ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرکوب مخالفان "سانسور اینترنت" در میدان تقسیم

پلیس ترکیه بار دیگر با ماشین آب‌پاش، فشنگ پلاستیکی و گاز اشک‌آور به مصاف کسانی رفت که در میدان تقسیم استانبول علیه قانون سانسور اینترنت جمع شده بودند. عده زیادی از معترضان دستگیر شده‌اند.

پلیس ترکیه بار دیگر با ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور به مصاف کسانی رفت که در میدان تقسیم استانبول علیه قانون سانسور اینترنت جمع شده بودند. عده زیادی از معترضان دستگیر شده‌اند.

تظاهرات در ميدان تقسيم استانبول عليه سانسور اينترنت

میدان تقسیم استانبول در شامگاه شنبه  ۲۲ فوریه، صحنه درگیری پلیس و صدها معترض قانون سانسور اینترنت بود. این قانون که در اوایل فوریه به تصویب مجلس ترکیه رسیده بود، روز چهارشنبه ۱۹ فوریه از سوی عبدالله گل، رئیس جمهور این کشور امضا و تایید شد.

تظاهرکنندگان فریاد می‌کشیدند: «همه جا تقسیم، هیچ کجا تسلیم». این شعار در تابستان و در اعتراضات پارک گزی هم بر سر زبان‌ها بود.

مخالفان این قانون از همه معترضان خواسته بودند که روز شنبه در شهرهای مختلف ترکیه دست به تظاهرات بزنند. آنها محل اجتماعات خود را از طریق فیسبوک و توییتر به آگاهی رسانده و از مردم دعوت کرده بودند که به صف تظاهرات علیه اردوغان بپیوندند.

قرار تجمع در استانبول، مدخل خیابان استقلال بود که به میدان تقسیم ختم می‌شود. اما پلیس ترکیه کمی پس از شروع تظاهرات به سوی حاضران گاز اشک‌‌آور پرتاب کرد و با دیدن مقاومت آنها، از ماشین آب‌پاش هم کمک گرفت.

پلیس و ماموران لباس شخصی، تعداد زیادی از تظاهرکنندگان را هم دستگیر کردند.

تظاهرکنندگان شعارها و پلاکاردهایی با شعارهایی علیه اردوغان و سانسور به دست داشتند و برای در امان ماندن از حملات پلیس، آتش روشن کرده و سنگر گرفتند. پلیس از گلوله‌های پلاستیکی نیز برای پراکنده کردن حاضران استفاده کرد. گروهی از تظاهرکنندگان هم متقابلا به سوی پلیس ترقه و مواد آتش‌زا پرتاب کردند.

تظاهرات در میدان تقسیم استانبول علیه سانسور اینترنت

قانون مورد اعتراض، اجازه کنترل ارتباطات مجازی و مسدود کردن سایت‌های اینترنتی را بدون طی فرایند قضایی به مقامات دولتی ترکیه می‌دهد. عبدالله گل، در زمان امضای این مصوبه یادآوری کرد که مفاد لایحه بازبینی و اصلاح خواهد شد.

روزنامه ترکی "رادیکال" در واکنشی اعتراضی به این قانون، از روز سه‌شنبه کارزاری رسانه‌ای را علیه قانون جدید اینترنت آغاز کرده است. بخش آنلاین این روزنامه هر چهار ساعت یک‌بار تمامی نوشته‌‌ها‌، عکس‌ها و ویدیوها را از صفحه‌های خود حذف می‌کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا، تصویب این لایحه را به شدت محکوم کرده و سانسور اینترنت را نقض استانداردهای اروپایی خوانده است. پیش‌تر گفته شده که این قانون می‌تواند روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را کند سازد.

سازمان ملل نیز این قانون را در تناقض با تعهدات ترکیه در پایبندی به حقوق بشر خوانده است. به گفته سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان، همان حقوقی که افراد به صورت آفلاین از آن برخوردارند باید در استفاده از اینترنت نیز رعایت شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    هر جا که این ویروس خطرناک یعنی اسلام پا بگذارد وضعیت به همین منوال خواهد بود . البته بوجود آوردن این بحرانها تصنعی میباشد و دلیل آن اینست که فشار افکار عمومی از قساد مالی اردوغان و پسرش و دیگر مقامات ترک کاسته شود و ذهن مردم را به طرف مسائل دیگری سوق دهند .

  • فرامرز

    ولی فقیه ترکیه چی از جون مردم ترکیه میخواد.حقا که اتحادیه اروپا راهش نمیده وگرنه سر زنان اروپا بزور چادر میذاشت

  • Ahmad Bihzad

    بسیار زیاد تشکر از رادیوی شما

  • farid

    عبدالله گل، در زمان امضای این لایحه یادآوری کرد که این لایحه بازبینی و اصلاح خواهد شد.!!؟ چرا امضا کردی ؟ ظاهرا سفرهای تهران اثرات خودش را گذاشته!.