ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ايران و سوريه محور مذاکرات آمریکا و عربستان

باراک اوباما در حالی با هلی‌کوپتر به اقامتگاه پادشاه عربستان رفته که دو طرف بر سر واکنش به قيام‌های «بهار عربی»، مذاکره با ايران و حمایت از مخالفان مسلح دولت سوریه اختلاف داشتند.

باراک اوباما رئيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، روز جمعه ۲۸ مارس (هشتم فروردین) در عربستان، به ملک عبدالله، پادشاه آن کشور، اطمينان داد که از شورشيان ميانه‌روی سوريه حمايت خواهد کرد و توافق بد هسته‌ای با ايران را نمی‌پذيرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز باراک اوباما را در این سفر همراهی کرد

اوباما در اين سفر در تلاش است تا نگرانی‌هايی را که طی يک دهه به سرد شدن رابطه واشینگتن و رياض منجر شد، رفع کند.

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، باراک اوباما با هلی‌کوپتر به اقامتگاه صحرايی پادشاه عربستان رفت تا بر اهميت رابطه واشینگتن با بزرگترين صادر کننده نفت جهان تاکيد کند.

محور گفت‌وگوی دوساعته اوباما و ملک عبدالله مسائل خاورميانه بود و هيچ بحثی از انرژی يا حقوق بشر به ميان نيامد.

سال گذشته مقامات ارشد عربستان سعودی گفته بودند که تغيير عمده‌ای در روابط شان با آمريکا ايجاد خواهند کرد. اين امر پس از آن بود که  دو طرف بر سر واکنش به قيام‌های "بهار عربی"، تلاش برای مذاکره با ايران و تصميم واشنگتن برای عدم مداخله نظامی در سوريه  به توافق نرسيدند.

يک مقام رسمی  ايالات متحده پس از جلسه به خبرنگاران گفت "درحالی که اين دو مقام بر سر اختلاف‌های تاکتيکی بحث می‌کردند، اما منافع استراتژيک آن دو همسو است."

اوباما در گفت‌وگوی دوساعته خود با ملک عبدالله، صحبتی از وضعیت حقوق بشر در عربستان نکرد

اين مقام آمريکايی گفت: «من فکر می‌کنم بسيار مهم بود که شانس مذاکره رودرو با پادشاه عربستان را داشته باشيم تا توضيح بدهيم چگونه تصميم گرفتيم که ايران را از دستيابی به تسلیحات هسته‌ای بازداريم.»

اين مقام تاکيد کرد که آمريکا توافق بد هسته‌ای را با ايران نمی‌پذيرد و نگران فعاليت‌های بی‌ثبات کننده ايران در منطقه است.

همچنين رهبران دو کشور مذاکرات مفصلی درباره سوريه داشتند؛ جايی که جنگ داخلی باعث کشته شدن ۱۴۰هزار نفر و ميليون‌ها بی‌خانمان شده است.

ملک عبدالله پادشاه کشوری که اکثريت سنی مذهب دارد و از مخالفان مسلح دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، حمايت می‌کند. این درحالی است که اسد نیز توسط دولت شيعه ايران حمايت می‌شود.

اين گزارش می‌افزايد که دو کشور بر سر حمايت از شورشيان ميانه‌روی مخالف اسد و انتقال قدرت سياسی در سوريه هدف مشترکی را دنبال می‌کنند.

به نظر می‌رسد دو کشور بر سر حمايت از شورشيان ميانه‌روی مخالف اسد و انتقال قدرت سياسی در سوريه هدف مشترکی دارند

روز جمعه روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» نوشت که ايالات متحده آماده است تا در قالب  طرح پنهان آموزشی جديد برای مخالفان مسلح اسد توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، موشک‌های زمين به هوا در اختيار آن‌ها قرار دهد.

آمريکا می‌گويد در‌ها را برای چنين امکانی نبسته است. ببه نظر می‌رسد که کاخ سفيد شک و ترديد‌هايی که درباره تسلیح بیشتر مخالفان اسد دارد، همچنان پابرجاست.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز باراک اوباما را در این سفر همراهی می‌کرد.

مقام‌های آمريکا گفته‌اند که اوباما وقت کافی برای طرح نگرانی‌ها درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان نداشته است. با اين حال آن‌ها تاکيد کرده‌اند که واشینگتن به فشار آوردن به رياض درباره مسأله حقوق بشر که دربرگیرنده حقوق زنان نيز هست، ادامه خواهد داد.

به گفته مقامات کاخ سفيد، روز شنبه، اوباما قصد دارد که جايزه بين‌اللملی شجاعت زنان را به دکتر «مها المنيف» از عربستان اعطا کند. اين جايزه را اولين‌ بار در سال ۲۰۰۷ کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آن زمان،  در روز جهانی زن بنیان گذاشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.