ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو کشته در اعتراضات ونزوئلا

يک سرباز ونزوئلايی و يک

يک سرباز ونزوئلايی و يک موتورسوار پنجشنبه ۱۵ اسفند (ششم مارس)،  در جريان مسدود کردن خيابانی در کاراکاس توسط معترضان کشته شدند.  مرگ اين دو نفر، بنا به آمار رسمی منتشر شده توسط مقامات ونزوئلا، کشته شدگان اعتراضات يک ماهه در اين کشور را به ۲۰ تن رساند.

ونزوئلا از حدود يک ماه پيش با اعتراض‌های خيابانی روبه‌رو بوده که در طی آن بيش از۲۰ نفر کشته شده‌اند.

بنا به گزارش رويترز، هفته‌ها است که معترضان با درخواست استعفای رييس جمهور نيکولاس مادورو، تظاهرات برگزار می‌کنند. اين امر به درگيری آن‌ها با نيروهای امنيتی و حاميان دولت انجاميده است.

يکی از فرماندهان گارد نظامی به رويترز گفته است که علت کشته شدن موتورسيکلت سوار، حمله مردم به او بوده است. به گفته وی، موتورسيکلت‌سوارانی که سنگرهای خيابان‌ها در يک محله طبقه متوسطی را پاکسازی می‌کردند، از جانب سکنان ساختمان‌های اطراف با سنگ و سپس با اسلحه مورد حمله قرار گرفتند. علت مرگ موتورسيکلت سوار در روز گذشته شليک به گردن وی عنوان شده است.

شاهدان عينی گفته‌اند که ارتش با ۲۰ وسيله نقليه زرهی وارد عمل شد و از گاز اشک آور برای متفرق ساختن صد‌ها معترض استفاده کرد. مادورو چهارشنبه اين هفته، ۱۴ اسفند (پنج مارس) از سازمان‌های طرفدار دولت خواست تا به برقراری نظم در خيابان‌ها کمک کنند. يکی از اين گروه‌ها  موسوم به کالکتيووس است که مخالفان دولت آن را گروهی شبه نظامی می‌نامند.

تظاهرات در ونزوئلا در واکنش به کمبود مداوم کالاهای اساسی و تورم مزمنی رخ داد که به ۵۳ درصد در سال ۲۰۱۳ رسيد. اما پس از کشته شدن سه نفر در راهپيمايی ۱۲ فوريه به اين تظاهرات به يک اعتراض ملی بدل شد. اين يکی از بد‌ترين ناآرامی‌هايی است که ونزوئلا در طی يک دهه اخير به خود ديده است. رويترز گزارش می‌دهد شانس کمی وجود دارد که ناآرامی‌های اخير به تغيير بنيادينی از نوع اکراين بدل شود.

تظاهرات اخیر يکی از بد‌ترين ناآرامی‌هايی است که ونزوئلا در طی يک دهه اخير به خود ديده است.

اعتراضات از يک طرف شامل يک سری تظاهرات صلح‌طلبانه از جانب دانشجويان و از طرف ديگر شامل مجموعه‌ای از خشونت‌ها ميان نيروهای امنيتی و معترضان نقاب پوشی بوده است که سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب می‌کردند.

طرفداران دولت، مخالفان آن را به بر هم زدن نظم و آسيب رساندن به اموال عمومی متهم می‌کنند. سنگرهای ساخته شده از شن و آشغال‌های سوخته حتی منتقدان دولت را عصبانی کرده است و به دعوا ميان رانندگان در خيابان‌ها و تظاهرکنندگان انجاميده است.

اما معترضان بيشتر از پيش ادعای رهبران مخالف دولت را مبنی بر لزوم صلح‌آميز بودن تظاهرات را رد می‌کنند. رهبران مخالف دولت می‌گويند که معترضان بايد تمرکز خود را بر تغيير عقيده طرفداران مردد مادورو متمرکز سازند.

رييس جمهور مادورو، راننده اتوبوس سابقی که خود را پسر چاوز می‌نامد، خواستار نشست رييس جمهورهای اتحاديه امريکای لاتين برای گفتگو درباره نا‌آرامی‌ها شد. به گزارش سی ان ان، وی در روز چهارشنبه اين هفته با متهم ساختن رييس جمهور پاناما به خاطر همدستی با آمريکا برای دخالت در امورد داخلی ونزولا، به ارتباط ونزوئلا با پاناما پايان بخشيد. در روز پنجشنبه نيز، در راستای اين قطع ارتباط، سفير و سه ديپلمات پاناما با فرصتی ۴۸ ساعته برای ترک اين کشور مواجه شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 38

    […] ویتنام بیش از ۲۰۰ زندانی دگراندیش را آزاد کنید فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ مارچ ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن کمیته حقوق بشر ویتنام اعلام کردند که ویتنام باید بیش از ۲۰۰ زندانی سیاسی را که در سراسر کشور در زندان ها به سر می برند آزاد کند. این دو سازمان شرح حال ۱۷ زندانی سیاسی را که نگرانی ویژه ای در باره آنها وجود دارد، منتشر کردند. گمان می رود دست کم ۲۱۲ زندانی سیاسی و عده ای نیز در حبس خانگی باشند. وکلای دادگستری، وبلاگ نگارها، فعالان حقوق مالکیت زمین، راهبان بودایی، روزنامه نگاران، نویسندگان، خوانندگان، فعالان کارگری، مبارزان راه دمکراسی و اعضای اقلیت های قومی و دینی در میان این زندانیان وجود دارند. مصر محاکمه خبرنگاران بازداشتی شبکه الجزیره از سر گرفته شد هند اتهام ‘فتنه’ علیه تعدادی دانشجوی کشمیری پس از بازی کریکت با پاکستان برمه دولت از ارائه خدمات توسط پزشکان بدون مرز به مسلمانان ممانعت می‌کند ونزوئلا دو کشته در اعتراضات […]