ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشف سرباز هخامنشی در آپارتمانی در کانادا

با کشف نقش‌برجسته یک سرباز هخامنشی در آپارتمان مردی کانادایی در شهر ادمونتون، ماجرای سرقت این کتیبه باستانی وارد مرحله جدیدی شد.

با کشف نقش‌برجسته یک سرباز هخامنشی در آپارتمان مردی کانادایی در شهر ادمونتون، ماجرای سرقت این کتیبه باستانی وارد مرحله جدیدی شد. به گفته پلیس کانادا این نقش‌برجسته باستانی در سپتامبر سال ۲۰۱۱ از موزه هنرهای زیبای شهر مونترآل دزدیده شده بود.

تحقیقات دامنه‌دار پلیس سرانجام آن‌ها را به آپارتمان «سایمون متک» هدایت کرد که سر این سرباز دوهزار و پانصد ساله را در کتابخانه منزل خود گذاشته بود. ارزش مادی این نقش‌برجسته بیش از یک میلیون و دویست هزار دلار برآورد می‌شود. یک ماه بعد از این سرقت بزرگ، قطعه‌ی دیگری مربوط به دوهزار و صد سال پیش از همان موزه دزدیده شد. با این‌حال پلیس که هفته گذشته خبر پیدا شدن این سرباز هخامنشی را منتشر کرد، هنوز اعلام نکرده چگونه توانسته است رد آن را در آپارتمان سایمون متک بیابد.

سایمون متک گفته است این نقش‌برجسته را از همسایه یکی از دوستانش به قیمت ۱۴۰۰ دلار خریده  و هرگز به ارزش واقعی آن و تعلقش به تخت جمشید در ایران آگاه نبوده است. او همچنین به رسانه‌ها گفت اینک از در اختیار داشتن این قطعه با ارزش احساس افتخار می‌کنم. او قرار است در ماه مارس محاکمه شود.

سرباز هخامنشی: کانادایی یا بریتانیایی؟

با انتشار خبر کشف این نقش‌برجسته باستانی در کانادا، سازمان میراث فرهنگی ایران نیز به این خبر واکنش نشان داد. خدیجه حسین‌زاده، کارشناس اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، گفت این نقش‌برجسته دقیقا مشابه تصویر همان نقش‌برجسته‌ای است که چند سال پیش در بریتانیا به مزایده گذاشته شد. حسین‌زاده که از سوی مدیرکل موزه‌‌ها مسئول پیگیری این اخبار شده است اعلام کرد هیچ اطلاعاتی درباره‌ی خروج نقش‌برجسته‌ی سر سرباز هخامنشی که به‌تازگی در کانادا کشف شده است، وجود ندارد. ولی قاعدتا این نقش‌برجسته به تخت جمشید تعلق دارد. تصویر منتشرشده در سایت‌های خبری مربوط به این نقش‌برجسته نیز مشابه سر سرباز هخامنشی است که چند سال پیش، در یک حراجی در انگلیس به فروش رفت و هنوز اقدامات حقوقی مربوط به آن در دست انجام است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • akbar

    فکر می کنین کی اینا رو می فروشه؟ خود مردم ایران هستن که به اصطلاح زیرخاکی که  پاره تن کشورشونه رو می فروشن تا پولدار بشن اگه اعدامشون کنن حقشونه

  • jamal

    تمام فرهنگ و تاریخ  و حثیت و غرور ملی  راهم  مثل اموال عمومی حراج کردند رفت !

  • نادر

    کجای این نقش برجسته است؟ ایا مقصودکنده کاری روی سنگ است؟ لطفآ کمی دقت !