ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویارویی اقتصاد ایران با تورم بزرگ

افزایش ۷۰ تا ۸۷ درصدی قیمت حامل‎های انرژی

با وجود پیامدهای ناخوشایند آزاد سازی قیمت حامل‎های انرژی در سه سال گذشته، دولت چاره‌ای جز اجرای این قانون ندارد اما با راه‌کارهای کنونی باید منتظر دور تازه‌ای از تورم بود.

پس از آن‎که شورای نگهبان بودجه  سال آینده را به علت مشخص نبودن اعتبار هدفمندی یارانه‎ها برگشت داد، مجلس شورای اسلامی و دولت بر سر مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومان اعتبار مرحله دوم هدفمندی یارانه‎ها توافق کردند تا قیمت‎حامل‎های انرژی از تابستان سال آینده افزایش یابد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، ۱۰ هزار میلیارد تومان از این منابع برای بخش تولید و حمل و نقل عمومی، ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای تقویت نظام سلامت، ۴۲ هزار  و  ۵۰۰ میلیون تومان به پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی و دو هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری اختصاص داده می‎شود.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‎های انرژی در سال آینده به نسبت امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. مجموع درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای امسال ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده که پنج هزار میلیارد تومان آن از محل افزایش قیمت برق است. در تبصره پیشنهادی دولت که به تصویب مجلس رسیده است، درآمدهای حاصل از افزایش قیمت برق به توسعه این صنعت اختصاص می‎یابد.

تصویب این تبصره در مجلس با واکنش‎های متفاوتی روبرو شده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفته است که افزایش قیمت حامل‎های انرژی با شیب ملایم و مشروط به کنترل نرخ تورم است. احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز افزایش قیمت حامل‎های انرژی را تورم‎زا دانسته و گفته است: «با این مصوبه قیمت حامل‎های انرژی ۷۱ درصد افزایش خواهد یافت.»

خبرگزاری مهر هم در گزارشی، برآورد کرده است که بر اساس این مصوبه میانگین قیمت حامل‎های انرژی ۸۷ درصد خواهد بود. پیش از این در هنگام بررسی لایحه بودجه، مجلس افزایش پنج درصدی قیمت فرآورده‎های نفتی برای سال آینده را تصویب کرد.

در مقابل سعید لیلاز از کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت، گفته است: «نباید نگران بود چرا که حامل‎های انرژی ظرفیت افزایش ۸۰ درصدی را دارند.» محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم گفته است: «ناچار به اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی هستیم. اما افزایش قیمت‌ها شیب کندی خواهد داشت به گونه‌ای که بتوانیم تورم را در سال آینده نیز کاهش دهیم.»

اما آیا آن‎گونه که نوبخت می‎گوید، دولت می‎تواند همزمان با افزایش قیمت حامل‎های انرژی پیامدهای آن را کنترل کند و یا برآوردهای منتقدان افزایش قیمت حامل‎های انرژی به واقعیت می‎پیوند و دولت در کنترل نرخ تورم ناتوان خواهد بود؟

جراحی بزرگی که پس زد

میانه سال ۸۷ بود که احمدی‎نژاد در یک برنامه تلویزیونی از جراحی بزرگ در اقتصاد ایران خبر داد و یک سال بعد دولت برای نخستین بار مبلغی را به عنوان یارانه نقدی به حساب شهروندان واریز کرد تا بخشی از هزینه‎های ناشی از افزایش قیمت حامل‎های انرژی و حذف یارانه کالاها جبران شود.

از همان آغاز کار، گروهی اقدام دولت در آزاد سازی قیمت حامل‎های انرژی را شجاعانه و به نفع اقتصاد ایران و گروهی نیز پیامد این برنامه را افزایش نرخ تورم و نابرابری در جامعه دانستند. به فاصله کوتاهی و هنگامی که دولت با کسری بودجه در پرداخت یارانه های نقدی روبرو شد، موافقان شیوه نادرست دولت را علت این وضعیت دانستند.

هر چه که از عمر اجرای این قانون گذشت، ضعف‎ها و پیامدهای تورمی آن نمایان‎تر شد. همزمانی آزاد سازی قیمت حامل‎های انرژی با تشدید تحریم‎ها علیه ایران، رکود اقتصادی در ایران را هم دامن زد. به گونه‎ای که بحران دامن برخی از صنایع ایران را گرفت.

فشار دولت بر واحدهای تولیدی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده کالاها در ماه‎های نخست، واحدهای تولیدی را به ورشکستگی و تعطیلی کشاند. پس از آن نیز کشمکش دولت و تولیدگران بر سر سهم صنایع از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت حامل‎های انرژی به نتیجه نرسید و محمود احمدی‎نژاد اعلام کرد که پولی به تولیدگران پرداخت نخواهد شد.

افزایش هزینه های تولید و عدم پایبندی دولت به تعهد خود برای پرداخت سهم صنایع و تولید از محل اعتبار هدفمندی یارانه‎ها به تعطیلی بخشی از واحدهای تولیدی در ایران انجامید. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‎های مجلس، ۶۷ درصد واحدهای تولیدی ایران پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها با بحران روبرو شده‎اند. همچنین قیمت تمام شده محصول در واحدهای تولیدی حداقل ۳۳ و حداکثر ۲۰۵ درصد افزایش یافته است.

 یافته‎های یک بررسی که از سوی اتاق بازرگانی استان اصفهان انجام شده است، نیز بیانگر آن است که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، ۷۱ درصد واحدهای تولیدی با کاهش حجم تولید، ۱۹ درصد با افزایش تولید روبرو شده‎اند و ۱۰ درصد از واحدها نیز حجم تولیدشان تغییری نکرده است.

همچنین، پس از اجرای قانون هدفمندی ۶۰ درصد واحدها با کاهش سطح اشتغال نیروی کار مواجه بوده  و ۴۰ درصد واحدها نیز اشتغال خود را یا در سطح قبلی حفظ کرده یا افزایش داده‌اند. یکی دیگر از پیامدهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها، کاهش سطح فروش در واحدهای صنعتی و تولیدی بوده است. بر اساس یافته‎های این بررسی، ۶۲ درصد واحدهای صنعتی با کاهش حجم فروش مواجه شده‌اند و ۳۶ درصد از واحدها نیز حجم فروش قبلی خود را حفظ یا افزایش داده‌اند.

هدفمندی یارانه‎ها سطح مطالبات معوق بخش صنعت و تولید را هم افزایش داده است. ۵۴ درصد واحدهای تولیدی با افزایش در حجم مطالبات معوق خود از مشتریان روبه‎رو شده‌اند که علت اصلی آن مشکلات تامین نقدینگی و تولید و فروش بوده است. بر این اساس به طور متوسط واحدهای مورد بررسی پس از اجرای این قانون با ۱۱ درصد افزایش در حجم مطالبات معوق مواجه شده‌اند.

توزیع همگانی فقر

یکی از اهداف قانون هدفمندی یارانه‎ها به روایت مسئولان دولتی، کاهش نابرابری‎های اقتصادی و بهبود وضعیت معاش شهروندان اعلام شده است. اما آن‎چه که در عمل رخ داده، خلاف وعده مجریان دولتی است. آخرین گزارش هزینه و درآمد خانوارهای شهری نشان می‎دهد که در سال گذشته کسری بودجه خانوارهای روستایی افزایش یافته است.

در حالی که هزینه یک خانوار روستایی در سال ۸۸ پنج میلیون و ۹۲۰ هزار تومان بوده، یک سال پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها به شش میلیون و ۸۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. هزینه یک خانوار روستایی در سال گذشته به بیش از۱۰ میلیون تومان در سال افزایش یافته است. میانگین هزینه خانوارهای شهری نیز از سال ۸۸ تا سال گذشته بیش از شش میلیون تومان افزایش یافته و از نه میلیون ۹۹۰هزار تومان به ۱۶ میلیون و ۴۲۸ هزار تومان رسیده است.

این گزارش نشان می‎دهد که سهم هزینه خوراکی خانوارها در سال‎های گذشته افزایش یافته است. هزینه خوراکی یک خانوار روستایی در سال گذشته به نسبت یک ۹۰ بیش از ۳۹ درصد و در یک خانوار روستایی ۳۶ درصد افزایش داشته است.

در همین دوره میانگین مصرف مواد خوراکی  خانوارها کاهش یافته است. مدیرکل دفتر تغذیه وزارت بهداشت، در باره کاهش مصرف شیر و لبنیات در میان شهروندان هشدار داده است. بر اساس اعلام این نهاد دولتی، پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها، مصرف شیر و لبنیات در میان شهروندان۳۳ درصد کاهش یافته است.

همچنین مصرف گوشت قرمز نیز پس از اجرای این قانون، حداقل نه کیلوگرم کاهش داشته است. کاهش مصرف مواد غذایی در میان شهروندان به گونه‎ای بوده که حسین راغفر در گفت‎وگو با ایسنا گفته است که ۱۲ درصد شهروندان دچار فقر غذایی هستند.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، ۱۴ درصد خانوارهای روستایی و نه درصد خانوارهای شهری زیر خط فقر قرار دارند.

یارانه‎ها به تورم دامن می‎زند

علیرغم اینکه پیامدهای ناخوشایند قانون هدفمندی یارانه‎ها و آزاد سازی قیمت حامل‎های انرژی در سه سال گذشته نمایان شده، محمد باقر نوبخت گفته است که دولت یازدهم چاره‎ای جز اجرای آن ندارد.

دولت پیش‎بینی کرده بود که از محل افزایش قیمت حامل‎های انرژی ۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد، اما مجلس سطح درآمدهای دولت را پنج هزار میلیارد تومان کاهش داده است تا از شیب تورم بکاهد.

با این حال افزایش قیمت حامل‎های انرژی در همین سطح هم تورم‌زا است. دولت بر این است که به منظور توزیع عادلانه درآمدهای ناشی از اصلاح قیمت حامل‎های انرژی، ترکیب جمعیت یارانه‎بگیران را تغییر دهد.

حذف بخشی از یارانه بگیران و افزایش سطح یارانه نقدی خانوارهای کم‎درآمد از جمله برنامه‎های دولت برای جلوگیری از افزایش فشار تورمی ناشی از افزایش قیمت حامل‎های انرژی است. اما فقدان اطلاعات دقیق در باره وضعیت خانوارها، بازتوزیع درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‎های را دشوار کرده است.

با همه هشدارهای کارشناسان، دولت در نظر دارد که فاز دوم هدفمندی یارانه‎ها را اجرا کند و سه چهار ماه نیز فرصت دارد تا راهکاری برای بازتوزیع درست درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت حامل‎های انرژی در میان شهروندان و بخش تولید یافته و همچنین مانع از افزایش نرخ تورم و مهار رشد نقدینگی شود. راهکاری که به نظر آسان نمی‎آید و دور تازه‎ای از تورم در ایران را به دنبال خواهد داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • jamal

    نمایش دوباره فقر دهشتناک با سبد تحقیر ایسنا: در حالی که هنوز توزیع سبد کالا در مرحله اول به اتمام نرسیده و 4 میلیون سرپرست خانوار مشمول کالاهای خود را دریافت نکردند، قرار است توزیع مرحله‌ی دوم سبد کالا از شنبه آغاز شود. یک مقام مسئول، با اعلام این خبر گفت: توزیع سبد کالا در مرحله دوم از شنبه آغاز و تغییری در کالاهای درون سبد ایجاد نمی‌شود. وی ادامه داد: در مرحله‌ی دوم 5 میلیون نفر جدید !! بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی بر اساس لیست ارائه شده از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت سبد کالا شده‌اند. سبد کالا شامل 10 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم مرغ، 2 بطری روغن مایع، 2 بسته پنیر بسته بندی شده و 24 عدد تخم مرغ است !!   که همه اجناس بنجل وارداتی است !

  • jamal

    برای درک بهتر جایگاه دانشگاه و آموزش دانشگاهی در جمهوری اسلامی، تنها به یکی دو مورد از بودجة پیشنهادی دولت جمهوری اسلامی برای سال ۱۳۹۳ اشاره میکنیم. دولت روحانی برای نهادهای حوزوی ۱۳۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است !!؛ در حالی که بودجة کل پنج دانشگاه مادر کشور، یعنی دانشگاههای شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی، علم و صنعت، و علامه طباطبایی، از ۶٨۷ میلیارد تومان فراتر نمیرود.!! بودجة مرکز خدمات حوزة علمیة قم، که در زمینة بیمة درمانی و تسهیلات مسکن خدماتی به طلبه ها میدهد، چهارصد میلیارد تومان است !! که با کل بودجة دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۲ برابری میکند!!؛ یعنی کمکی که به طلبه های قم از بابت مسکن و بیمة درمانی میشود برابر است با کل بودجة بزرگترین دانشگاه ایران. برای بنیاد دعبل خزاعی، مؤسسهای برای کمک به «مداحان اهل بیت»، کسانی مانند محمود کریمی و سعید حدادیان و منصور ارضی، شش میلیارد تومان بودجه !! در نظر گرفته شده است و برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی هشت میلیارد تومان ! سعید بشیرتاش

  • farid

    بروند جلوی چپاول امپراطوری بیت و برادران را بگیرند.

  • فرهاد - فریاد

    همانطور که قبلا هم گفته بودم دولت دور باطل احمدی نژاد را دوباره تکرار می کند از سوئی در بوق و کرنا حمایت از تولید را بیان می کند از سوی دیگر با افزایش حاملهای انرژی و مالیات نفس تولید کننده ها را گرفته است همانطور که مقاله با آمار نشان داده است که هدفمندی یارانه ها در واقع هم ورشکستگی کشاورزی و هم صنعتی را هدف قرار داده است . اگر هدف دولت تولید باشد باید شرایطی را ایجاد نماید که سرمایه های تولیدی توان و قدرت رقابت را پیدا کنند نه آنکه با افزایش هزینه ی تولید پدر تولید را در بیاورد از سوی دیگر انحصار مبادلات بازرگانی در دست دولت و اخذ گمرکات زیاد از مواد خام و همچنین اتخاذ سیاستهای جنگ افروزانه و عدم ایمنی و آزادی عمل تولیدکنندگان هزینه ی تولید باز هم افزایش یافته از سوی دیگر برای مثال در بخش کشاورزی فقط سموم دفع آفات نباتی که با اجبار دولت در رابطه با تحریمها و انحصار دولتی فقط از چین وارد میشود نه تنها هزینه ها را افزایش داده است که عدم کیفیت محصولات چینی باعث کاهش تولید هم شده و اینها بصورت مشکلات چندگانه آنهم به دلیل سیاستهای دولت بر تولید کننده تحمیل میشود . طرح هدفمندی یارانه ها از طرف دولت و مجلس همه جانبه بررسی نشده است جمهوری اسلامی تنها هدفش از اجرای این طرح تامین کسری بودجه است در واقع مسکنی موقت برای دوران کوتاه . بیشترین مصرف کننده ی انرژی در کشور خود دولت است اجرای هدفمندی یارانه ها سبب میشود دولت هزینه های خودش را افزایش دهد با افزایش قیمتها دولت درآمدش افزایش می یابد و با افزایش درآمد دولت هزینه های دولت باز هم افزایش می یابد دور باطلی که از سال 1355 تا کنون سبب نابودی تولیدات کشاورزی و صنعتی ایران شده است و در هر سال سهم دولت از اقتصاد باز هم افزایش یافته است .زیرا ورشکستگی بنگاههای خصوصی و عدم جذابیت سرمایه گذاری ها ناگزیر دولت را بدون برنامه حاکم بلا منازع اقتصاد می نماید وضعیت انفجارگونه ی اقتصاد ایران به حالتی درآمده است که حتی تحقیقات سرمایه گذاری نیز افزایش یافته است شما برای سرمایه گذاری باید بسیاری از عوامل و آیتمهائی را بررسی نمائید که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست قوانین دست و پا گیر دخالت عوامل غیر مسئول در سرنوشت تولید باندهای مافیائی رشوه های مامورین اداری و انتظامی دولت قوه ی قضائیه ی سیاسی و ماکارآمد و ... همه و همه سبب شده است تا دولت دور باطل را ادامه داده و هر بار آمار فقرا افزایش یابد . کاهش رشد جمعیت مهمترین شاخصه ی عدم امید در رشد اقتصادی ایران است و مردم با گوشت و پوست و استخوان درک کرده اند که جمهوری اسلامی با تناقضاتش قادر به ایجاد آرامش اقتصادی برای تولید نیست به همین دلیل برنامه های موقت و ناکارآمد دولت جمهوری اسلامی سرمایه های موجود در کشور را نیز یا به سمت خارج هدایت میکند و یا اینکه این سرمایه ها گرایش به سمت سرمایه گذاریهای موقت و مطمئن می روند و از اینرو دوباره این دلالی ست که بر اقتصاد ایران بیشتر حاکم میشود . طرحهای اقتصادی موقت نشان میدهد جمهوری اسلامی هم نه تنها هدفمند نیست که خودش هم به این باور رسیده است که موقتا حاکمیت را در دست دارد .