدام بند و تبصره اینگونه به شما اجازه میدهد هر کاری خواستید بکنید .

  • samad

    عصبانی نشید ولی واقعا حق داره. جمهوری اسلامی و قانون اساسی که اکثریت مطلق مردم ایران بهش رای دادن، نماینده های مجلسی که دایما از ما رای می گیرند، رییس جمهوری هایی که رایشون از 50% دارندگان حق رای کمتر نمیشه ، رهبری که هر جا می ره برای لیسیدن تایر ماشینش صف می بندن... همه و همه قوانین و مقرراتی برای ایران درست کرده اند که هر کاری باهاش میشه کرد. خود کرده را تدبیر نیست. بجای حرافی و گزافه گویی و قیل وقال پوچ و طرفداری از حاکمان معزول ، روزانه چند صفحه کتاب بخونیم بلکه ملتی باسوادتر بشیم و تصمیمات احمقانه نگیریم. اگرم "حسش" نیست لطفا بیایید عهد کنیم شناسنامه ها رو دم هر انتخابات تو یه گاوصندوقی چیزی بذاریم و بهش دست نزنیم تا نسلهاس آینده چوب انتخاب های نابخردانه ی ما رو نخورند. از ما که گذشت!

  • سياوش

    با زم يكى از دالتونها إظهار فضل كرد مردك املى بهتره به اختلاس اخوى كه فيلمش تو مجلس رو شد رسيدكى كنى در رابطه با بابك زنجانى ضمنا برو اين دام بر مرغ دكر نه .........!!!!!!!؟؟؟

  • Samad

    ۴ چوبه قانون به روایت ولایت فقیه یعنی: چوبه اعدام، چوبه باتون، چوبه حصر،  و چوبه کهرزیکی. و این ۴ چوبه ندارد هیچ ترس و واهمه ای از چوب بیصدای خدا که دیر یا زود نجاران و برپاسازان آنرا به سزای اعملشان رسانده و هیزم آتشی از خود و  چوبهاشان در جهنم بر پا خواهد ساخت. آمین.