ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ایران از مین برای مبارزه با قاچاق کالا استفاده می‌کند»

شیرین عبادی در نامه‌ای به احمد شهید اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران هم در ساخت و صدور مين فعالیت می‌کند و هم از آن در مبارزه با قاچاق کالا استفاده می‌‌کند.

شیرين عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در نامه‌ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران، گفته است دولت ايران هم مين تولید و صادر، و هم در مبارزه با قاچاق کالا از آن استفاده می‌کند.

شیرین عبادی در نامه به احمد شهید: دولت ايران نه تنها مين توليد می‌کند، بلکه از سال‌ها قبل مبادرت به صدور آن نيز کرده است

شيرین عبادی این نامه را در پی انفجار مين در منطقه «گندم ‌بریان» بخش شهداد در استان کرمان، در روز دوم فروردين‌ماه جاری و کشته شدن گردشگری به نام حمید هاشمی و زخمی شدن سه نفر نوشته و ضمن اشاره به این رویداد آورده است: «اين امر دليل ديگری است بر اين که دولت جمهوری اسلامی ايران، بر خلاف مقررات بين‌المللی از وجود مين در موارد متعددی از جمله مبارزه با امر قاچاق کالا استفاده می‌‌کند.»

منطقه «گندم ‌بریان» که در آن مین منفجر شده، به‌عنوان یک منطقه گردشگری ثبت شده و همه ساله پذیرای گردشگران و محققان است.

سال گذشته نیز در همین منطقه انفجار مین باعث کشته‌شدن پژوهشگری به‌نام امیر طالبی گل شده بود.

شیرین عبادی در نامه خود افزوده است: «دولت ايران نه تنها، مين توليد می‌کند، بلکه از سال‌ها قبل مبادرت به صدور آن نيز کرده و نمونه مين‌های ايرانی در عراق و افغانستان هم مشاهده و گزارش شده است.»

این فعال حقوق بشر همچنین نوشته است: «دولت ايران همواره ادعا می‌‌کند که اراضی‌ آغشته به مين، منحصر به محدوده جنگ ايران با عراق است و فقط در غرب و جنوب غربی کشور وجود دارد و جهت توجيه سهل‌انگاری خود در پاک‌سازی آن‌ها به معاذير گوناگونی چون کمبود بودجه و عدم دسترسی‌ به تجهيزات فنی‌ پيشرفته، استناد می‌‌کند و اين در حالی‌ است که دولت به هيچ يک از وظايف خود از قبيل نصب تابلوهای هشداردهنده، آموزش‌های لازم به افرادی که در شهرها و مناطق آلوده به مين زندگی‌ و رفت و آمد می‌‌کنند، را انجام نداده و از مصدومين مين نيز حمايت کافی‌ نمی کند.»

بر پایه برآوردهای رسمی، در طول جنگ ایران با عراق، دست‌کم ۱۶میلیون مین ضدنفر در ایران کار گذاشته شده‌اند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، بیشتر مین‌های ضد نفر در پنج استان خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و کرمانشاه قرار دارد که به‌طور میانگین از شمار ساکنان این مناطق بیشتر است.

شیرین عبادی در نامه خود به «کانون مشارکت برای پاک‌سازی مين» اشاره کرده که در سال ۱۳۸۲ توسط وی و گروهی از همکارانش در تهران تأسيس شد، اما با يورش مأموران امنيتی در سال ۱۳۸۷ دفتر آن بسته و کليه اسناد، مدارک، فيلم‌ها و عکس‌های موجود در آن ضبط شد.

عبادی گفته است که همکاران این نهاد با وجود فشارهای موجود به وظايف خود در زمینه اطلاع‌رسانی، آموزش و حمايت از مصدومان مين عمل می‌‌کنند، اما «چون دولت ايران کماکان مبادرت به توليد، صدور و استفاده غيرمجاز از مين می‌کند، و اين امر در عرف و حقوق بين‌الملل، ممنوع است و جامعه مدنی ايران هم با تمامی‌ تلاش خود نتوانسته مانع از اين‌گونه اقدامات غيرقانونی‌ حکومت شود.»

وی از احمد شهید خواسته است که با درج اين نامه در پرونده حقوق بشر دولت ايران، هنگام رسيدگی و ضرورت، به آن توجه کند.

بر اساس پیمان «اتاوا»، دولت‌ها موظف‌ هستند پس از گذشت ۱۰ سال از پایان جنگ، کلیه کشتزارها و مزارع خود را از مین‌های موجود پاک‌سازی کنند.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون از امضای  پیمان اتاوا خودداری کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ابراهیم

    فعالیت های مدنی در مسیر سختی در مملکت ما قرار دارد ولی به هر حال روزی به سرانجام خواهد رسید که انروز نزدیک است خانم عبادی تو خود خوب میدانی که نمیتوان یکشبه راه صدساله دموکراسی را رفت این تلاش من معلم توی حقوقدان افسر پلیس و ... میخواهد میدانی که ما ایرانی ها چقدر از منصبان سو استفاده میکنیم و باعث رنج قانونمان میشویم

  • Majid

    و از طرف دیگر با دو قاقاچی، دو مفسد فی الارض بزرگ عالم، و دو نوکر دست نشانده شیطان بزرگ آمریکا در افغانستان و عراق یعنی حمید کارزای و مالک نوری سه جان در  یک بدن است!!!***

  • mansour

    خانم!آخوندها در ایران از مین برای جلوگری و کنترل قاچاق تریاک،حشیش و غیره استفاده می کنند و نه برای جلوگیری از ورود کالا! در ایران هر قاچاق چی باید حق مامورین را بدهد که بتواند مجوز عبور بگیرد.شیر فهم شدی؟ ***که تو قاضی دادگستری آن بودی! حتمأ با این ***می خواهی ثابت کنی که تو از رشوه خواری کارمندان قوه قضاییه و مجریه هیچ اطلایی نداری،پس لطفأ بفرمایید که شما چطوری از خلاف دولت با خبر شدید؟اهان فهمیدم منافقین برایتان خبر آورده اند و خودتان نفهمیده بودید. خانم عبادی اگر نظام قصد مین گذاری در مسیر قاچاق چیان کالا را داشت،در مرز ترکیه این کار را میکرد و مانع از ورود کالا بتوسط هم میهنان کردمان میشد

  • sina

    تمام دنیا در کویر گیاه مخصوص میکارند٬ اینها بمب تا مردم بیشتری کشته شوند! راه مبارزه با قاچاق مین نیست !

  • روزبه

    جان انسان در ایران هیچ ارزشی ندارد نه دولت وقعی براش میزاره نه مردم نه خود افراد. همه هم عدم قبول مسئولیتشون به خواست خدا و بدشانسی و ..... حواله میدهند. چقدر هر روز به مرگ خاموش ناشی ار هوای آلوده مواد غذایی آلوده آب آلوده تصادفات مواد مخدر وووو  تلف میشوند حالا این هم بهش اضافه شده بدبختی ما  تمامی نداره.