ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد اسرائیل از عدم انتشار گزارش آژانس علیه ایران

دولت اسرائيل در روز جمعه

دولت اسرائيل در روز جمعه ۹ اسفندماه (۲۸ فوريه) از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواست تا تمامی اطلاعاتی را که پيرامون شبهات در مورد فعاليت‌های اتمی ايران گردآوری کرده به‌طور عمومی منتشر کند.

اسرائیل مدعی است آژانس بین ال‌مللی انرژي اتمی از انتشار گزارش مهمی درباره ایران خودداری کرده است.

اين بيانيه درست پس از انتشار گزارشی در رويترز در روز گذشته منتشر شد که به نقل از منابع آگاه، حاکی از آن است که آژانس بين‌المللی نيروی اتمی سال گذشته قصد داشته گزارش مهمی را درباره ايران منتشر کند. اين گزارش احتمالاً حاوی اسناد بيشتری درباره فعاليت‌های اتمی ايران و شبهات در مورد سرشت صلح‌آميز آن بوده است. اما با گرم‌تر شدن رابطه جمهوری اسلامی با غرب،از انتشار اين گزارش خودداری شده است.

 اين منابع به رويترز گفتند که نمی‌توان ازقبل حدس زد که آژانس در تنظيم اين سند جديد چه اطلاعاتی را از ميان اطلاعات گردآوری شده به کار گرفته است، اما به گفته برخی، انتشار اين مدارک می‌تواند به نگرانی‌ها درباره‌ فعاليت‌های تهران بيفزايد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در اين‌باره هيچ اظهارنظر مستقيمی نکرده است.

اسرائيل از اين‌که غرب در نيمه دوم سال گذشته روابط خود را با ايران از سر گرفته است ناراضی است. اسرائيل مدعی است که ايران موفق شده از شر تحريم‌ها خلاص شود و در عين حال زيرساخت‌های لازم برای دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای را نيز حفظ کند. ايران در مقابل فعاليت‌های اتمی‌اش را صلح‌جويانه توصيف می‌کند.

يووال استاينيتس، وزير امور استراتژيک اسرائيل گفت: "آژانس بين المللی انرژی اتمی در برابر جامعه جهانی موظف است تمامی اطلاعاتی را که به جوانب نظامی پروژه اتمی ايران مربوط می‌شوند علنی کند، و حساسيت‌های ديپلماتيک نبايد مانع از انتشار آن‌ها شوند."

 او همچنين افزود: "از آن‌جايی که احتمال وجود جوانب نظامی، نقش بسيار مهمی در رسيدن به يک توافق نهايی با ايران بازی می‌کند، از شورا می‌خواهم گزارش را در اولين فرصت کامل و منتشر کند."

اسرائيل تنها کشوری در منطقه است که تسليحات اتمی در اختيار دارد. اين کشور در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نماينده دارد اما برخلاف ايران پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده است.

منابع آگاه به رويترز گفته‌اند که گزارش شورا احتمالاً به بازبينی گسترده‌تر پرونده هسته‌ای ايران منجر می‌شده است. به گفته آن‌ها اين ايده در اواسط ۲۰۱۳ در شورا مطرح شد، يعنی زمانی که به نظر می‌رسيد تلاش‌های شورا برای مجاب کردن ايران به همکاری با تحقيقات آژانس بين المللی انرژی اتمی به بن‌بست رسيده است.

اما با به قدرت رسيدن حسن روحانی، رئيس‌جمهور جديد در تهران و کوشش‌های او برای پايان دادن به منزوی ‌شدن ايران در عرصه جهانی، ايران و آژانس در نوامبر سال گذشته بر سر پيمان شفاف‌سازی گام به گام به توافق رسيدند تا از نگرانی‌ها درباره فعاليت‌های هسته‌ای بکاهند.

اين پيمان کمی پيش از عقد معاهده‌ای مهم در ماه نوامبر ميان تهران و شش قدرت بزرگ – ايالات متحده، روسيه، فرانسه، آلمان، بريتانيا و چين – بسته شد. معاهده‌ای که بناست با توافقی نهايی در ماه ژوئيه تکميل شود.

در گفت‌وگوهای بعدی در هشتم و نهم فوريه، ايران مسئوليت اقدام درباره يکی از موضوعات مربوط به مصارف نظامی را پذيرفت. اين مسئله که در گزارش ۲۰۱۱ بدان اشاره شده بود، به چاشنی‌های سيمی پلی مربوط می‌شود که ممکن است افزون بر استفاده‌ صلح‌آميز، مصارف نظامی نيز داشته باشند.

در اسناد منتشر شده توسط شورا در نوامبر ۲۰۱۱ به فعاليت‌هايی اشاره شده بود که در گذشته در ايران جريان داشته‌اند، فعاليت‌هايی که ممکن بود برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای به کار گرفته شوند و گفته می‌شود برخی از آن‌ها هنوز هم ممکن است در جريان باشند. ايران اين ادعاها را رد کرد و آن‌ها را ساختگی و بی‌اساس توصيف کرده است.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مستقر در وين گفته است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون به اطلاعات بيشتری دسترسی پيدا کرده که تحليل‌های آن را در سند سال ۲۰۱۱ تأييد می‌کنند، اما به جزئيات آن اشاره‌ای نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • samad

    بمب  را در مدل کوچک ساخته و حالا رفع تحریمها را هم میخواهند؟!