ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حداقل حقوق کارمندان دولت ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد

حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت معادل نیمی از حداقل هزینه خانوار در استان تهران است. نمایندگان کارگران خواستار درنظر گرفتن تورم ۳۵ درصدی در حداقل دستمزد سال ۹۳ هستند.

حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت معادل نیمی از حداقل هزینه خانوار در استان تهران است. نمایندگان کارگران همچنان خواستار درنظر گرفتن تورم ۳۵ درصدی در حداقل دستمزد سال ۹۳ هستند.

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ایران، مصوبه هیئت وزیران در ۱۲ اسفند را طی ابلاغیه‌ای در روز شنبه ۱۷ اسفند رسمی و اجرایی کرد.

حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی برای سال ۹۳ به میزان ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر دستمزد کارمندان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یعنی ۷ برابر حداقل حقوق تعیین شده است.

بر اساس این مصوبه، سقف افزایش حقوق کارکنان موسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و موسسات عمومی غیردولتی، بانک‌های دولتی، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی هم که قانون مدیریت خدمات کشوری را اجرا نکرده‌اند، در سال ۱۳۹۳ بیست درصد تعیین شده است.

با این افزایش ۲۰ درصدی، حداقل حقوق ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده در حالی که حداقل هزینه خانوار در استان تهران یک میلیون و ۷۶۳ هزار تومان است.

بر اساس آمار بانک مرکزی، هر خانوار ایرانی در سال ۱۳۹۱ با کسری بودجه یک میلیون تومانی روبرو بوده است. در گزارش آماری این بانک آمده که حداقل سبد هزينه خانوار در استان تهران يك ميليون و ۷۶۳ هزار تومان یعنی تقريبا دو برابر میانگین حقوق ماهیانه ۹۳۳ هزار تومان بوده است.

حداقل دستمزد؛ حداکثر تورم

پیش‌تر، علی خدایی مسئول كميته مزد استان تهران در شوراهای اسلامی كار تاكيد كرد بود که افزايش ۲۵ درصدی مزد برای سال آينده به هيچ‌وجه كفاف زندگی كارگران را نخواهد داد. او گفته بود که حقوق کارگر با احتساب سنوات، بن كارگری، حق اولاد حدود ۷۴۰ هزار تومان است در حالی که برای یک زندگی حداقلی در تهران، دستکم باید يك ميليون و ۷۶۳ هزار تومان درآمد داشت و اين خلاء بسيار زياد است.

شوراهای اسلامی کار استان تهران اعلام کرده که این درآمد در حالی کفاف هزینه یک خانوار چهارنفره کارگری را می‌دهد که سایر مخارج از جمله هزینه‌های مربوط به وسایل منزل، تفریح، رستوران، پوشاک، درمان و غیره در آن منظور نشود.

پروین محمدی، نماینده پیشین کارگران شرکت صنایع فلزی ایران، از دولت خواسته که دستمزد سال ۹۳ را بر اساس ماده ۴۱ قانون کار تعیین کند. محمدی روز شنبه ۱۷ اسفند به خبرگزاری ایرنا گفته است، قانون کار تعیین دستمزد را براساس نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و در نظر گرفتن معیشت یک خانوار چهار نفره تعیین کرده اما شورایعالی کار به آن توجهی ندارد.

فرامز توفیقی، نماینده کارگروه مزد "مجمع عالی نمایندگان کارگران" نیز روز یکشنبه ۱۸ اسفند به خبرگزاری تسنیم گفته است تعیین حداقل دستمزد باید با در نظر گرفتن نرخ تورم ۳۵ درصدی صورت گیرد. توفیقی در نقد اعلام دولت مبنی بر کنترل تورم گفته که این امر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است.

روزنامه "جهان اقتصاد" به تازگی در گزارش نوشته بود که قدرت خريد کارگران به قبل از سال ۱۳۸۴ و قدرت خريد کارمندان به قبل از سال‌های ۸۱ و ۸۲ برگشته است.‏

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرده بود تا برای سال ۹۳، شیوه جدیدی برای افزایش حداقل دستمزد کارگران در نظر گرفته شود؛ به نحوی که ۲۰ درصد آن افزایش نقدی و ۲۵ درصد کالایی باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • arass

    بگزارش رسانه های گروهی جمهوری اسلامی، یک کشتی نفتکش با هفتصدهزار لیتر گازوئیل قاچاق در آبهای خلیج فارس در جنوب ایران توقیف شده است. پاسدار رضا محمدی یگانه، فرمانده انتظامی استان هرمزگان، به خبرنگار مهر می گوید: " کارآگاهان پلیس آگاهی استان هرمزگان این کشتی را در حوالی جزیره خارک توقیف کرده [اند] و در بررسی ها مشخص شد [که] مخزن [این] کشتی یک میلیون و دویست هزار لیتر ظرفیت دارد که قاچاقچیان قصد قاچاق هفتصد هزار لیتر گازوئیل را با آن داشتند." فرمانده انتظامی استان هرمزگان به چه گونگی سوختگیری این کشتی که به ساعت ها وقت و لنگرگاهی منساب نیاز دارد، اشاره ای نکرده است.!! بگفته رضا محمدی یگانه، "این کشتی با نام «گلدن آیز» ثبت کشور پاناما بوده و ناخدای هندی و سیزده کارگر هندی و بنگلادشی آن نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند." ارزش این محموله گازوئیل، در خارج از ایران، برای نمونه در پاکستان، نزدیک به یک میلیون دلار است!. توقیف این کشتی و ظرفیت چشمگیر آن، وسعت دامنه قاچاق، بخصوص قاچاق مواد سوختی، در آبهای ساحلی ایران در خلیج فارس را نشان می دهد. سپاه پاسداران اسلامی بارها به دست داشتن در این عملیات قاچاق، و مبارزه با رقبای خود در این زمینه، متهم شده است. از جمله، محمود احمدی نژاد در یکی از گفته هایش، از سپاهیان پاسدار انقلاب اسلامی تلویحاً با عنوان «برادران قاچاقچی» یاد کرد. مهدی کروبی، یکی از رقیبان آقای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نیز بارها از وجود «اسکله های اختصاصی سپاه» برای واردات و صادرات ، یاد کرده است !!

  • روزبه

    با این حقوق و این مخارج متاسفانه دولت عملا حق کارمندانش را برای گرفتن رشوه و دزدی برسمیت میشناسد... بیچاره کارگران و بازنشسته ها و خیل بیکار. چطور میشه یک سوم نیاز یکنفر بهش حقوق داد و انتظار داشت درستکار باشه؟ اینست یکی از مهمترین ربشه های فساد اداری و ناکارمدی دستگاه عریض و طویل دولت ایران.