ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشريه آرش ديگر منتشر نخواهد شد

پرويز قليچ‌خانی، مديرمسئول و سردبير نشريه آرش چاپ خارج از ايران در آخرين شماره اين نشريه اعلام کرد که آرش ديگر منتشر نخواهد شد.

به‌گفته مديرمسئول و سردبير نشريه آرش، اين نشريه با انتشار شماره ۱۱۰ خود ديگر منتشر نخواهد شد.

پرويز قليچ‌خانی، مديرمسئول و سردبير نشريه آرش

پرويز قليچ‌خانی، مديرمسئول و سردبير نشريه آرش، نشريه‌ای که در خارج از ایران منتشر می‌شود، در يادداشتی که در شماره آخر اين نشريه آمده، گفته است که اين شماره آخرين شماره آرش خواهد بود .

شماره ۱۱۰ نشريه آرش که تاريخ بهمن‌ماه ۱٣۹۲ (فوریه ۲۰۱۴) را دارد به شکنجه و اعدام در ۳۵ سال حکومت اسلامی ايران پرداخته است.

پرويز قليچ‌خانی که زمانی يکی از چهره‌های نامدار فوتبال ايران بود در شماره آخر آرش نوشته است: "زمانی که فوتبال بازی می‌کردم، معتقد بودم برای ماندگار شدن در تاريخ هر ورزشی، انتخاب لحظه خداحافظی از بازی، مسئله‌ای بسيار مهم است؛ و هنر در اين است که تا وقتی هنوز در کيفيت بالايی قرار داری، بتوانی زمين بازی را ترک کنی. من در ٣٣ سالگی با آن که هنوز نيمکت‌نشين نشده بودم، بی هيچ ادعايی و بی بازی خداحافظی، با فوتبال وداع کردم. در اين‌جا نيز می‌خواستم تعطيلی آرش نه از سر ناچاری که بر مبنای انتخابی آگاهانه صورت گيرد."

انتشار نشريه آرش ۲۳ سال پيش، در بهمن‌ماه ۱٣۶۹ (فوريه ۱۹۹۱)، در پاريس آغاز شد.

قليچ‌خانی گفته است: "از ابتدای تولد آرش، با اين هدف دست به انتشارش زدم تا جنس ديگری از صداهای تبعيد باشد؛ منعکس‌کننده نظرات، دردها، تحليل‌ها و عکس‌العمل‌ها در مورد تغييرات درون ايران. می‌خواستم نگاه به ايران و تغييرات جاری در وطنم، در اين نشريه بازتاب داشته باشد؛ بی‌آن که ادعای رهبری نظرات و تغييرات واقع در ايران را داشته باشيم. می‌خواستم تا حد امکان پلی باشيم بين روشنفکران داخل و خارج."

سردبير آرش ضمن اشاره به بحران نشريات کاغذی در عصر ديجيتال و رواج اينترنت، افزوده است که تصميم تعطيلی آرش برايش "بسيار سخت" بوده  اما، از آن‌جا که "دوران بازنشستگی" فرا رسيده، با "کمال آگاهی" اين صحنه را ترک می‌کند.

پرويز قليچ‌خانی اظهار اميدواری کرده است که نسل جديد بتواند با تکيه بر تحولات تکنيکی موجود "همواره و پيگيرانه بر خواسته‌های بر حق سياسی و اجتماعی خود پای بفشارد و با استفاده از همه‌ امکانات، حضور خود را در صحنه‌های مختلف دادخواهی و عدالت‌طلبی دائمی کند."

نشریه آرش از‌‌ همان نخستین شماره‌اش تلاش کرد تلفیقی میان یک نشریه سیاسی و اجتماعی و یک نشریه ادبی به‌وجود آورد و در همه این سال‌ها به‌رغم مشکلات نشر و پخش یک نشریه‌ فارسی‌زبان بازتاب‌دهنده ادبیات و هنر تبعیدی بوده است و در‌‌ همان حال مهم‌ترین گفتمان‌ها و بحث‌های سیاسی در محافل و احزاب چپ را بازتاب داده است.

فصل‌نامه آرش به این ترتیب از نمونه‌های منحصر به‌فرد روزنامه‌نگاری تاریخی با تأکید بر رویدادهای نهضت چپ، چه در عرصه اندیشگی و چه در قلمرو هنر و ادبیات به‌شمار می‌آید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • غلامرضا ابراهیم خانی

    لطفا آدرس آقای پرویزقلیچ خانی در شبکه های اجتماعی را اعلام فرمایید.

  • منصور

    جناب زیبای بهاری، آقای فلاحتی ، سردبیر چپ و لایق مورد نظر شما حالا در کدامین رسانه ی چپ نوین و غیر داگماتیست به مردم مخاطب چپ در ایران، خدمات ادبی - اجتماعی عرضه می کند؟ و پرویز قلیچ خانی چه شما و من بخواهیم یا نخواهیم، فردی بیشتر از یک فوتبالیست محبوب ایرانی در تاریخ ایران است.

  • عاشق فوتبال پرویز بزرگ

    پرویز قلیچ خانی بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ما بااحترام به همه بازیکنان دیگر 64 بازی ملی و14 گل .سه دوره پیاپی باتیم ملی قهرمان جام ملتها.سه دوره حضور درالمپیک.قدرت سرزنی وشوت زنی بی نظیر.قابلیت بازی باهردوپا .زننده گل قهرمانی ایران در جام ملتهای 1968 مقابل اسراییل.مدتی در تمرینات بایرن مونیخ حضور داشت که به دلیل مشکل پاسپورت برگشت.داریوش مصطفوی گفته قلیچ خانی در هر کشوری به دنیا میامد بازیکن تیم ملی ان کشور میشد مثل المان.درمورد قلیچ خانی میگن اگر بدنبال سیاست نمیرفت وفقط به فوتبال فکر می کرد همتا نداشت و...پرویز خان سلام من جوان هستم ولی عاشق بازیهای شما.سایت شخصی ندارید که باهم بیشتر صحبت کنیم .ای کاش در ایران بودی وزیارتت می کردم.

  • زیبا بهاری

    مجله ارش با سردبیری مهدی فلاحتی و به عنوان نشریه اپی اجتماعی؛ سیاسی و فرهنگی با گرایش چپ آغاز به کار کرد. در دوره اول که معیارهای حرفه ای را رعایت می کرد مجله اپی موفق بود . البته محبوبیت اقای قلیچ خانی در میان ایرانیان؛ که به دلیل سابقه وزرشی او بود ؛ هم در موففیت ارش تاثیر داشت اما بعد از مدتی آقای قلیچ خانی باور کرد که خودش روزنامه نویس هم هست و صلاحیت سردبیری را هم دارد . مهدی فلاحتی برکنار شد و اقای قلیچ خانی یا کسانی که او انتخاب می کرد؛ سردبیری را بر عهده گرفتند . ارش افت کرد چرا که اقای قلیچ خانی سواد و دانش و صلاحیت سردبیری نداشت. مجله ارش در دوره دوم به بولتن گروه معدودی از چپ های سنتی دگماتیست و بی گانه با عصر حاضر بدل شد که حرفی برای گفتن نداشتند و با چپ نو و هراندیشه تازه مخالف بودند.. ارش شروع کرد به کوبیدن تفکر نو . شروع کرد به کوبیدن چپ نو و بدل شد به سنگر جزم گراترین گرایش چپ سنتی. بدل شد به مجله ای ملال اور و یک نواخت که دیگر حتی نویسندگان ثابت ان نیز ان را نمی خواندند. اقای قلیچ خانی جهان مجازی را مقصر می بیند اما هنوز هم نمی داند که در جهان مجازی نیز رسانه های حرفه ای موفق و غیرحرفه ای ها ناموفق اند . اما اقای قلیچ خانی به عنوان یک ورزشکار همیشه محبوب می ماند

  • یک کاربر ساده

    "آرش"، ناشر مجموعه‌ای از نظرات مختلف و دیدگاهی پرولتری به سیاست و حوزه ادبی- اجتماعی ایران و جهان بود. از بسیاری جهات حیف شد ولی از طرف دیگر، این اواخر حرفی‌ برای گفتن نداشت و تکرار مکررات شده بود. نوستالژی نویسندگان گیج و سرگردان و بریده سازمان‌های چپ، باز تولید افکار فسیلی چپ سنتی با شیوه نوین، بازگویی کلیشه ایی از روشنفکران منتقد غربی از جامعه غرب، نداشتن مخاطبان داخلی‌ و فضای ایرانی برای تحلیل مسائل ایران، زمان طولانی و پر فراز و نشیب‌ تبعید زیستی‌ و...همه با هم دست بدست هم داد تا "آرش" بدون کمان باشد.