ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ذخیره تصاویر وب‌کم میلیون‌ها کاربر یاهو توسط مرکز ارتباطات بریتانیا

گاردین فاش کرده که جاسوسان بریتانیایی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ به تصاویر وب‌کم میلیون‌ها کاربران یاهو دسترسی داشته و آنها را ذخیره کرده‌اند. ره‌گیری و ضبط این داده‌ها عمومی و غیرگزینشی بوده است.

گاردین فاش کرده که جاسوسان بریتانیایی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ به تصاویر وب‌کم کاربران یاهو دسترسی داشته و آنها را ذخیره کرده‌اند. ره‌گیری و ضبط این داده‌ها عمومی و غیرگزینشی بوده است.

دوربینی که در کامپیوتر خانگی و اداری صدها هزار نفر تعبیه شده، چند سال ابزار جاسوسی مرکز ارتباطات بریتانیا و آژانس امنیت ملی آمریکا بوده است.

 روزنامه گاردین با استناد به مدارک محرمانه ادوارد اسنودن، از دسترسی مرکز ارتباطات بریتانیا به ویدئو چت‌های کاربران یاهو با کمک برنامه‌ای با کد "Optic Nerve" خبر داده است. این دسترسی با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا میسر بوده و شامل همه کاربران اعم از افراد مظنون یا غیرمظنون شده است.

در گزارش گاردین آمده که مرکز ارتباطات بریتانیا (GCHQ) تنها ظرف شش ماه در سال ۲۰۰۸ توانسته تصاویر دستکم یک میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر یاهو را ذخیره کند؛ تصاویری که مناسبات جنسی نیز در میان‌شان وجود داشته‌اند.

گاردین دراثبات این مدعا، گفته یکی از کارکنان مرکز ارتباطات بریتانیا را نقل کرده که استفاده از وب‌کم برای سکس یا نشان دادن اندام‌های جنسی را تعجب‌آور خوانده است.

طبق مدارک گاردین، برنامه "Optic Nerve" همچنان تا سال ۲۰۱۲ فعال بوده است. به این ترتیب و طبق این برنامه، میلیون‌ها ویدئوی خصوصی از شهروندان در اختیار سازمان‌‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش گاردین، برنامه یاد شده قابلیت شناسایی چهره‌ها را نیز داشته است. به این ترتیب، نه فقط امکان تشخیص افراد مظنون به اقدامات تروریستی فراهم بوده، بلکه می‌شد به کمک آن چهره‌های غیرقابل رویت را هم آنالیز کرد.

یاهو در واکنشی خشم‌آلود به خبرگاردین، هرگونه اطلاع از چنین برنامه‌ای را تکذیب کرده است. مسئولان یاهو گفته‌اند که اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، گام تازه‌ای از تجاوز نهادهای اطلاعاتی به حریم خصوصی کاربران آغاز شده است.

اما مرکز ارتباطات بریتانیا در پاسخ به گزارش گاردین تاکید کرده که اقدامات انجام شده در تطابق کامل با مقررات و قوانین بریتانیا بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • من

    لطفا گزارشی در مورد شبکه ها و سایت های اجتماعی ایرانی نظیر سایت کلوب تهیه کنید این سایتها هم مسلما تحت نفوذ نهادهای امنیتی ایرانی هستند ... تو این سایت کاملا میشه گروههای مثلا طرفدار پژاک یا القاعده و ...را که دور هم جمع میشن پیدا کرد... مسلما اطلاعات ایران، میل و قدرت نفوذ بر این سایت رو داره... لطفا گزارشی بنویسید

  • کیان

    فاجعه، فاجعه، فاجعه! برای کشورهای مدعی حقوق بشر و آزادی و حریم خصوصی متأسفم.