ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناتو نگران تهدید نیروهای روسیه برای مولداوی است

«سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»، ناتو، تحرک نیروهای روسی را در نزدیکی مرز آن با اوکراین با نگرانی دنبال می‌کند.

«سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»، ناتو، تحرک نیروهای روسی را در نزدیکی مرز آن با اوکراین با نگرانی دنبال می‌کند.

سربازی روسی در کریمه

به‌گزارش خبرگزاری «رویترز»، ژنرال فیلیپ بریدلاو، از فرماندهان بلندپایه ناتو، یکشنبه (۲۳ مارس / ۳ فروردین) در بروکسل، پایتخت بلژیک، گفت که روسیه شمار بسیار زیادی از نیروهای آماده‌به‌خدمت خود را در مرز اوکراین مستقر کرده و این وضع می‌تواند تهدیدی برای جمهوری مولداوی، همسایه اوکراین، باشد.

او نسبت به توانایی پیشروی نیروهای روسی در منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا هشدار داده است. ترانس‌نیستریا واقع در شرق مولداوی، یکی از جمهوری‌های شوروی سابق بود و در همسایگی اوکراین قرار دارد. این منطقه در سال ۱۹۹۱ خواهان استقلال از مولداوی شد، هر چند هنوز رسماً به آن تعلق دارد.

نیروهای روسی در هفته‌های گذشته به‌تدریج کنترل پایگاه‌های تحت فرماندهی نظامیان اوکراینی را در کریمه به‌دست گرفته و در بیش از ۱۸۹ مقر نظامی اوکراینی، پرچم روسیه را برافراشته‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز، روز یکشنبه دستور داده که ظرف یک هفته نهادهای دولتی، پلیس و سازمان امنیت داخلی در کریمه طبق قوانین مسکو ساماندهی و اداره شوند.

بنا بر گزارش‌ها وزارت دفاع روسیه در واکنش به نگرانی‌های موجود اعلام کرده که در باره تعداد نیروهای مستقر در مناطق مرزی خود با کشورهای دیگر، پیرو قوانین بین‌المللی است.

اهمیت منطقه ترانس‌نیستریا

به‌دلیل وجود اقوام روسی‌ در ترانس‌نیستریا، این منطقه نیز خواهان پیوستن به روسیه بوده است. این موضوع به بحث‌ها پیرامون جنگ سرد میان روسیه و غرب و همچنین نگرانی‌ها از اقدام رسمی روسیه در الحاق ترانس‌نیستریا به خاک خود دامن زده است.

به‌دلیل وجود اقوام روسی‌ در ترانس‌نیستریا، واقع در همسایگی اوکراین، این منطقه خواهان پیوستن به روسیه بوده است

بنا بر گزارش‌ها ترایان باسسکو، رئیس جمهوری رومانی، گفته که نباید صد در درصد به وعده‌های روسیه اعتماد کرد و مسکو به الحاق کریمه به خاک خود بسنده نخواهد کرد. ساکنان ترانس‌نیستریا در سال ۲۰۰۶ با اکثریت ۱ / ۹۷ درصد به پیوستن به روسیه رأی موافق دادند. از این رو گفت‌وگوهایی میان مولداوی، روسیه، اوکراین و «سازمان امنیت و همکاری اروپا» از سال‌ها قبل در جریان بوده‌اند.

پیوست شبه‌جزیره کریمه به روسیه باعث بروز شدیدترین اختلاف‌ها میان روسیه و کشورهای غربی پس از دوران جنگ سرد شده است.

اتحادیه اروپا در واکنش به پیوستن این شبه‌جزیره در شمال دریای سیاه به روسیه، گروهی از مقام‌های روسی را در فهرست تحریم‌هایی شامل محدودیت سفر و مسدود شدن حساب‌های بانکی قرار داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.