ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احمد شهید: اعدام نوجوانان را متوقف کنید

در تازه‌ترین گزارش احمد شهید به افزایش ۱۶۵ درصدی شمار اعدام در سال گذشته، نقض حقوق اساسی زنان، کنشگران مدنی، اقلیت‌های مذهبی و تداوم بازداشت‌های خودسرانه اشاره می‌شود.

در تازه‌ترین گزارش احمد شهید به افزایش ۱۶۵ درصدی شمار اعدام در سال گذشته، نقض حقوق اساسی زنان، کنشگران مدنی، اقلیت‌های مذهبی و تداوم بازداشت‌های خودسرانه اشاره می‌شود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران روز پنجشنبه ۱۳ مارس، پیش‌نویس آخرین گزارش خود از اوضاع ایران را ارائه کرد. او در این گزارش به انتقاد از عدم استقلال قوه قضاییه و قضات، ارعاب وکلا و تسلط نیروهای امنیتی بر دادگاه‌های انقلاب پرداخته است.

در گزارش احمد شهید آمده که تا تاریخ سوم ژانویه ۲۰۱۴ دستکم ۳۰۷ نفر از اقلیت‌های دینی در زندان به سر می‌بردند که ۱۳۶ بهایی، ۱۹ درویش، ۹۰ سنی، ۵۰ مسیحی و ۲ زرتشتی در میان‌شان وجود دارند.

این گزارش از اعدام ۱۶ زندانی بلوچ به تلافی کشته شدن ۱۴ مرزبان و محکومیت پنج زندانی عرب به اعدام نیز یاد کرده است.

احمد شهید می‌گوید مستندات گزارش تازه خود را بر اساس گفته‌های ۷۲ کنشگر ایرانی مقیم اروپا و ۶۱ فعال مدنی داخل ایران یا ترکیه استوار کرده است.

او از منشور حقوق شهروندی روحانی استقبال کرده اما آن را ناکافی خوانده است. شهید هم‌چنین از بی توجهی این منشور به تبعیض‌های مذهبی یا جنسیتی یا نادیده گرفتن مجازات‌های بیرحمانه مثل شلاق و سنگسار در آن، انتقاد کرده است.

احمد شهید خواستار آزادی بی‌قید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند. او خواهان تحقیق در باره احتمال شکنجه‌های روانی و جسمی در زندان‌های ایران، جلوگیری از ارعاب وکلا، توقف اعدام نوجوانان، جلوگیری از  صدور حکم اعدام در جرایم قاچاق مواد مخدر یا "جرایم جنسی" شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل می‌گوید، ۲۵ بار با مقامات ایرانی در تماس بوده که در بین آنها ۸ درخواست و ۱۷ بیانیه برای اقدام فوری بوده‌اند اما دولت ایران تنها به ۴ مورد این درخواست‌ها پاسخ داده است.

پیش‌نویس گزارش تازه احمد شهید در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شده که از ۳ مارس در شهر ژنو آغاز شده و  تا ۲۸ مارس در جریان خواهد بود. این گزارش روز دوشنبه ۱۷ مارس به بحث گذاشته می‌شود.

قبل از احمد شهید، دبیرکل سازمان ملل از ادامه نقض حقوق بشر در ایران و افزایش اعدام‌ها در دولت روحانی انتقاد کرده و گفته بود: « رسانه‌های ایران اعم از چاپی و اینترنتی همچنان با محدودیت‌ و در مواردی با توقیف مواجه هستند و افراد به دلیل ابراز نظر یا بیان عقیده‌ای مخالف حکومت بازداشت و محاکمه می‌شوند.»

سخنان بان کی‌مون با موجی از واکنش‌های اعتراضی مقامات ایرانی روبرو شد. علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل خامنه‌ای او را "عامل آمریکا" و ناتوان‌ترین دبیرکل سازمان ملل نامید. علی لاریجانی گفت گزارش بان کی‌مون از سیا و موساد گرفته شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • samad

    جناب آقای ضحاک گرامی ! ممنون می شویم از به هلاکت رساندن نوجوانان جهت تهیه ی خوراک مغز، ویژه ی دو مار زیبای خود قدری خودداری نمایید. همینطور که می دانید کشور شما با پدیده ی فرار مغز ها هم روبروست و بزودی ممکن است غذای پت های شما کم شود و خدای ناکرده بمیرند. قبلا از همکاری صمیمانه ی شما تشکر می نماییم. امضا الاحقرین: احمد + بان سازمان ملل متحد.

  • شهروند درجه سه

    نوجوانان را اعدام نکنند ! جوانان را اعدام نکنند! میانسالان و پیران را اعدام نکنند! زندانی نکنند! شکنجه نکنند! پول فروش نفت خام را تاراج نکنند و بقیه را به سوریه و لبنان و غزه و جاهای دیگر نفرستند! سرمایه های مردم را در بنیادها و ستاد فرمان اجرای امام (!) و دارایی های بنام امام رضا و ... و مخابرات و نفت و ... را ملاخور نکنند! پس چکار کنند ؟ راست گفت رهبر فرزانه و بابصیرت انقلاب و رهبر مسلمین جهان که نظام مقدس مظلوم است !