ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرزانه مرادی بدون اطلاع وکيلش اعدام شد

فرزانه مرادی، به اتهام قتل همسرش در آستانه ۲۵ سالگی و بدون اطلاع وکيلش اعدام شد.

فرزانه مرادی، زن جوانی که متهم بود همسرش را به قتل رسانده، پس از آن‌که يک بار از چوبه دار رهايی يافته بود، امروز سه‌شنبه ۱۳ اسفندماه در اصفهان اعدام شد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالصمد خرمشاهی، وکيل مدافع فرزانه مرادی ضمن اظهار تأسف از اجرای اين حکم گفت: "برای اجرای اين حکم به من که وکيل ‌مدافع فرزانه مرادی بودم اطلاعی داده نشده بود."

خرمشاهی افزود: "مطابق آئين‌نامه نحوه اجرای احکام اعدام، وکيل محکوم‌ُ‌عليه يکی از افرادی است که بايد از زمان اجرای حکم مطلع و در مراسم حاضر باشد."

وکيل مدافع فرزانه مرادی تأکيد کرد که به‌رغم اين موضوع از زمان اجرای حکم بی‌خبر بوده و از طريق افراد ديگر از اجرای حکم اعدام موکلش آگاه شده است.

عبدالصمد خرمشاهی همچنين گفت وساطت تعداد زيادی از افراد خيٌر، مادران صلح و افراد ديگر نتوانست رضايت خانواده مقتول را جلب کند.

فرزانه مرادی در ۱۵ سالگی ازدواج کرد، در ۱۶ سالگی فرزندش به دنيا آمد و در آستانه ۲۵ سالگی اعدام شد.

وی پیش از انتقالش به انفرادی آخرین خواسته‌اش را “دیدن دخترش برای آخرین مرتبه" اعلام کرد و گفت می‌خواهد زنده بماند.

فرزانه متهم بود که روز ۱۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۶ همسرش احمد را در خانه‌شان در اصفهان به قتل رسانده است. او در مراحل مقدماتی بازجویی اتهام قتل را برعهده گرفت و گفت چون همسرش به او تهمت می‌زد ناخواسته دست به چنین کاری زده است.

دادگاه کیفری استان اصفهان وی را به قصاص محکوم کرد و این رأی در دیوان‌عالی کشور تأیید شد.

قرار بود روز ۱۳ بهمن‌ماه گذشته فرزانه در زندان اصفهان اعدام شود اما در حالی که طناب ‌دار دور گردنش حلقه زده بود، فرزانه گفت قاتل نیست و مرد ديگری شوهرش را کشته است.

التماس‌های او در آخرین لحظه‌ها کارساز شد و پدر شوهرش یک ماه به او فرصت داد تا قاتل اصلی را رسوا کند.

فرزانه مرادی در نامه‌ای به دادستان اصفهان نوشت: “دوست شوهرش وارد خانه‌شان شده و با تهدید او شوهرش را کشته و گریخته است."

هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران نوشت فرزانه در آذرماه ۱۳۹۲ گفته بود: "من چيز زيادی از زندگی نمی‌دانستم و بدون اين که خودم نقشی در ازدواجم داشته باشم، زندگی مشترکم شروع شد. من و شوهرم‌‌ همان سال اول بچه‌‌دار شديم اما تولد فاطمه هم نتوانست زندگی ما را گرم کند. اين زندگی سرد ادامه داشت تا اين که من با سعيد آشنا شدم. او مرد خوبی بود و من دلبسته‌اش شدم. چند مرتبه سعيد را ديدم و او گفت اگر شوهرت را بکشيم، می‌توانيم با يکديگر ازدواج کنيم. با اين که اول با اين پيشنهاد مخالفت کردم اما در ادامه، سعيد وادارم کرد به اين کار تن بدهم."

وی افزود: "شب حادثه در حالی که شوهرم خواب بود، سعید وارد خانه شد. هنوز چند دقیقه نگذشته بود که او با یک چاقو چند ضربه به احمد زد و او را کشت. سعید فریبم داد و گفت چون من فرزند دارم، پدر و مادر شوهرم من را قصاص نمی‌کنند. او چاقوی خون‌آلود را پاک کرد و آن را به دست من داد. من هم وقتی دستگیر شدم، قتل را گردن گرفتم اما بعد هرچه به مأموران گفتم فریب حرف‌های سعید را خورده‌ام، فایده‌ای نداشت و نتوانستم بی‌گناهی‌ خودم را ثابت کنم."

با اين حال در‌‌ تحقیقات نخستين، سعيد هرگونه دست داشتن در قتل را منکر شد و قرار منع پیگرد برای وی صادر و آزاد شد.

در پی اين ماجراها پدر همسر فرزانه رضايت نداد و گفت: "دادگاه تعیین کرده که قاتل چه کسی است و او باید مجازات شود. هیچ بخششی هم در کار نیست.”

به‌گفته مادر فرزانه آخرین باری که فرزانه دخترش فاطمه را دید او فقط دو سال داشت. بعد از این حادثه فرزانه به زندان افتاد و از دیدن دخترش محروم شد.

مادر فرزانه گفته بود: "سحرگاه سه‌شنبه قبل از اجرای حکم من و شوهرم جلوی زندان می‌رویم و به دست و پای پدر شوهر فرزانه می‌افتیم تا شاید او به جوانی دخترمان رحم کند و او را ببخشد.”

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روح الله

    مشکل اینجاست که اگر پدر مقتول رضایت می داد، فرزانه آزاد می شد، در حالی که لیاقت آزادی را نداشت و من هم اگر جای پدر مقتول بودم نمی پذیرفتم قاتل فرزندم آزاد شود.. ولی مطمئنا راضی می شدم اگر به بیست سال زندان محکوم میشد حالا که اعدام را از قوانین کیفری حذف نمی کنند اگر ساز و کار قانونی طوری می بود که اولیای دم مثلا می توانستند یک درجه تخفیف بدهند، خوب می شد آن وقت احتمال گرفتن تخفیف برای فرزانه و دیگر قربانیان مجازات اعدام، بسیار بالا می رفت

  • محمد

    می دونی فرزانه جانی و جرم مرتکب شده یا حداقل معاونت در جرم داشته و جرم کثیفی مرتکب شده این مورد مورد خوبی برای مبارزه تبلیغاتی براعلیه حکم قصاص نیست چون تو فرهنگ عمومی کشور ما فرزانه مجرمه که مرگ حقشه ،بهتر برای همراه کردن مردم بر علیه حکم اعدام روی پرونده ای تمیز تر مانور بدهیم

  • شيوا

    من مسلمان نیستم واز اسلام خارج شدم بهای اون هم دوری وغربته در حدی که وقتی مادرم مرد نتونستم اونو ببینم من تنها چیزی رو که یاد گرفتم وبسیار خوشحالم اینه که قضاوت نمی کنم به این دلیلکه سخته آنچه که ندیدید براش حکم بدید من ونه هیچ انسانی با فحشا موافق نیستیم ولی دست اورد اسلام نابرابری بین انسانهاست هیچ کس با قتل موافق نیست مگر مسلمانان دردنیا قتل یا کشتاری اگر هست در کشورهای مسلمانه وباز در جایی که من زندگی میکنم که کشوری دمکرات با حقوق برابر تمامی انسانها چه مردچه زن چه مسلمان یا مسیحی یهودی ویا به قول شما ملحد فقط مسلمانان هستند که بیشترین آمار طلاق قتل وجنایت وحتی قاچاق مواد مخدررا دارند آقا بیژن تبریک میگم تنها شما مسلمانان هستید که از خدا نمیترسید و به راحتی قضاوت میکنید بترسید از روزی که برای شما هم قاضی و حکمی خواهد بود

  • بی کار

    آقا بیژن اگر کسی بخواهد از اسلام خارج شود و بعد به قول شما برود طلاق بگیرد و زنا کند و فسق و فجور کند که به هر حال اسلام دست و پا را بسته است. شما از دین خارج شوی ملحد هستی و به هر حال حکمت اعدام است. چه کاریه خب از اسلام خارج بشه آدم که بگیرند آدم رو بکشند و یک کامی هم نگیره انسان. همچین اسلام اسلام می‌کنید انگار مثلا از دین خارج شدن خیلی بی‌هزینه است.

  • بیژن

    خجالت بکشین. خیال کنین زن خودتون بوده. خب برین طلاق بگیرین . نه با مرد دیگه همخواب بشین و نقشه قتل ول به هر شکلش بکشین. بیناموسی تو هر دین و مملکتی نکوهیدست. منم بودم نمیبخشیدمش. ببخشمش تا بعد بره با همون سعید بی پدر مادر یا امثالش شب تا صبح.... و به ریش شوهرش قبلیش بخنده؟. نه بذار عبرت بشه تا زن شوهر دار خیال خیانت به سرش نزنه. اسلام راه طلاقو گذاشته به هر حال راه وجود داره. قرار نیست هر کسی راه و گم کرد به بیراه بره که. خوب فکر کنین همه مردا خصوصا .بماند بخشش لذتی داره که انتقام نداره. اما در مداردی غیر از این. اسلام گفته زن فقط با شوهرش میتونه همبستر شه هیچ راهی غیر از این نیست. اما مرد میتونه با صیغه و اجاره چندین و چند زن داشته باشه. هر کی ناراحته از دین اسلام خارج شه یا بره یه کشور دیگه. ملحدای کشورای دیگه هم زناشون اینجوری اشکارا خیانت نمیکنن. پدر و مادر اون زن خیلی باید پررو باشن. هر چیزی که باشه زن نباید در غیاب شوهرش بهش خیانت میکرد. فرار میکرد. طلاق میگرفت . هر کاری غیر از این. منکه خونم از کار اون زن بجوش اومد. رحمت خدا به دست اونکسی که طنابو انداخت دور گردنش. دستشو میبوسم. قربون خدا و حق

  • thr

    لعنت بر تمامی فواحش وقاتلان و لعنت بر تمامی حامیان حقوق جانوران وددمنشان

  • محسن

    لعنت به اعدام اون احمق روانی که رضایت نداد چه اتفاقی تو زندگیش افتاد چی شد یه نفر دیگه ام به حماقت دامنهدار اونها کشته شد برای چی؟ هیچ لعنت به اعدام

  • رضا

    جناب پدر بزرگ لابد بعد از بزرگ شدن نوه اشان نحوه اعدام مادرش را برای او توضیح خواهد داد. خخخ