ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«گوشت‌های وارداتی به رادیو اکتیو آلوده نیست»

سازمان انرژی اتمی می‌گوید بی‌اطلاعی از نام کشور صادرکننده گوشت به ایران تاثیری در آزمایش در مورد آلودگی به مواد رادیواکتیو ندارد و این گوشت‌ها فاقد آلودگی است.

سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید بی‌اطلاعی این سازمان از نام کشوری که به ایران گوشت صادر کرده است تاثیری در آزمایش‌ در مورد آلوده بودن گوشت‌ها به مواد رادیو‌اکتیو ندارد و آزمایش‌ها حاکی از سلامت این گوشت‌هاست.

احتمال آلودگی گوشت‌های وارداتی به مواد رادیو اکتیو در ماه‌های گذشته نگرانی‌های زیادی را برانگیخت.

در ماه‌های گذشته احتمال آلودگی یک محموله از گوشت‌های وارداتی به مواد رادیواکتیو نگرانی‌های زیادی را برانگیخت و موجب واکنش‌های متفاوت از سوی مسئولان دامپزشکی، سازمان انرژی اتمی و نمایندگان مجلس شد.

اینک به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نتایج آزمایش‌های انجام شده روی نمونه گوشت‌هایی که در شهریورماه گذشته به ایران وارد شدند نشان می‌دهد آن‌ها فاقد آلودگی به پرتوهای رادیو اکتیو بوده‌اند.

پیش‌تر، علی ایرانپور، عضو کمیسیون ‌کشاورزی، آب‌ و منابع‌طبیعی‌مجلس، درواکنش به پرونده واردات گوشت های آلوده به رادیو اکتیو از اوکراین گفته بود در اظهارات سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان دامپزشکی تناقضاتی دیده می‌شود.

او همچنین از سازمان انرژی اتمی به دلیل عدم نام بردن از کشوری که این گوشت‌های مشکوک از آن‌جا به ایران وارد شده بودند به شدت انتقاد کرده بود. به گفته این نماینده مجلس، سازمان انرژی اتمی علی رغم مسئولیت اصلی خود، علت بی اطلاعی از واردات گوشت از اوکراین را عدم ذکر کشور مبدأ روی نمونه گوشت ارسال شده برای آزمایش در این سازمان ‌عنوان کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در جوابیه‌ای در خصوص اظهارات این نماینده مجلس به «خبرگزاری خانه ملت» گفته است:«ذکر، عدم ذکر، اطلاع یا بی اطلاعی سازمان انرژی اتمی از کشور مبدا هیچ تاثیری در فرایند بررسی‌های فنی و آزمایشگاهی انجام شده توسط سازمان ندارد».

او همچنین تاکید کرد «سازمان انرژی اتمی ایران هرچند وظیفه ندارد همه اقلام و محصولات غذایی وارداتی را بازرسی نماید اما برحسب وظیفه و به منظور اطمینان از سلامت جامعه به طور مستمر نمونه اقلام به ویژه مواد غذایی را به صورت تصادفی و یا پس از استعلام، مورد آزمایش قرار می‌دهد».

پرونده گوشت‌های مشکوک

ماجرای گوشت‌های وارداتی به ایران که مشکوک به آلودگی‌های اتمی و رادیواکتیو بود زمانی خبرساز شد که علی ایرانپور، نماینده مجلس ایران، در بهمن ماه ۱۳۹۲ خبر از واردات گوشت‌های الوده از اوکراین به ایران داد و اعلام کرد بین اظهارات مقام‌های دامپزشکی و سازمان انرژی اتمی تناقضات فاحش وجود دارد.

به گفته ایرانپور، در آن زمان مسئولان سازمان دامپزشکی ورود این نوع گوشت ها را به کشور تکذیب کردند اما پس از مدت زمانی طی تماس تلفنی از سوی یکی از مسئولان سازمان دامپزشکی کشور، این مسئول واردات گوشت از اوکراین را تأیید کرد.

پس از آن مسئولان سازمان دامپزشکی کشوراظهار کردند که چند کیلو گوشت قرمز از اوکراین به عنوان نمونه وارد کشور شده اما این گوشت ها به هیچ عنوان وارد بازار نشده و به محض ورود به کشور برای بررسی سلامتی تحویل سازمان انرژی اتمی شده است.

اما سازمان انرژی اتمی ایران در کمال تعجب اعلام کرد به هیچ وجه گوشت های وارداتی از اوکراین تحویل سازمان انرژی اتمی نشده و این موضوع کاملا کذب است. این اظهارات باعث شد تا شک و تردیدها نسبت به این پرونده افزایش یابد.

سازمان انرژی اتمی در نهایت اظهار کرد که در شهریور امسال یک نمونه گوشت گوساله وارداتی بدون ذکر کشور مبدأ به سازمان انرژی اتمی در جهت اندازه گیری برخی مواد پرتوزا و فلزات سنگین ارسال شده که نتایج آنالیز حاکی از عدم وجود آلودگی پرتوی در نمونه بوده، اما توصیه این سازمان به سازمان دامپزشکی عدم واردات گوشت از اوکراین است.

این نماینده مجلس با انتقاد از تایید‌ها و تکذیب‌های پی در پی از سوی مسئولان این امر را باعث بدبینی مردم و افزایش نگرانی‌ها عنوان کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    این گزارش اگر هم درست باشد استثنا است. در دوره نظام پربرکت و مقدس جمهوری اسلامی انقدر گوشت و مرغ و .... برنج و روغن و آب آلوده به مردم دادند که اگر هم یک بار چیزی آلوده نباشد گزارش می شود !

  • بهنام

    هر مسئله ای که در این کشور تکذیب میشود یعنی ( تائید ) و مدتهاست که این دو کلمه عکس هم عمل میکنند و چون قبلآ تکذیب گردیده بود یعنی با کمال تاسف ( تائید ) میگردد .