ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بن‌بست دیپلماتیک؛ ادامه تنش‌ها در کريمه

روز شنبه هواپيمای گشت مرزی اکراين هدف آتش روسيه قرار گرفت و شبه نظاميان نقابدار طرفدار روسيه با تيراندازی هوايی از ورود بازرسان اروپايی به کريمه ممانعت به عمل آوردند.

در پاسخ به تنش امنيتی در منطقه کريمه که از جانب روسيه تشديد شده، هنوز راه حال ديپلماتيک مشخصی مطرح نشده است. با اين حال پيشروی و کنترل نيروهای روسيه در اين منطقه همچنان ادامه دارد.

نیروهای روسيه کنترل پاسگاه مرزی اوکراين در غرب کريمه را در اختيار گرفتند و سی پرسنل آن را در داخل پاسگاه حبس کرده‌اند.

روز شنبه، هشت مارس، نيروهای روسيه کنترل پاسگاه مرزی اوکراين در غرب کريمه را در اختيار گرفتند و سی پرسنل آن را در داخل پاسگاه حبس کرده‌اند. اين يازدهمين پاسگاهی است که تحت کنترل نيروهای روسی قرار می‌گيرد. تصرف مناطق جنوبی اوکراين به دست نيروهای روسی از ۱۱ روز پيش بدون هيچ گونه درگيری جدی آغاز شد. نيروهای اوکراينی در شماری از مناطق به اسارت درآمده‌اند، اما مقاومت مسلحانه‌ای از خود نشان ندادند.

آخرين تحرک نظامی روسيه در اشغال يازدهمين پاسگاه مرزی اين بار بدون شليک گلوله صورت پذيرفته است. در روز شنبه هواپيمای گشت مرزی اوکراين هدف آتش روسيه قرار گرفت و شبه نظاميان نقابدار طرفدار روسيه با تيراندازی هوايی از ورود بازرسان اروپايی به کريمه جلوگیری کردند.

به گزارش خبرگزاری تلگراف اين فشار مضاعف روسيه بر منطقه کريمه در حالی رخ می‌دهد که امريکا پيشتر به مسکو هشدار داده بود که اشغال منطقه کريمه راه را بر ديپلماسی خواهد بست و بر تنش ميان غرب و شرق خواهد افزود. در مقابل، وزير امور خارجه روسيه، سرگئی لاوروف در گفتگوی تلفنی با وزير امور خارجه امريکا، جان کری، به آمريکا هشدار داد که از برداشتن قدم‌های شتاب‌زده و نسنجيده اجتناب کند. او افزود اين قدم‌های شتاب‌زده بر روابط ميان اين دو کشور لطمه وارد خواهد کرد و اثرات منفی آن تنها متوجه خود امريکا خواهد بود.

در همين راستا اوباما و پوتين نيز در روز جمعه ۷ مارس گفتگوی تلفنی طولانی مدتی داشتند. به گزارش واشينگتن پست، پوتين در اين گفتگوی تلفنی اظهار داشت که روسی‌تباران ساکن کريمه دربرابر حمله ناسيوناليست‌های اوکراينی به پشتيبانی نيروهای روسی نياز دارند. وی افزود که دولت اکراين کاملا غيرقانونی است و به همين علت، اقدام روسيه برای دفاع از روسی‌تبارهای ساکن اکراين اقدامی مشروع است.

روسيه بارها پس از تحولات اخير اکراين به خطر روی کار آمدن يک دولت نئوفاشيست و افراطی اشاره کرده است.

روسيه بارها پس از تحولات اخير اوکراين به خطر روی کار آمدن يک دولت نئوفاشيست و افراطی اشاره کرده که به نگرانی درباره وضعيت اقليت‌های ساکن اوکراين دامن زده است. روز يکشنبه نهم مارس، بار ديگر يک مقام عالی‌رتبه روسی از غرب خواست که برای جلوگيری از به قدرت رسيدن نئوفاشيست‌ها در اوکراين ياری برسانند. اين سخنان در حالی مطرح شد که يک رهبر راست افراطی آمادگی خود را برای کانديداتوری رياست جمهوری اوکراين اعلام کرده است.

دميترو ياروش، رهبر جنبش شبه نظامی راستگرا، نقش مهمی در اعتراضات سه ماهه اوکراين عليه رييس‌جمهور اين کشور ایفا کرد که از حمايت روسيه برخوردار بود. او در روز شنبه اعلام کرد که برای انتخابات رياست جمهوری در ۲۵ مه (ششم خرداد) نامزد خواهد شد. به گزارش رويترز، مقامات روسی ساير رهبران معترض اوکراينی را نيز همچون ياروش تصوير می‌کنند تا اپوزیسيون اوکراين را ناسيوناليست‌های افراطی تحت قيموميت غرب معرفی کنند.

اوباما نيز در گفتگوی تلفنی‌اش با پوتين گفته است که هيچ گونه حمله‌ای به روس‌تبارهای اوکراين صورت نگرفته و روسيه بايد اقدامات غيرقانونی خود را در رابطه با کريمه متوقف سازد و در عوض به بازرسان بين‌المللی اجازه دهد تا شرايط را بررسی کنند.

در برابر تنش‌های اعمال شده از جانب روسيه، اوکراين در تلاش است تا حد امکان از درگيری‌ها بکاهد.  به گزارش رويترز و به نقل از وزير دفاع اوکراين، اين کشور برنامه‌ای برای اعزام نيروهای نظامی خود به کريمه ندارد. وی گفته است که نيروهای اوکراينی تمرين‌های نظامی خود را در محل استقرار کنونی خود ادامه خواهند داد. گمانه زنی‌های رسانه‌ای پيش‌تر از جابه‌جايی نيروهای نظامی اوکراينی در پاسخ به محاصره کريمه خبر می‌دادند. با اين حال به نظر می‌رسد، اوکراين هنوز وضعيت عادی خود را در فعاليت‌های نظامی دنبال می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.