ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اخبار ضد و نقیض از نتایج اولیه انتخابات ترکیه

بر اساس نتایج شمارش ۳۷ درصد کل صندوق‌ها، حزب عدالت و توسعه تاکنون ۴۶ درصد و حزب جمهوری خلق ۲۷ درصد آرا را به دست آورده‌اند.

 نتايج اوليه انتخابات شهرداری و شوراهای شهر ترکيه از پيشتازی حزب "عدالت و توسعه" به رهبری اردوغان  خبر می‌دهند. تا این لحظه در تمام ترکيه حدود  ۳۷ درصد از صندوق‌ها شمرده شده و حزب عدالت و توسعه ۴۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

Turky ellection
نتیجه انتخابات ۳۰ مارس از نگاه ناظران یک نظرسنجی برای تشخیص موقعیت اردوغان به حساب می‌آید.

انتخابات شهرداری و شوراهای شهر ترکیه می‌تواند محکی در سنجش آرای حزب حاکم "عدالت و توسعه" و دورنمای ابقای اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری در ماه اوت باشد.

در دو شهر اصلی ترکیه رقابت نزدیک است. دو آژانس  خبری نتایج متفاوتی از یکدیگر اعلام می‌کنند.

آژانس "جهان" که نزدیک به اپوزیسیون است نتایجی مبنی بر پیروزی کاندیدای حزب "جمهوری خلق" در آنکارا منتشر کرده است. اما آژانس "آناتولی" نزدیک به دولت، کاندیدای حزب "عدالت و توسعه" را با اختلاف زیاد،  نفر اول اعلام کرده است.

در حالی که حزب جمهوری خلق از پیروزی کاندیدای خود در آنکارا می‌گوید، حزب عدالت و توسعه نسبت به دستکاری در نتایج انتخابات هشدار داد.

کاندیدای حزب جمهوری خلق، منصور یواش طی یک کنفرانس، از پیروزی خود با ۵۰ درصد در آنکارا خبر داد.

به نظر می‌رسد کاندیدای حزب "عدالت و توسعه" در شهر‌ استانبول  پيشتاز باشد اما در شهر ازمير نتايج حاکی از پيروزی کانديدای حزب اصلی اپوزیسيون، یعنی "جمهوری خلق" است.

براساس نتايج اوليه از شمارش ۳۷ درصد کل صندوق‌ها، حزب عدالت و توسعه با  ۴۶ درصد، حزب جمهوری خلق  ۲۷ درصد، حزب حرکت ملی ۸ / ۱۳ درصد و حزب صلح و دموکراسی  ۷ درصد آرای رأی دهندگان را در اختيار داشتند.

آرای اردوغان، ریزش یا جهش؟

۵۲ میلیون نفر از مردم ترکیه در انتخابات روز یکشنبه ۳۰ مارس به پای صندوق‌ها فراخوانده شده‌اند. حوزه‌های رای‌گیری از ساعت ۸ گشوده  و در ساعت ۱۷ بسته شدند.

در انتخابات محلی سال ۲۰۰۹، میزان رای حزب عدالت و توسعه ۸ / ۳۸ درصد بود. اردوغان۶۰ ساله، خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه اوت آماده کرده اما معلوم نیست با رویدادهای اخیر، حزب او شانس قاطعی برای ماندن بر مسند قدرت را داشته باشد.

به نظر می‌رسید آرای اردوغان در ماه‌های اخیر، دستکم در شهرهای بزرگ ترکیه ریزش کرده باشند. نتیجه انتخابات ۳۰ مارس از نگاه ناظران یک نظرسنجی برای تشخیص موقعیت اردوغان و ریزش احتمالی آرای حزب "عدالت و توسعه" نیز به حساب می‌آید.

رسوایی پولشویی، کشمکش‌های سیاسی ماه‌های اخیر میان جبهه اردوغان و "جنبش گولن" و اعتراضات خیابانی جوانان، سایه سنگینی بر موقعیت حزب عدالت و توسعه انداخته است.

در جنجال مالی، نام سه وزیر کابینه اردوغان و حتی فرزند خود او  به میان آمد. ده وزیر کابینه ترکیه در تلاطم این رسوایی استعفا دادند. اردوغان دستگاه قضایی و پلیس ترکیه را متهم به "توطئه" و "همدستی" با جنبش اسلامی فتح‌الله گولن کرد.  صدها تن از روسای دوایر پلیس به دستور او منفصل خدمت یا جابه‌جا شدند.

اردوغان در واکنش به افشاگری‌های شبکه‌های اجتماعی علیه دولت، لایحه‌ای را در محدودیت اینترنت به مجلس برد و  دستور مسدود کردن توئیتر و یوتیوب را داد. شهر استانبول در ماه فوریه، صحنه تظاهرات هزاران نفر در اعتراض به قانون سانسور اینترنت بود.

مهم‌ترین رقیبان حزب حاکم و اسلامگرای "عدالت و توسعه" در انتخابات ۳۰ مارس، احزاب "جمهوری خلق" و "حرکت ملی" و دو حزب کردی "آشتی و دمکراسی" و "حزب دمکراتیک مردمی" هستند.

اپوزیسیون ترکیه امیدوار است با توجه به فشارهای سیاسی اخیر، کرسی شهرداری‌‌های آنکارا، استانبول و شهرهای بزرگ ترکیه از دست حزب عدالت و توسعه بیرون بیاید.

خشونت در حوزه‌های انتخاباتی جنوبی

رسانه‌های ترکیه خبر داده‌اند که درگیری  موافقان و مخالفان اردوغان در  انتخابات محلی در جنوب ترکیه، دستکم ۸  کشته و۱۴ زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش روزنامه "حریت" در استان هاتای در جنوب ترکیه، طی یک درگیری مسلحانه هواداران دو کاندیدای رقیب بر سر انتخاب رئیس شورای روستا، دو نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

در استان شانلی‌اورفه واقع در جنوب شرق ترکیه نیز چهار نفر در حادثه مشابهی کشته شدند. پنج نفر نیز در استان ییل وان زخمی شده‌اند.

حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه در شهرستان‌ها و روستاهای ترکیه طرفداران پرشماری دارد.

نتایج مقدماتی انتخابات محلی ترکیه، شامگاه یکشنبه ۳۰ مارس اعلام خواهند شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • darush

    تجربه تلخ مصر و ایران و ترکیه ثابت کرد سیاست باید از دین جدا باشد.

  • zedd va naghize rousi

    پس از انقلاب درخشان مردم اوکرا ین علیه دموکراسی های قلابی ساخت روسیه در اروپای شرقی که ١) با صحنه گردانی همان مغز و اعصاب امنیتی نظامی سیاسی مارکسیستی شوروی سابق و به دست اندر کاری همان سران ک گ ب و حزب کمونیست شکل داده شده بود ٢) به صورت انتخابات مهندسی شده و به منظور مسخره کردن دموکراسی و فروکاستن ان به یک رای گیری انهم با هزار تقلب و فشار و زندانی کردن مخالف و اتهام های واهی فساد و انگ دیکتاتوری زدن به مخالفین برای درهم فرو بردن مرزهای دیکتاتوری پرولتاریا با دموکراسی صورت میگرفت اینک در ترکیه اردوغان پس از انهمه توطیه روسی پوتینیستی , مارکسیست های ورشکسته تجزیه طلب , آنارشیست های اینترنتی شبه خط آمامی تحت کنترل ک گ ب , عوامل عربستان سعودی و طا لبان مذهبی گولن تحت کنترل ج ا , اتاترکیست های تحت کنترل ژنرالهای کودتا چی , و کارشکنی و انگولک های دولت شبه روسی آلمان مردم آگاه ترکیه که رشد ٦ درصدی درخشان کشور بدون نفت و منابع طبیعی باد آورده و آزادیهای لیبرالی و اتحاد با امریکا را نمیتوانستند به بازیگران دلال روسیه و آلمان و ایران و عربستان بفروشند , مشت محکمی در دهان پوتینیست ها , السیسیستهای ناصریست روسی و طالبان ایران و عربستان کوبیدند اردوغان پیروز شد لیبرال دموکراسی در خا ور میانه نشان داد پیاده شدنی است معلوم شد اگر حکومتی واقعا متکی به آرای آزاد مردم باشد حتا اگر همه جهان علیه ان توطیه و دسیسه کنند باز مردم از پشتیبانی ان دست نمی دارند این پیروزی بزرگ را به شخص اردوغان و لیبرال دمکراسی او که بهترین الگو برای خا ور میانه است و مردم آگاه ترکیه تبریک و به پیروان شیاطین روسی تسلیت میگویم . مه فشاند نور ........ .پیشتازی حزب اردوغان در انتخابات شهرداری های ترکیه http://www.bbc.co.uk/persian/world/2014/03/140330_l39_turkey_election.shtml

  • بهنام

    کار اردوغان فاسد و دار و دسته اش با این انتخابات تمام است و بزودی مثل همه دیکتاتورهای دیگر به زباله دان تاریخ می پیوندند .