ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«فرونشستن یک میلیون هکتار زمین در ایران»

یک میلیون هکتار از عرصه‌ها و اراضی طبیعی ایران به دلیل مدیریت نادرست، برداشت بی رویه آب از چاه‌های عمیق و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی دچار فرونشست شده است.

یک میلیون هکتار از عرصه‌ها و اراضی طبیعی ایران به‌ دلیل برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و خالی شدن آبخوان‌ها دچار فرونشست شده است. این در حالی است که میزان فرسایش خاک نیز به عنوان تهدیدی جدی برای آینده محیط زیست و منابع طبیعی کشور درآمده است.

یک میلیون هکتار از اراضی ایران فرونشسته است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری  در همایشی که روز دوشنبه ۱۹ اسفند به مناسبت هفته منابع طبیعی و  با همکاری تشکل‌های مردمی در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شده بود به بیان آمارهایی از وضعیت کنونی عرصه‌ها و منابع طبیعی در ایران پرداخت و آن را بحرانی توصیف کرد.

خداکرم جلالی تاکید کرد بیلان منفی‌‌ آب‌های زیرزمینی در ایران باعث فرونشست یک میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در مناطق مختلف شده است. او این پدیده را نتیجه مدیریت غلط منابع آبی و حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز دانست و گفت:« وقتی بی‌هیچ ضابطه و معیاری چاه عمیق و نیمه‌عمیق حفر می‌شود تا کشاورزی ناپایدار توسعه یابد، آبخوان‌ها خالی می‌شود، سطح آب‌های زیرزمینی پایین می‌رود و در نتیجه ۲۳۰ دشت حاصلخیز کشور دچار بحران جدی می‌شود».

جلالی همچنین از فرسایش آبی و خاکی به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی منابع طبیعی کشور یاد کرد و گفت: بررسی‌ها نشان از آن دارد که میزان فرسایش آبی در کشور ۱۶/۷ تن در هکتار و میزان فرسایش بادی به ۵۰ تن در هکتار می‌رسد. رئیس سازمان جنگل‌ها یادآور شد که فرسایش آبی باعث شسته‌شدن خاک‌های حاصلخیز کشور می‌شود و باید هرچه سریعتر برای آن چاره‌ای اندیشید.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه قبل و پس از انقلاب اقدامات خوبی در جهت بیابان زدایی انجام شده افزود: در حال حاضر هفت میلیون هکتار طاغ‌زار،‌ گزنه زار و سایر گونه‌ها داریم که باعث شده امنیت ۷۸ شهر کشور تامین شود.

«آبخیزداری، درمان دردها»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ستاره

    خامنه ای که ککش هم نمی گزه ،این مهم نیست ، همش دنبال گرفتن دخترهای بد حجاب و کارگرهای بد بخت و بازنشسته های معترض هسند،البته ما برای کشاورزی و این مسخره بازیها نقلاب نکردیم برای اعتلای اسلام و معنویات بود که انقلاب کردیم.

  • Dr. Abrahamian

    ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی که این ره که تو میروی به ریگستان است آیا فلات ایران همیشه به همین اندازه و گستره امروزی خشک و بی آب و علف بوده است؟ وقتی آریایی ها به این منطقه کوچ کردند آیا به دنبال چیزی غیر از جلگه و چراگاه بودند؟ آیا میتوان تصور کرد که روزی کویر مرکزی ایران سرسبز بوده و به مرور زمان به شوره زار و کویر تبدیل شده است؟ دریاچه های فلات مرکزی ایران چه نقشی در حفظ زیست بوم های فلات داشته و دارند؟ آیا خشک شدن دریاچه های فلات مرکزی ایران صرفاً به دلیل وا گرفتن حقآبه آنها است؟ نقش نمک در ایجاد و گسترش زمین های سترون فلات مرکزی ایران چیست؟ چرا قسمت مرکزی فلات ایران یعنی منطقه بین او ابر کوه البرز و زاگرس در مقایسه با دامنه های شمالی البرز و دامنه های جنوبی زاگرس تا این حد خشک و خالی از حیات است؟ چرا و چگونه هزاران تن نمک در فلات مرکزی ایران در سطح وسیعی گسترده شده است؟ آیا دریاچه ها و آبگیر های دایمی و موسمی فلات ایران همیشه شور بوده اند؟ آیا میتوان روند کویری شدن فلات ایران را متوقف و یا ترجیحا در جهت ترمیم و بازیابی و باروری و سرسبزی اولیه منطقه به جریان انداخت؟ آقای جلالی به خودشان و به ملت ایران لطف کنند و به سوالات بالا پاسخ دهند و اگر نتوانستند به سایت زیر مراجعه کنند تا شاید متجه شوند که تا 50 سال دیگر فلات ایران کاملاً غیر قابل سکونت خواهد شد. آبراهیمیان اسفند ماه 1392 https://sites.google.com/site/sarsabziran/ngahy-bh-tkhryb-zyst-mhyty-flat-ayran-bkhsh-ykm-1

  • بابک

    یک میلیون هکتار فرونشست؟ از برکت این حکومت مقدس، ایران فرو نشست. ببینید سال 56 چین و مالزی و کره جنوبی و سنگاپور و ... و ترکیه و شیخ نشینهای خلیج فارس کجا بودند و ایران کجا بود ، امروزه ایران کجاست و آنها کجایند! باید نفت خام بفروشیم و گندم بخریم ، بیشتر پول نفت را بدهیم ( بجز آخوندها ) به دولت سوریه و جنوب لبنان و غزه و ... و امارات عربی تا علیه ایران کار کنند، مقداری چشمگیری هم امتیاز به روس و چین !

  • فرهاد - فریاد

    البته این تخریبها چیز جدیدی نیست زیرا جمهوری اسلامی فقط میتواند همه چیز را خراب و ویرانه کند تخصص جمهوری اسلامی گرفتن بی حجابها و سیاسی هاست . مشاهده کرده ایم که وزارت اطلاعات و وزارت ارشاد سپاه پاسداران و قوه ی قضائیه اس و اساس هستند .