ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از خودکشی خلبان هواپیمای مالزیایی تا حمله شبه‌نظامی‌

نه شاخه ويژه تحقيقات مالزی، آژانس اصلی عهده دار مسئوليت بررسی‌ها در مالزی، و نه آژانس‌های اطلاعاتی در ايالات متحده آمريکا امکان حمله شبه نظاميان به هواپيمای مالزی را مردود ندانسته‌اند.

پس از بيش از سه روز بی‌خبری، گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت هواپيمای مفقود شده متعلق به شرکت هواپيمايی ملی مالزی شدت گرفته است.

سه روز پيش پرواز MH۳۷۰ در مسير کوالالامپور به پکن ، پس از يک ساعت پرواز ناپديد شد.

به گزارش رويترز، مسئولان بررسی پرونده اين پرواز از احتمال اندک حمله به هواپيما نيز سخن گفته‌اند.

نه شاخه ويژه تحقيقات مالزی، آژانس اصلی عهده دار مسئوليت بررسی‌ها در مالزی، و نه آژانس‌های اطلاعاتی در ايالات متحده  آمريکا امکان حمله شبه نظاميان به هواپيمای مالزی را مردود ندانسته‌اند.

اين احتمال در حالی مطرح می‌شود که سه روز پيش پرواز MH۳۷۰ در مسير کوالالامپور به پکن ، پس از يک ساعت پرواز ناپديد شد. با وجود جستجوی بين‌المللی بيش از ۴۰ کشتی و ۳۰ هواپيما تاکنون هيچ اثری از آن نيست.

به گزارش واشنگتن پست، در حالی که گزارش‌هايی از برعهده گرفتن مسئوليت ناپديدشدن هواپيما به دست گروهی موسوم به «ارتش شهيدان چين» منتشر شده بود، مقامات اطلاعاتی آمريکايی و اروپايی چنين فرضيه‌ای را رد کرده‌اند. يک مقام اطلاعاتی آمريکا در گفتگو با واشنگتن پست می‌افزايد: «هيچ گروهی با چنين اسمی پيشتر شناخته نشده بود و اصلا معلوم نيست چه کسانی در پسِ اين ادعا قرار دارند.»

پاسپورت‌های مسروقه و امکان بمب گذاری تروريستی

در طی اين چند روز، وجود دو مسافر مرد با دو پاسپورت مسروقه در جمع مسافران پرواز بوئينگ ۷۷۷ هواپيمايی مالزی باعث شده بود که گمانه زنی‌ها بر سر امکان بمب گذاری تروريستی شدت يابد. بعدتر معلوم شد که اين دو مسافر بليط خود را با يکديگر خريداری کرده‌اند.

مقامات مالزيايی در مورد هويت اين دو مرد اظهار کرده بودند که مسافران مذکور به منطقه آسيای شرقی تعلق نداشته‌اند، اما از مليت واقعی آن‌ها سخنی به ميان نياورده بودند. با اين حال، بی بی سی فارسی در گزارش خود از ايرانی بودن اين دو مسافر پرده برداشت. طبق گزارش بی بی سی فارسی، دو مسافر سوارشده با هويت جعلی مهاجرانی ايرانی بوده‌اند که قصد داشتند با پاسپورت‌های مسروقه خود را به اروپای غربی برسانند و تقاضای پناهندگی بدهند.

روزنامه فايننشال تايمز نيز در گزارش خبر داد که خريدار اين دو بليط رابطی ايرانی در تهران به نام «علی» بوده است. علی بليط‌ها را از يک آژانس مسافرتی در تايلند خريداری کرده و شماره تماس علی نيز در اختيار آن آژانس قرار دارد. با اين حال، تاکنون تماس‌ها با اين شماره بی پاسخ مانده است.

وضعيت چند مسافر ديگر فارغ از مسافران ايرانی به گمانه‌زنی‌ها برای امکان بمب گذاری شدت داده است. طبق گزارش واشنگتن پست، پنج مسافر برای ورود به هواپيما کارت پرواز خود را دريافت کرده بودند، در حاليکه هرگز سوار هواپيما نشده‌اند.

با وجود جستجوی بين‌المللی بيش از ۴۰ کشتی و ۳۰ هواپيما تاکنون هيچ اثری از آن نيست.

با اين وجود، مقامات مالزيايی اصرار کرده‌اند که بار مسافران سوارنشده بر هواپيما پيش از پرواز از آن خارج شده است. اما گزارش واشنگتن پست اشاره می‌کند که پرواز با هيچ تاخير قابل توجهی که نشان از خالی کردن بار پنج مسافر باشد، مواجه نبوده است.

در هر حال، گمانه‌زنی‌ها بر سر انفجار هواپيما در حالی صورت می‌گيرد که به گزارش واشنگتن پست آمريکا اعلام کرده است که ماهواره‌های جاسوسی اين کشور، در عين پوشش خوب و کامل منطقه حادثه، هيچ نشانی از انفجار در ميانه آسمان ثبت نکرده‌اند.

خودکشی خلبان

واشگتن پست همچنين بر اساس گفته‌های يک مقام آمريکايی به فرضيه خودکشی خلبان اشاره کرده است. طبق اين گزارش، هواپيمای پيشرفته بوئينگ ۷۷۷ مجهز به دستگاه ارسال خودکار پيغام هشدار در شرايط اضطراری است. این در حالی است که هيچ پيغام هشداری از سوی هواپيما ارسال نشده است. تنها کسی که کنترل دستگاه‌های مخابراتی را بر عهده دارد، خلبان هواپيما است. بنابراين، قطع عمدی دستگاه‌های مخابراتی به دست خلبان برای اجرای خودکشی يکی از فرضيات مطرح شده است.

پرواز MH۳۷۰ با ۲۳۹ نفر در حالی ناپديد شده است که بيش از ۱۵۰ مسافر چينی سوار بر آن بوده‌اند.

بر اساس اين گزارش، تا کنون دست کم دو بار خلبان يا يکی از خدمه پرواز عمداً هواپيما را به سقوط کشانده‌اند. بار نخست، فاجعه هوايی پرواز شماره ۱۸۵ "سيلک اير" که منجر به سقوط هواپيما و کشته شدن ۹۷ مسافر و هفت خدمه آن شد؛ و بار ديگر، پرواز شماره ۹۹۰ هواپيمايی مصر که سال ۱۹۹۹ به کشته شدن ۲۱۷ نفر انجاميد.

تمام اين فرضيات در حالی مطرح می‌شود که مقامات رسمی مالزی امکان هيچ يک از آن‌ها را چندان قوی نمی‌دانند.

فرضيات مرتبط با خرابی مکانيکی دستگاه‌های خاصی در هواپيما نيز مطرح شده‌ است. اما رکورد خوب بوئينگ ۷۷۷ در زمينه ايمنی پرواز و شرايط خوب هواپيما پيش از ناپديدشدن، اين فرضيات را نيز کم رنگ ساخته‌اند.

به گزارش بی بی سی انگليسی، مقامات چين از مالزی خواسته‌اند تا جستجوها برای يافتن هر نشانی از هواپيما را هر چه بيشتر شدت ببخشند. خبرگزاری شين‌هوآی چين اعلام کرده که چين ده ماهواره خود را به تيم جستجو برای اين هواپيما افزوده است.

پرواز MH۳۷۰ با ۲۳۹ نفر در حالی ناپديد شده است که بيش از ۱۵۰ مسافر چينی مسافر آن بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.