ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران اوکراین؛ تحرک دیپلماسی و تهدیدهای متقابل

روسیه آمریکا را در صورت تحریم به تلافی تهدید کرد. جان کری گفت روسیه برای مداخله در اوکراین مترصد بهانه بود. دولت اوکراین برای نجات از ورشکستگی به آمریکا و اروپا چشم دوخته است.

روسیه آمریکا را در صورت تحریم به تلافی تهدید کرد. جان کری گفت روسیه برای مداخله در اوکراین مترصد بهانه بود. دولت اوکراین برای نجات از ورشکستگی به آمریکا و اروپا چشم دوخته است.

جان کری در میدان استقلال کی‌یف

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه وارد کی‌یف شد. او در این دیدار با رهبران دولت موقت گفت که روسیه از قبل به دنبال بهانه برای پیشروی نظامی در کریمه و دخالت در اوضاع اوکراین بود. جان کری به میدان استقلال نیز رفت و به قربانیان تظاهرات ضد دولتی ادای احترام کرد.

هم‌زمان با سفر کری، کاخ سفید از پرداخت یک میلیارد دلار اعتبار به اوکراین برای تامین انرژی خبر داد. به موازات این، شرکت روسی گازپروم اعلام کرد که تخفیف‌های کنونی در بهای گاز صادراتی به اوکراین را برمی‌دارد.

قرار است مدیریت بانک مرکزی و وزارت دارایی اوکراین به کمک مشاوران فنی آمریکایی بهبود یابد. کارشناسان آمریکایی می‌خواهند در روند اصلاحات بازار انرژی اوکراین سهیم باشند. آمریکا وعده کرده که اوکراین را در ضمانت وام‌ها و کمک‌های مالی تنها نگذارد.

اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه ۵ مارس در باره کمک‌های مالی به اوکراین به مشورت خواهد پرداخت. این اتحادیه طرح مسدود کردن دارایی ۱۸ اوکراینی را هم در دست بررسی دارد. این گروه در ارتباط با بودجه ناپدید شده اوکراین به فساد و اختلاس متهم هستند. آمریکا هم هیئتی کارشناسی به اوکراین می‌فرستد تا در باره این بودجه گم‌شده تحقیق کند.

دولت موقت اوکراین در روز سه‌شنبه بیانیه‌ای در اعلام از سرگیری مناسبات روسیه و اوکراین صادر کرد. اوکراین هم‌چنین از روسیه خواست که یانوکوویچ را مسترد کند.

چهارشنبه؛ روز تماس‌های دیپلماتیک

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نخست به مذاکره با همتایان اروپایی خود خواهد پرداخت و پس از آن کنفرانس مطبوعاتی می‌دهد. لاوروف در آخرین اظهارنظر گفته که تحت فشار گذاشتن اوکراین برای انتخاب غرب یا روسیه "خطرناک" است.

تظاهرات در میدان استقلال کی‌یف علیه پوتین، سوم مارس

شورای ناتو نیز در عصر چهارشنبه با حضور نماینده روسیه تشکیل جلسه می‌دهد. دبیر کل ناتو پیش‌تر اقدام روسیه را محکوم کرده و گفته که این سازمان در کنار اوکراین خواهد ایستاد.

ظهر چهارشنبه کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد بسته مالی به اوکراین تصمیم گیری می‌کند. میزان این کمک اعلام نشده اما از قول گونتر اتینگر کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفته شده که اروپا آمادگی پرداخت دو میلیارد دلار بدهی اوکراین به شرکت گازپروم را دارد.

سازمان همکاری و امنیت اروپا روز چهارشنبه ۵ مارس هیئتی از ناظران خود را به اوکراین اعزام می‌کند. این تصمیم از سوی ۱۵ عضو این سازمان و در پاسخ به فراخوان دولت اوکراین برای بررسی وضعیت کریمه از نزدیک اتخاذ شد.

اوکراین با توجه به تداوم بحران سیاسی، تدابیر امنیتی تاسیسات اتمی خود را تقویت کرد. رهبران اوکراین در توضیح این اقدام به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از خطر تهدیدات امنیتی ارتش روسیه یاد کرده‌اند.

روسیه در این میان یک موشک بالستیک قاره‌‌پیما را آزمایش کرد. این موشک از نوع "R-S 12 M topol" از منطقه آستراخان در جنوب روسیه در نزدیکی دریای خزر شلیک شد. آزمایش این موشک از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و آمریکا در جریان آن قرار داشت.

واکنش تند روسیه به تهدید آمریکا

روسیه در پاسخ به تهدید آمریکا در تحریم این کشورگفته است که چنین اقدامی را با کنارگذاشتن واحد پولی دلار از معاملات بین‌المللی خود تلافی می‌کند. به تاکید سرگئی گلازیوف، یکی از مشاوران پوتین، مسکو می‌تواند بدهی‌های خود به بانک‌های آمریکایی را هم نپردازد. او گفته که در صورت حذف واحد پولی دلار از معاملات روسیه، نظام مالی آمریکا فرو می‌پاشد.

واشنگتن عجالتا همکاری نظامی با روسیه را معلق کرده و مذاکراتی را نیز که قرار بود به قصد تقویت مناسبات تجاری فیمابین انجام گیرند، متوقف ساخته است. باراک اوباما رئیس جمهور آمريکا گفته است که اگر شرایط کنونی در کریمه ادامه یابد، تدابیر اقتصادی و دیپلماتیک دیگری برای منزوی کردن روسیه به کار گرفته می‌شوند

مسدود کردن دارایی‌ مقامات روس، محدودیت در صدور ویزا و تحریم بانک‌ها و موسسات مالی روسی از جمله تدابیری هستند که وزارت خارجه آمریکا از آنها یاد کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.