ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال تهیه پیش‌نویس توافق جامع ايران و ۵+۱ در ماه آينده

مقام‌های واشینگتن نسبت به پیشرفت مسیر مذاکرات خوشبین‌اند، اما موانع بالقوه‌ای نیز برای توافق بلند‌مدت با تهران وجود دارند: راکتور آب سنگین اراک و مبادله اخیر نفت در برابر کالا با روسیه.

یک مقام ارشد دولت اوباما روز جمعه ۱۵ فرودين گفت که چکیده مذاکرات هفته آینده در مورد سرنوشت برنامه هسته‌ای ایران با هدف تهیه پیش‌نویس توافقی جامع در ماه اردیبهشت (مه) ‌است.

ایالات متحده و متحدانش خواهان خنثی شدن راکتور آب سنگین اراک هستند

دور بعدی مذاکرات به دنبال توافقاتی است که در ماه ژانویه بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به دست آمد. بر اساس این توافق در مقابل عقب نشینی ایران از برخی برنامه‌های هسته‌ای خود که ایالات متحده و دیگران بر این باورند که برای تولید سلاح است، برخی تحریم‌ها علیه این کشور کاسته شود.

به گزارش شبکه خبر «سی ان ان»، درحالی که مقامات در واشینگتن نسبت به پیشرفت مسیر مذاکرات خوشبین هستند، موانع بالقوه قابل توجهی نیز برای رسیدن به یک توافق دراز‌مدت وجود دارد.

از جمله این موارد تعیین وضعیت راکتور آب سنگین اراک است که ایالات متحده و متحدانش خواهان خنثی شدن آن هستند. در حالی که این مجموعه خط قرمز مذاکرات برای ایران محسوب می‌شود.

کشورهای غربی معتقدند از زمان راه‌اندازی و استفاده از تأسیسات آب سنگین اراک، همواره در داخل سوخت آن که مصرف می‌شود، پلوتونیوم ۲۳۹ به‌وجود می‌آید و از پلوتونیوم ۲۳۹ می‌توان در ساخت بمب هسته‌ای استفاده کرد. این در حالی است که ایران می‌گوید، تأسیسات آب سنگین اراک، برای تولید ایزوتوپ درمانی درست شده است.

نگرانی‌های جدیدی پس از گزارش‌هایی مبنی بر زمینه‌چینی روسیه عقد قرارداد نفت در برابر کالا با ایران برانگیخته شد

این مقام ارشد به سی ان ان گفته «ما می‌دانیم شکاف‌هایی که باید پر شود کجاست»، هر چند ایالات متحده هوشیارانه انگیزه‌های ایران را زیر نظر دارد.

نگرانی‌های جدیدی  پس از گزارش‌هایی مبنی بر  زمینه‌چینی روسیه عقد قرارداد نفت در برابر کالا با ایران برانگیخته شده که می‌تواند به توافقنامه موقت با ایران آسیب برساند و گفت‌وگوهای آتی را مختل سازد.

بنا بر اظهار نظر مسئولان این گزارش‌ها جدی گرفته شده است اما هنوز ضربه حقیقی بر مذاکرات نداشته است.

خبرگزاری رویترز از نهایی شدن شرایط برای امضای قرارداد معامله نفت در برابر کالا بین ایران و روسیه گزارش داده است. به نقل از رویترز، کلیه اسناد لازم برای این معامله آماده است و تنها باید بر سر قیمت نفت ایران توافق شود.

طبق این توافق، ایران به ازای تحویل نفت به روسیه، مواد خوراکی، ماشین‌آلات و مواد اولیه دریافت می‌کند، اما کالاهای دریافتی شامل اقلام و تجهیزات نظامی نخواهند بود. رویترز از قول دو منبع مطلع نوشته که حجم این معامله ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود

پیش‌تر کاخ سفید اخطار داده بود که نقض تحریم‌ها می‌توانند باعث تحریم‌های اقتصادی جدید شود.

این تحولات کمتر از سه هفته پس از آن اتفاق می‌افتد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه مقامات روسیه در پاسخ به ضمیمه کردن کریمه به این کشور اعمال کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • neda

    .....دراین قمارهسته ای، ابله باشند اعضای آژانس که باورکنند اینهمه تأسیسات روزمینی و زیرزمینیِ رهبربرای استفاده صلح آمیزازدانش هسته ای بوده و برای غنی سازی بیست درصدی اورانیوم. جناب رهبرگفت که ما دروغ نمی گوییم و غیرازاستفاده صلح آمیز قصد وغرضی نداشته ایم ونداریم. این یک دروغ علنی وآشکاراست. خود او وخیلی ازماها می دانیم که این حرف یک دروغ استراتژیک ومصلحتی است. یک دروغ ازطرف کسی که برای حفظ نظام هم نباید دروغ بگوید. چرا که دروغ به این بزرگی اول برآیندش همین سقوط اوست از منصبی که برآن نشسته ودست ازآن نمی کشد..... از نامه به نوریزاد..... الف – میم : سردار اخراجی سپاه