ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش خشونت‌ها در آستانه انتخابات افغانستان

این روزها سرنوشت اولين جابه‌جايی دموکراتيک قدرت در تاريخ افغانستان با تهدید طالبان به برهم زدن انتخابات و خشونت‌های فزاینده همراه شده است.

درحالی که تنها يک هفته تا انتخابات رياست جمهوری افغانستان مانده، افزايش خشونت‌ها در گوشه و کنار اين کشور می‌تواند اعتبار اولين جابه‌جايی دموکراتيک قدرت در تاريخ افغانستان را تضعيف کند.

در انتخابات سال ۲۰۰۹ از ۱۳ ميليون واجد شرايط تنها چهار ميليون نفر در آن شرکت کردند

گروه طالبان عليه انتخابات  ۱۶ فرودين (۵ آپريل) اعلان جنگ کرده‌ و آن را ساختگی و تحت حمايت غرب خوانده است. طالبان تهديد کرده‌اند که با سلسله حمله‌های مسلحانه، بمب‌گذاری و ترور هر کاری که بتوانند برای اختلال در انتخابات انجام خواهند داد.

به نوشته خبرگزاری «رويترز»، اين هفته يورش گروهی از بمب‌گذاران انتحاری و افراد مسلح به يک دفتر انتخاباتی در کابل، پيام مأيوس‌کننده‌ای را به رأی‌دهنده‌هايی که اين هفته بايد جانشين حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان را انتخاب کنند، فرستاده است.

در رویدادی دیگر امروز نیز حمله شورشیان و یک مهاجم انتحاری به دفتر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان چندین ساعت به طول انجامید که با کشته شدن تمام مهاجمان به پایان رسید.

نادر نادری، مدير بنياد انتخابات آزاد و منصفانه، بزرگترين گروه ناظر در انتخابات افغانستان به رويترز گفته ‌است: «اين‌گونه حمله‌ها شايد قطار انتخابات را از ريل خارج نکند، اما قطعا به ترس و اضطراب مردم خواهد افزود. هدف طالبان و گروه‌های شورشی ديگر، اين است که مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد کنند. اما انتخابات در تاريخ برنامه‌ريزی شده برگزار خواهد شد، چون گزينه ديگری وجود ندارد."

قانون اساسی افغانستان حامد کرزای را پس از ۱۲ سال حکمرانی از شرکت در انتخابات منع کرده است، اما بسياری انتظار دارند که او همچنان به واسطه مسئولان وفادارش دستی در سياست داشته باشد.

پس از حملات هفته گذشته اکثر نهاد‌های نظارتی خارجی ناظران انتخاباتی خود را کنار کشيده‌اند

افزايش خشونت‌ها می‌تواند با اخلال در روند شمارش آرا و ايجاد شک و شبهه در نتيجه انتخابات، حامد کرزای را قادر سازد که برای مدت زمانی بيشتری، سکان قدرت را حفظ کند.

در رويدادی که می‌تواند به صحت انتخابات آسيب برساند، پس از حمله هفته گذشته به يک هتل مجلل که به کشته شدن نه نفر و از جمله يک ناظر انتخاباتی انجاميد، اکثر نهاد‌های نظارتی خارجی ناظرين خود را کنار کشيده‌اند. حضور ناظرين خارجی برای جلوگيری از تکرار شبهه تقلب‌های سراسری همچون انتخابات سال ۲۰۰۹، زمانی که ۲۰ در صد آرا می‌توانست باطل اعلام شود، ضروری به نظر می‌رسد.

هم‌اکنون تنی چند از ناظران اتحاديه اروپا در افغانستان باقی مانده‌اند که آنها هم به دليل ترس از خشونت‌ها، در محوطه‌های زندگی‌ خود محدود مانده‌اند.

نگرانی‌ها در کابل و شهرهای ديگر، در مورد اقدامات خشونت‌‌آميز طالبان در روزهای منتهی به انتخابات افزايش يافته است.  بسياری معتقدند که طالبان توانايی حملات پيچيده‌تری چون هواپيماربايی را دارند.

در رويداد نگران‌کننده‌ای ديگر، طالبان افغانستان و پاکستان به توافق محرمانه‌ای برای ادغام نيروهای‌ خود برای حملات به داخل افغانستان دست يافته‌اند. شبه نظاميان پاکستانی به دولت اعلان آتش‌بس کرده‌اند تا پايگاه‌های نظامی‌شان را برای استفاده در حملات به آن سوی مرزها حفظ کنند.

ايجاد شبهه در نتيجه انتخابات، می‌تواند حامد کرزای را برای مدت بیبشتری در قدرت نگه دارد

بسياری از افغان‌ها می‌گويند که از شرکت در انتخابات واهمه دارند.

عبدالرحيم، مغازه‌داری در کابل می‌گويد: «مردم بيشتر به فکر جان و سلامت‌شان هستند تا به فکر انتخابات باشند. اگر چيزی ارزش زندگی‌تان را ندارد، چرا ريسک کنيد؟»

در محافل خصوصی، مسئولان تصديق می‌کنند که خشونت‌ها می‌تواند بسياری را از شرکت در انتخابات بترساند.

اگر شمار شرکت‌کنندگان در انتخابات بسيار پايين باشد، انتخابات غيرمعتبر اعلام خواهد شد، هر چند که احتمال چنين اتفاقی بسيار کم است.

در انتخابات سال ۲۰۰۹ که از ۱۳ ميليون واجد شرايط تنها ۴ ميليون نفر در آن شرکت کردند و انتخابات معتبر خوانده‌ شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.