ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«استان‌های شمالی بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان زباله»

میانگین تولید زباله در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بیشتر از سایر نقاط ایران است. به گفته پژوهشگران مواد شیمیایی زباله‌ها عامل بسیاری از سرطان‌هاست.

میانگین تولید زباله در سه استان شمالی ایران  بیشتر از سایر نقاط کشور است. استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در حالی در طول سال با بحران دفع زباله مواجه هستند که هر سال با آغاز سفرهای نوروزی مشکل دفع زباله در این مناطق تشدید می‌شود.

میانگین تولید زباله در گیلان، مازندران و گلستان بیشتر از سایر نقاط ایران است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این‌که میانگین تولید زباله در این سه استان بیشتر از میانگین تولید زباله در کل ایران است گفت:«به طور کلی میانگین تولید زباله در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار بالاتر است».

محمد درویش در همایشی با نام «راهکارهای حل معضل پسماند در سه استان شمالی کشور» که روز یکشنبه ۱۸ اسفند در سازمان حفاظت محیط زیست ایران برگزار شد گفت:«در برنامه چهارم و پنجم توسعه ایران، دولت‌‌ها موظف به مدیریت پسماند شده‌‌اند ولی متاسفانه تاکنون اقدام عملی در این زمینه که نتیجه بخش باشد صورت نگرفته است».

درویش به امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و شش استان کشور اشاره کرد و گفت: «این تفاهم نامه هفته گذشته بین رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران استان های تهران ، البرز ، گیلان ، مازندران ، گلستان و قزوین به امضا رسید که مدیریت پسماند ، کاهش آسیب وحوش براثر تصادفات جاده ای و توسعه اکوتوریسم برخی از مفاد و اهداف این تفاهم نامه است».

او گفت تلاش برای مقابله با پرتاب زباله از درون خودروها در ایام نوروز یکی از مفاد این تفاهم‌نامه است.

«زباله، ریشه بیشتر سرطان‌ها»

تقی عبادی، استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر، نیز در این همایش با اشاره به مواد شیمیایی درون زباله‌‌ها گفت:«زباله های انباشته شده بر روی هم شیرابه تولید می کنند که این مواد خطرناک از طریق کاشت گیاهان و تغذیه حیوانات وارد سبد مصرفی مردم می شود و به مرور عوارض آن به صورت انواع بیماری ها و سرطان بروز می کند».

این استاد دانشگاه با اشاره به ضعف مدیریت در مورد پسماند‌های خطرناک گفت:« در ایران زباله های خطرناک مانند زباله های بیمارستانی و الکترونیکی بدون مدیریت در طبیعت رها می شوند».

او همچنین تاکید کرد روزانه ۵۰ هزار تن زباله در کشور تولید می شود که هفت درصد آن کاغذ است این در حالی است که به ازای هر یک تن کاغذ ۱۷ درخت قطع می شود، اما با مدیریت صحیح می توان مانع قطع شدن این میزان درخت و تولید زباله شد.

او همچنین ضمن انتقاد از شیوه‌های رایج و متداول از بین بردن زباله گفت:«یک فرهنگ غلط در جامعه ما وجود دارد و آن آتش زدن زباله هاست؛ دود ناشی از آتش زباله حاوی گاز دی اکسین و فوران است که جزو خطرناک ترین و کشنده ترین گازها است».

«اولویت سال ۹۳، بحران زباله مازندران است»

با بحرانی شدن وضعیت تولید ودفع زباله در استان‌های شمالی به ویژه در مازندران، مقامات دولتی در این استان نیز به کمبودهای جدی و ضعف مدیریت در این زمینه معترف شده‌اند.

ربیع فلاح، استاندار مازندران، با نامناسب اعلام کردن وضعیت حمل و نقل و دفع بهداشتی زباله در این استان گفت: «اگر در این زمینه کوتاهی کردیم و یا قولی دادیم ولی عملی نکردیم، باید منتظر انتقاد مطبوعات نیز باشیم».

استاندار مازندران با اشاره به ورود ۱۲تا ۱۵میلیون مسافر و گردشگر در تعطیلات نوروزی به مازندران گفت زباله مهمترین دغدغه برای میزبانی مسافران نوروزی در استان است. او همچنین اعلام کرد روزانه ۲۵۰۰ تن زباله در مازندران تولید می‌شود. به گفته ربیع فلاح، مقابله با بحران زباله در مازندران باید جزو اولویت‌های مدیریتی سال ۹۳ در این استان باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.