ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۸۰ درصد اعدام‌های جهان در ایران، عربستان و عراق

«سازمان عفو بین‌الملل» در گزارش سالانه خود اعلام کرد: ۸۰ درصد از اعدام‌های جهان در سال ۲۰۱۳ در سه کشور ایران، عربستان سعودی و عراق روی داده است.

رسانه‌های داخل ایران، اعدام ۳۶۹ تن را در سال ۲۰۱۳ تائید کرده‌اند که به نسبت سال ۲۰۱۲ افزایشی ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد

«سازمان عفو بین‌الملل» در گزارش سالانه خود اعلام کرد که صرف نظر از کشور چین که آمار دقیق اجرای حکم اعدام‌ در آن مشخص نیست، ۸۰ درصد از اعدام‌های جهان در سال ۲۰۱۳ در سه کشور ایران، عربستان سعودی و عراق روی داده است.

 این سازمان با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه ۲۶ مارس (ششم فروردین)، از افزایش صدور و اجرای احکام اعدام در این سه کشور حاشیه خلیج فارس خبر داد و تاکید کرد: «اجرای حکم اعدام در ایران نسبت به سال گذشته افزایشی ۱۸ درصدی داشته است.»

 در گزارش سال جاری میلادی عفو بین الملل مانند سال گذشته به تعداد دقیق اعدام‌ها در چین اشاره نشده و علت آن عدم دسترسی به آمار واقعی و گزارش‌های قابل استناد عنوان شده است. همچنین با اشاره به این‌که آمار اعدام در ایالات متحده آمریکا، رو به کاهش است، از این کشور به عنوان تنها کشور در قاره آمریکا یاد شده که در سال ۲۰۱۳ حکم اعدام در آن به اجرا گذاشته شده است.

ایالات متحده آمریکا با ۳۹ مورد اعدام در سال ۲۰۱۳، رتبه پنجم را پس از چین، ایران، عراق و عربستان سعودی کسب کرده است.

در کشورهای خاور میانه نیز پس از ایران، عراق و عربستان سعودی، کشورهای یمن، کویت، «تشکیلات خودگردان فلسطینی» و افغانستان به ترتیب ۱۳، پنج، سه و دو مورد اعدام در سال گذشته داشته‌اند.

 در نموداری که عفو بین الملل ضمیمه گزارش امسال خود کرده، تعداد اعدامیان سال ۲۰۱۳ در ایران بیش از ۳۶۹ مورد عنوان شده است. این در حالی است که طی سال گذشته، حداقل ۹۱ حکم اعدام نیز در این کشور صادر شده است.

 در بخشی از اطلاعیه سازمان عفو بین‌الملل درباره ایران نوشته شده است: «پس از انتخاب ۱۴ ژوئن حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری تازه، بعضی اقدامات برای بهبود چهره کشور مثل آزادی چندین تن از زندانیان سیاسی از جمله یک زندانی محکوم به اعدام، انجام شد. با وجود این، هیچ نشانه‌ای از تغییر در اجرای مجازات اعدام در ایران در پی انتخاب او در دست نبود.»

 خبرگزاری های دولتی و رسانه‌های داخل ایران، اعدام ۳۶۹ تن (۳۵۸ مرد و ۱۱ زن) را در سال ۲۰۱۳ تائید کرده‌اند که به نسبت سال ۲۰۱۲ افزایشی ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

 بر اساس مدارک معتبر، شمار زیادی اعدام‌های مخفیانه نیز در ایران صورت می‌گیرد. این منابع، دست کم ۳۳۵ اعدام دیگر (شامل حداقل ۱۸ زن) را گزارش داده‌اند که تعداد مجموع اعدام‌ها را در سال ۲۰۱۳ در این کشور به حداقل ۷۰۴ مورد می‌رساند.

 بر اساس این گزارش‌، حداقل ۱۱ نفر از اعدام‌شدگان در زمان ارتکاب جرم، در سنین زیر ۱۸ سال بوده‌اند. در سال گذشته همچنین حداقل ۴۴ اعدام در ملاء عام انجام شده است.

 بیشتر اعدام‌های صورت‌گرفته نیز در پی محکومیت به دلیل اقدام‌هایی چون «قتل»، «قاچاق مواد مخدر»، «تجاوز»، «جاسوسی» و جرایمی مبهم چون «محاربه» و «افساد فی الارض» انجام شده است.

تعداد کل اعدام‌های ثبت شده در سال ۲۰۱۳ نیز ۷۷۸ مورد عنوان شده که از ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۲ حکایت دارد.

 در سال میلادی گذشته هیچ مورد اعدامی در اروپا و آسیای مرکزی گزارش نشده است. در غرب آفریقا هم صدور حکم اعدام کاهش داشته، به طوری که سه کشور گرانادا، گوآتمالا و سنت لوسیا برای نخستین بار از زمان ارائه گزارش‌های سالانه توسط عفو بین الملل، هیچ محکوم در صف اعدامی نداشته‌اند. در سال گذشته ۹ مورد اعدام در ژاپن اعلام شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جواد

    البته در نموداری که عفو بین الملل ضمیمه گزارش خودش کرده و در آدرس زیر قابل مشاهده است http://www.amnestyusa.org/images/dpreport2013_map.jpg جای ایران و عراق اشتباه نوشته شده و این برای یک سازمان بین المللی واقعا سوتی بزرگی به حساب میاد

  • Bahram

    این خجالت زمان ماست.هشتاد در صد اعدام در سه کشور اسلامی،نشانه عقب ماند‌گی و کهنگی قوانین اسلامیست که همچون تازیهای ۱۴۰۰ سال پیش فکر و عمل می‌کنند.