ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج‌شنبه خونين کيف و توافق دولت اوکراين و اپوزيسيون

با پشت سر گذاشتن خونبارترين روز در کيف و پس از مذاکراتی طولانی دفتر رياست جمهوری اوکراين از توافق با اپوزيسيون خبر داد. در اين توافق سه تصميم مهم گرفته شد.

پنج‌شنبه يکم اسفندماه (۲۰ فوريه) کيف خونبارترين روز درگيری‌ها را پشت سر گذاشت. از روز سه‌شنبه تاکنون دست‌کم ۷۷ نفر کشته و بيش از ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. دفتر رياست جمهوری اوکراين اعلام کرد که سرانجام ويکتور يانوکوويچ، رئيس‌جمهور اوکراين و نمايندگان اپوزيسيون پس از ساعت‌ها گفت‌وگو بامداد امروز جمعه دوم اسفندماه (۲۱ فوريه) برای حل بحران اين کشور به توافق رسيدند.

کليچکو (راست) يازنيوک (چپ) و یاگنیبوک سه رهبر اپوزیسیون اوکراین

به‌گزارش رويترز، دفتر رياست جمهوری اوکراين بامداد امروز از توافق با نيروهای اپوزيسيون خبر داد.

دفتر رياست جمهوری اوکراين اعلام کرد: "مذاکرات برای حل و فصل بحران سیاسی در کشور، با حضور رئیس‌جمهور اوکراین، ویکتور یانوکوویچ، رهبران اپوزيسيون و همچنین نمایندگان اتحادیه اروپا و روسیه به پایان رسید."

همه طرف‌ها در ساعت ۱۲ به‌وقت محلی به توافق مشترک دست يافتند.

بر اساس اين توافق قرار شد برای حل بحران، ظرف ۴۸ ساعت قانون اساسی سال ۲۰۰۴ بار ديگر به‌اجرا گذاشته شود. در قانون اساسی سال ۲۰۰۴ اختيارات رئيس‌جمهور محدودتر بود.

همچنين بر همين اساس می‌بايست يک دولت ائتلافی ظرف ۱۰ روز آينده تشکيل شود.

انتخابات جديد رياست جمهوری و پارلمان نيز از جمله توافق‌های طرفين است که قرار است در سال جاری ميلادی برگزار شوند.

نمایندگان اتحادیه اروپا به رياست وزیر امور خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر و همتای لهستانی وی رادوسلاو سیکورسکی و همچنین نماينده‌ای از روسیه در مذاکرات دولت اوکراين و اپوزيسيون شرکت داشتند.

اين "توافق" در حالی اعلام شده است که روز گذشته کيف چهره خونباری به خود گرفت.

شاهدان از شليک تک‌تيراندازها به معترضان حاضر در ميدان خبر دادند.

همچنين به گفته‌ وزارت کشور اوکراين، سه پليس کشته، ۲۸ تن از آنان بر اثر اصابت گلوله زخمی شده‌ و ۶۷ پليس نيز به اسارت معترضان درآمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس با وجود بالا گرفتن خشونت‌ها، معترضان همچنان سرسختانه بر خواسته‌هايشان مبنی بر استعفای رئيس‌جمهور يانوکوويچ و برگزاری زودهنگام انتخابات رياست جمهوری و پارلمان پافشاری می‌کردند.

ميدان استقلال کيف، شهر خونين

روز گذشته معترضان به سمت خطوط پليس در ميدان استقلال در قلب پايتخت اوکراين پيشروی کردند. در مقابل تک‌تيراندازهای دولتی به روی آن‌ها آتش گشودند و عده‌ای از معترضان در اين درگيری کشته شدند.

با بالا گرفتن تنش در روز پنج‌شنبه، شهردار کيف، ولاديمير ماکينکو اعلام کرد که حزب يانوکوويچ را ترک می‌کند. يکی ديگر از اعضای پرنفوذ حزب حاکم، سرگئی تيفيپکو گفت که يانوکوويچ و رهبران معترضان هردو "کنترل اوضاع را از دست داده‌اند."

در ساعات آخر روز پنج‌شنبه پارلمان اوکراين در تلاش برای پايان دادن به خشونت‌ها، قانونی را عليه اجرايی شدن "عمليات ضدتروريستی" تصويب کرد. به موجب اين قانون بنا بود تمامی نيروهای وزارت کشور به پايگاه‌های خود بازگردند. با اين حال، ضمانت اجرايی اين قانون مورد ابهام بود چرا که عملی شدن آن بدون همکاری دفتر رياست جمهوری و وزارت کشور ميسر نيست.

عصر پنج‌شنبه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، از سفر سه وزير خارجه‌ اتحاديه اروپا به کيف خبر داد. در اين گفت‌وگو هر سه رهبر بر ضرورت يافتن راه حلی سياسی برای خاتمه دادن به خونريزی‌ها توافق کردند.

اوباما ضمن اظهار نگرانی از خشونت‌ها در اوکراين، از يانوکوويچ خواست نيروهايش را بلافاصله وادار به عقب‌نشينی کند. او اضافه کرد که اوکراين بايد به حق اعتراض احترام بگذارد و معترضان از خشونت بپرهيزند.

کرملين نيز با انتشار بيانيه‌ای خواستار پايان دادن فوری به خشونت‌ها و برداشتن گام‌هايی در جهت "بازگشت تعادل به وضعيت و توقف اعمال تروريستی و افراط‌گرايانه" شد.

اتحاديه اروپا در نشستی اضطراری در بروکسل تحريم‌هايی را عليه مسئولان خشونت و کشتار در اوکراين تصويب کرد. به موجب اين تحريم‌ها دارايی‌های عده‌ای از مقام‌های حکومتی اوکراين مسدود و محدوديت‌هايی برای سفر آنان وضع شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.