ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش حقوق بشر آمریکا: تمرکز بر تبعیض علیه دگرباشان جنسی

تمرکز گزارش سالانه حقوق بشر آمریکا اين‌بار بيشتر بر شیوه رفتار کشورها با همجنسگرایان متمرکز است و آن را معیاری کلیدی برای سنجش حقوق بشر در سرتاسر جامعه جهانی می‌داند.

دولت آمریکا روز پنجشنیه در فراگیرترین بیانیه حقوق بشر خود اعلام کرد که شیوه رفتار با همجنسگرایان معیاری کلیدی برای سنجش حقوق بشر در سرتاسر جامعه جهانی است. افراد همجنس‌خواه و تراجنسیتی در ۸۰ کشور دنیا مورد تبعیض و بدرفتاری قرار می گیرند. تبعیضی که دولت‌ها نیز از آن پشتیبانی می‌کنند.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا، شیوه رفتار با همجنسگرایان معیاری کلیدی برای سنجش حقوق بشر در جهان در نظر گرفته شده.

واشنگتن پست گزارش داد روز پنجشنبه، بررسی سالانه وزارت امور خارجه آمریکا از فعالیت‌های حقوق بشری در جهان انتشار یافت. در این گزارش حقوق افراد لزبین، گی، دوجنس‌خواه و تراجنسیتی‌ در کنار معیار‌های سنتی دیگر همچون آزادی بیان، آزادی‌های سیاسی و آزادی‌های مذهبی مورد نظر قرار گرفته است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمريکا در معرفی یک به یک کشورها گفت: "از نیجریه و روسیه تا ایران و ۸۰ کشور در سراسر جهان، جامعه دگرباشان جنسی(LGBT)  با قوانین و رفتارهای تبعیض‌آمیزی مواجه است که اصول اولیه کرامت انسانی را نقض و امنیت آن‌ها را تضعیف می‌کند."

این گزارش سال ۲۰۱۲ را پوشش می‌دهد،  پیش از آن‌که یوری کاگوتا موسونی، رئیس‌جمهور اوگاندا که مورد حمایت آمریکا بود، قانون گسترده جرایم همجنس‌خواهی را امضا کند.

جان کری از قوانین و تبعیض‌های مشابه رسمی انتقاد کرد و آن را بخشی از روند رو به افزایش خشونت و تبعیض عیله اعضای جامعه دگرباشان جنسی و حامیان‌ آن‌ها خواند.

کری با اشاره به این دسته از قوانین تبعیض‌آمیز گفت: "آن‌ها توهین به هر وجدان عقلانی‌ هستند."

جان کری تأکید کرد "ایالات متحده در کنار خواهران و برادران جامعه دگرباشان جنسی خواهد ایستاد، همان‌گونه که برای آزادی، عدالت و برابری همه مردم در سرتاسر دنیا ایستاده است."

یک روز پیش از این، جان کری تصویب قانون ضدهمجنسگرایی در اوگاندا را چیزی شبیه به قوانین تبعیض‌آمیز در دوره آلمان نازی و آپارتاید آفریقای جنوبی خوانده بود.

جان کری تصویب قانون ضدهمجنسگرایی در اوگاندا را چیزی شبیه به قوانین تبعیض‌آمیز در دوره آلمان نازی و آپارتاید آفریقای جنوبی خواند.

وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگار به آلمان دهه ۳۰ و آپارتاید آفریقای جنوبی در دهه ۵۰ و ۶۰ اشاره کرد و گفت وقتی قانون تأکید خود را بر همجنس‌خواهان می‌گذارد، شبیه همان قوانینی است که بر سیاهان و یهودی‌ها تمرکز کرده بود. در حالی که هر دوی آن‌ها به‌طرز وحشتناکی اشتباه بودند.

کری افزود سفیران آمریکا را هدایت می‌کند تا چگونه با چالش‌های حقوق بشر در سطح جهانی روبه‌رو شوند.

قانون جدید در اوگاندا مجازات همجنس‌گرایی را تا حبس ابد افزایش داده است.

آمریکا طی گفت‌وگوهایی طولانی‌ از موسونی، رئیس‌جمهور اوگاندا خواسته بود تا این قانون را رد کند.

کاخ سفید این تصمیم دولت اوگاندا را "نفرت‌انگیز" خواند و عنشانه‌ای دانست که می‌تواند کمک‌های آمریکا به اوگاندا را کاهش دهد.

اکنون دست‌کم سه کشور اروپایی نيز تصمیم دارند تا میلیون‌ها دلاری را که به‌طور مستقیم برای پشتيبانی از موسوینی پرداخته بودند از این کشور خارج کنند.

گزارش سالانه حقوق بشر آمریکا وضعیت جنگ داخلی سوریه را نيز "فاجعه حقوق بشر" توصیف می‌کند.

همچنین این گزارش از شرکای دیپلماتیک آمریکا مانند روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و مصر دعوت می‌کند تا برای مقابله با سرکوب، بدرفتاری با زندانیان و تبعیض دست به کار شوند.

بیشتر این انتقادها همچون گزارش‌های پیشین، شرایط لازمی است که توسط کنگره برای کمک‌های آمریکا در نظر گرفته شده است.

با این حال تمرکز بر حقوق همجنسگرایان برجسته‌تر از سال گذشته بود.

افغانستان به‌عنوان دولت مورد حمایت آمریکا، به علت تبعیض‌های اجتماعی مانند نژاد، مذهب، جنسیت، گرایش‌ جنسی و وضعیت بد آچ ای وی و ایدز اولین کشوری است که در این گزارش مورد انتقاد قرار گرفته است.

در آخر این فهرست زیمباوه قرار دارد. این کشور با در نظر گرفتن تحریم‌های سنگین به علت تبعیض علیه افراد معلول، اقلیت‌های قومی و نژادی، همجنس‌خواهان، دوجنس‌خواهان و جامعه تراجنسیتی‌ و افراد مبتلا به اچ آی وی و ایدز به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

این گزارش چندین موضوع را در سال ۲۰۱۲ برجسته می‌کند و بر همین اساس از ادامه خشونت علیه گروه‌های آسیب‌پذیر و به حاشیه راندن اقلیت‌ها همچون قومی و مذهبی، همجنسگرایان و زنان انتقاد می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهروز

    شاید برای سال ها معیار آزادی برای کشوری این بود که وضیعت زنان آن کشور را بررسی می کردیم. ولی مناسبات دهه های اخیر باید از افلیت های یک کشور در مورد آزادی پرسش کرد. البته برای خاورمیانه یا کشوری نظیر ایران معیارهای آزادی های نظیر افلیت های جنسی به جرئت حتی در ده اولویت اول مردم قرار ندارد، برای همین هست که حاکمیت ها در این زمینه بیشتر با مردمانش هم ‌سو هستند و قوانین سفت و سخت وضع می کنند. همانطور که به عنوان مثال قوانین دولتی حوزه ی زنان با خواسته ی اکثریت مردم هم ردیف می باشد.

  • یه انسان

    واقعا حقوق بشر اینه ؟ پس مردم آفریقای مرکزی ، فلسطین ، عراق، سوریه،بحرین و....که بی رحمانه کشته می شوند ؟ چی میشند ؟ مرگ بر حقوق بی بشر آمریکا مرگ بر حقوق بی بشر آمریکا مرگ بر حقوق بی بشر آمریکا