ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

باستانی پاریزی، استاد تاریخ و روزنامه‌نگار درگذشت

محمد ابراهیم باستانی پاریزی درگذشت. او گفته است: «وقتی یک پیرمرد می‌میرد، یک کتاب تاریخ زیر خاک پنهان می‌شود.»

محمد ابراهیم باستانی پاریزی، مورخ، نویسنده و استاد تاریخ و روزنامه‌نگار نام‌آشنا، صبح سه‌شنبه، ۵ فروردین (۲۵ مارس) در اثر کهولت سن و ابتلا به بیماری کبد، در بیمارستان مهر در تهران درگذشت. او هنگام مرگ ۸۹ سال داشت.

باستانی پاریزی، استاد تاریخ و روزنامه‌نگار نام‌آشنا

به گزارش خبرگزاری «مهر»، مراسم تشییع باستانی پاریزی، پنجشنبه ۷ فروردین‌ماه، ساعت ۱۰ صبح از مقابل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود. قرار است که او در گورستان بهشت زهرا، در کنار همسرش، حبیبه حائری، دفن شود.

باستانی پاریزی در سال ۱۳۳۸ مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران را به عهده گرفت و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام‌وقت دانشکده ادبیات بود.

او در سال ۱۳۲۱ در مجله «بیداری کرمان» مقاله‌ای انتشار داد با عنوان «تقصیر با مردان است و نه زنان». انتشار این مقاله سرآغازی بود بر فعالیت گسترده او به عنوان یک روزنامه‌نگار و مقالات و پاورقی‌های بسیاری در روزنامه‌های پربازتاب آن زمان، نشریاتی مانند کیهان و اطلاعات و خواندنی‌ها انتشار داد.

باستانی پاریزی نخستین کتابش را سال ۱۳۲۴ منتشر کرد. این اثر که شرح و تفسیری است بر نامه‌های شیخ محمد حسن زیدآبادی با عنوان «پیغمبر دزدان» منتشر شده و تاکنون بارها تجدید چاپ شده است.

از باستانی پاریزی بیش از ۴۰ کتاب منتشر شده است، از جمله مجموعه هفت جلدی «سبعه ثمانیه» که هر یک بر مبنای عدد هفت استوار است.

خاطرات و پاورقی‌های محمد ابراهیم باستانی پاریزی، چه در سال‌های پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب بهمن ۵۷ خوانندگان پرشمار داشت. او با قلمی استوار و روان و شیرین، در میان نوشته‌هایش داستان‌ها و ضرب‌المثل‌ها و حکایات و اشعاری می‌گنجاند و نکات پندآموزی را از تاریخ زندگی مردم ایران، با تأکید بر زندگی روزانه مردم در پاریز و سیرجان و کرمان یادآوری می‌کرد. او همواره این خاطرات را با تأملاتش پیرامون ادبیات کهن فارسی درمی‌آمیخت.

باستانی پاریزی همراه با علی اکبر سعیدی سیرجانی از مفاخر سیرجان به شمار می‌آید. باستانی پاریزی مهر دید، سعیدی سیرجانی اما مغضوب واقع شد و در زندان جمهوری اسلامی به قتل رسید.

سیدیحیی جعفری، نماینده ولی فقیه در استان کرمان و همچنین علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان درگذشت او را به خانواده‌اش تسلیت گفته اند و از خدمات او به نیکی یاد کرده‌اند.

باستانی پاریزی در «رفیق انجمن»، «جامع‌المقدمات» می‌نویسد: «وقتی یک پیرمرد می‌میرد، یک کتاب تاریخ زیر خاک پنهان می‌شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شکیبایی

    استاد باستانی پاریزی، پدر تاریخ معاصر ایران، نویسنده کتاب «بارگاه خانقاه؛ در کویر هفت کاسه» بوده و همچنین مقدمه ای بر کتاب «ضیافت الهی» اثر محمدجواد آموزگار کرمانی (از مشایخ طریقت نعمت اللهی گنابادی) نوشته اند. ایشان از دراویش نعمت اللهی گنابادی و برادر شیخ عبدالعظیم باستانی پاریزی (نویسنده و از مشایخ این سلسله) بودند. درگذشت این دانشمند عارف را به تمام مردم ایران بخصوص جامعه دانشگاهی، هنرمندان و دراویش تسلیت عرض نموده و شادی روح ایشان و صبر برای خانواده داغدارشان را از خداوند بزرگ آرزومندم.

  • شروین

    درود بر او که با نگارش گوشه های تاریک تاریخ ایران در روشنگری چندین نسل از ایرانیان سهمی درخور داشت....