ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کریمه، غرب در پی اِعمال فشار بیشتر بر روسیه

روز دوشنبه (۲۶ اسفند) وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل از وضع محدودیت‌های مسافرتی جدید و انسداد حساب‌های بانکی بعضی مقام‌های روسی و اوکراینی خبر دادند.

با اعلام استقلال شبه جزیره کریمه از اوکراین برای پیوستن به روسیه، آمریکا و اتحادیه‌ اروپا در پی اعمال تحریم‌های بیشتری علیه مسکو هستند. وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا دوشنبه (۱۷ مارس / ۲۶ اسفند) در بروکسل از وضع محدودیت‌های مسافرتی جدید و انسداد حساب‌های بانکی بعضی مقام‌های روسی و اوکراینی خبر دادند.

با وجود این، مقام‌های غربی قصد دارند امکان گفت‌وگوها با روسیه را برای جلوگیری از تشدید تنش‌ با این کشور همچنان حفظ کنند.

واکنش‌های مخالف همه‌پرسی

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود، به او اطلاع داد که جامعه جهانی نتیجه همه‌پرسی استقلال منطقه خودمختار کریمه را به رسمیت نخواهد شناخت. آمریکا و اتحادیه‌ اروپا این همه‌پرسی را در تضاد با حقوق بین‌الملل می‌دانند.

بنا بر آمارهای رسمی، بیش از ۹۶ درصد شرکت‌کنندگان همه‌پرسی، روز یکشنبه (۱۶ مارس) در شبه‌جزیره کریمه به جدایی آن از اوکراین و پیوستن به روسیه رأی دادند.

بیش از ۸۰ درصد از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارنده‌ شرایط شرکت در همه‌پرسی روز یکشنبه آرای خود را به صندوق ریختند.

در عین حال اقلیت تاتار شبه‌جزیره کریمه مخالف همه‌پرسی جدایی از اوکراین بوده است. پارلمان کریمه با وجود مخالفت‌ها در اوکراین روز دوشنبه رسماَ از روسیه خواست تا پیوستن کریمه به آن کشور را بپذیرد.

در واکنش به اعلام استقلال کریمه، اکثریت پارلمان اوکراین آماده‌باش بخشی از ارتش آن کشور را به تصویب رساند. نمایندگان اوکراینی علت رأی موافق در این راستا را بالا گرفتن تنش سیاسی و «دخالت روسیه در امور داخلی اوکراین» اعلام کردند. در عین حال دولت آمریکا از روسیه خواسته است که نیروهای خود را از کریمه خارج کند.

روند الحاق کریمه به روسیه

نظامیان هوادار روسیه نزدیک بیش از سه هفته قبل، پس از سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، کنترل شبه‌جزیره کریمه را به دست گرفتند.

مسکو می‌گوید این نیروها در کنترل مستقیم روسیه نیستند، حضور آن‌ها جنبه دفاعی دارد و برای حفظ امنیت ساکنان روسی کریمه در آن منطقه هستند.

رئیس جمهوری روسیه مسئولیت تصمیم‌گیری در باره الحاق کریمه به روسیه را به مجالس این کشور ارجاع می‌دهد تا نمایندگان، موافقت‌نامه آن را تدوین کنند. پس از امضای این موافقت‌نامه میان روسیه و کریمه دیوان قانون اساسی روسیه باید آن را تأیید کند.

پس از این اقدام، شورای فدراسیون روسیه و مجلس دوما باید الحاق کریمه را به تصویب برسانند تا این امر رسمیت بیابد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    این رای گیری مدل حکومت اسلامی بوده؟: رفسنجانی  به انتخابات دور دوم یعنی انتخابات سوم تیر ۸۴ که به پیروزی احمدی‌نژاد منجر شد، پرداخته و مدعی شده است که «حتی مرحله دوم، استاندار‌ها ـ که همه اصلاح‌طلب بودند‌ ـ کار را به کلی‌‌ رها کردند، اصلا کاری نداشتند به انتخابات؛ هر چه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند!!!!