ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کریمه؛ پیش به سوی روسیه

اوباما طرح تحریم سیاستمداران روسی و اوکراینی دخیل در ناآرامی‌های اوکراین را تصویب کرد. البته منظور او از سیاستمداران، رهبران احزاب دست‌راستی و فاشیستی نیستند که اینک صاحب قدرت شده‌اند.

اوباما طرح تحریم سیاستمداران روسی و اوکراینی دخیل در ناآرامی‌های اوکراین را تصویب کرد. البته منظور او از سیاستمداران، رهبران احزاب دست‌راستی و فاشیستی نیستند که اینک صاحب قدرت شده‌اند.

تجمع در برابر مجلس محلی کریمه با پلاکاردی به این مضمون: «کریمه علیه نازیسم»

پارلمان کریمه طرح الحاق به فدراسیون روسیه را تصویب کرد. به این ترتیب یک همه‌پرسی در شانزدهم مارس در کریمه برگزارخواهد شد. اوباما در واکنش به تحولات کریمه،  تدابیر تحریمی علیه مسکو را آغاز کرد.

نمایندگان مجلس محلی کریمه از دولت روسیه خواسته‌اند که روند پذیرش این منطقه خودمختار را در ساختار فدراتیو خود آغاز و مدیریت کند. تاریخ همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت شبه‌جزیره کریمه دو هفته جلو انداخته شد.

اما صورت‌بندی سوال‌های مطرح شده برای این رفراندوم  پیچیده است و موجب سردرگمی می‌شود. مثلا پرسیده می‌شود «آیا موافق پیوستن کریمه به فدراسیون روسیه هستید؟» یا «آیا موافق اجرای مجدد قانون اساسی کریمه مصوب ۱۹۹۲ هستید؟»

این در حالی است که قانون اساسی یاد شده از کریمه به عنوان بخش خودمختار اوکراین یاد می‌کند. بنابراین شهروندان کریمه باید یک بار از پاسخ "آری" و بار دیگر از پاسخ "نه" استفاده کنند. نمایندگان کریمه در کی‌یف پیشاپیش این همه‌پرسی را بی‌اعتبار خوانده‌اند.

در این میان روایت روس‌ها از رویدادهای کریمه بیش از پیش ساختگی به نظر می‌رسند. کمتر کسی می‌تواند باور کند که  شبه‌نظامیان محلی یا به قول پوتین "مدافعان خودجوش محلی" بدون همراهی و پشتگرمی سربازان روسی جلوی ناسیونالیست‌های اوکراینی ایستاده باشند.

پیش از ظهر روز پنچ‌شنبه ۶ مارس،  ناوگان روسیه در دریای سیاه یک رزمناو اسقاطی را مقابل پایگاه نیروی دریایی اوکراین در شمال غربی کریمه غرق کرد تا راه‌های خروجی کشتی‌های مستقر در این پایگاه مسدود شوند.

خبرگزاری روسی "راشا تودی" از ظهر چهارشنبه ۵ مارس، در گزارش‌های خود او اوضاع اوکراین از نقشه‌هایی استفاده می‌کند که در آنها کریمه بخشی از روسیه است. در مقابل دبیرکل ناتو، راسموسن از روسیه خواسته است که نیروهایش را از کریمه خارج کند، این در حالیست که حضور روسیه در آنجا طبق قرارداد با اوکراین مجاز است.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در واشنگتن طرح تحریم ویزا را برای آن دسته سیاستمداران ارشد روسی و اوکراینی تصویب کرد که مسئول عدم ثبات اوکراین هستند. البته منظور از سیاستمداران رهبران احزابی نیستند که در ماه فوریه موجب سرنگونی دولت اوکراین شدند و اکنون قدرت را به دست دارند؛ از جمله رهبران حزب فاشیستی "اسوبودا".

 اوباما همچنین دستور مسدود کردن حساب‌های بانکی افراد تحریم‌شده در آمریکا را داده است. دیپلمات‌ها معتقدند که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا همزمان ابزار فشاری بر دولت‌های اروپایی خواهند بود که در حال حاضر در بروکسل به مذاکرات فشرده پیرامون بحران اوکراین مشغولند.

تحریم‌های احتمالی اروپا به دلیل حجم مبادلات با روسیه می‌تواند عواقب وسیع‌تری داشته باشد. وزن مخالفان تحریم روسیه در اروپا نیز کم نیست. برای همین فرانسه و ایتالیا تاکید کرده‌اند که به توافقات مربوط به صدور تسلیحات نظامی به روسیه متعهد می‌مانند.

در عین حال، روسیه تهدید کرده که دارایی‌ و اموال شرکت‌هایی را که دولت‌هایشان دست به تحریم این کشور بزند، ضبط می‌کند.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و انرژی و معاون صدر اعظم آلمان در ملاقاتی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد تشدید تنش‌ها هشدار داده و  گفته که روسیه باید آمادگی خود را برای بازگشت به میز مذاکره اعلام کند وگرنه «تهدید به تحریم‌ها می‌توانند زمانی عملی شوند.»

از اروپای شرقی علاوه بر پیام‌های احساساتی همبستگی با اوکراین، اظهار نظرهای نادرست تاریخی ابراز  می‌‌شود. یک نمونه، سخنان رئیس جمهور لیتوانی خانم دالیا گریباوسکیت که مدعی‌ست روسیه تلاش می‌کند مرزهای تعیین شده در سال ۱۹۴۵را تغییر دهد.

این درست که سرنوشت کریمه در سال ۱۹۴۵ تعیین شده ولی خانم رئیس جمهور باید این را هم به یاد داشته باشند که اگر قرار بر اعتبار مرزهای ۱۹۴۵ بود، مشخص نبود جایگاه کشور خودشان کجا می‌توانست باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.