ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعداد سينماهای حوزه هنری به بيش از ۱۰۰ سالن رسید

آيت‌الله علی خامنه‌ای طی دستوری ۲۷ سالن دیگر سينما را در اختیار حوزه هنری تبلیغات اسلامی قرار داد. بدین ترتیب تعداد سينماهای حوزه هنری به بيش از ۱۰۰ سينما خواهد رسید.

محسن مؤمنی شريف، رئيس حوزه هنری گفت آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دستور داده است ۲۷ سالن سينمای دیگر در اختيار این حوزه قرار بگیرد. محمدقاصد اشرفی، رئيس انجمن سينماداران، از جزئيات اين انتقال اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، محسن مؤمنی شريف روز دوشنبه ۱۸ فروردين‌ماه در یک نشست رسانه‌ای با اعلام این خبر گفت: «سينماهايی که در اختيار بنياد شهيد، بنياد جانبازان و کميته امداد امام خمينی قرار داشتند در اختيار حوزه هنری قرار گرفت که البته هنوز اين انتقال محقق نشده است.»

وی افزود: «اميدواريم در سال جديد اين اتفاق زودتر بيفتد که تعداد سينماهای حوزه به بيش از ۱۰۰ سينما خواهد رسيد که به صورت زنجيره‌ای اداره می‌شود.»

محسن مؤمنی شریف حوزه هنری را يک «ارگان انقلابی» دانست و گفت این نهاد اصولی برای خود دارد و نبايد از آن «عقب‌نشينی» کند.

«حوزه هنری» وابسته به سازمان تبليغات اسلامی و از عمده‌ترين متوليان فرهنگی- هنری ایران است که تبلیغ به سود «ارزش‌های اسلامی» و «حکومت اسلامی» در مرکز توجه آن قرار دارد و از آثاری با این مضامین پشتیبانی می‌کند.

حوزه هنری حول و حوش سال ۱۳۵۷ با نام «کانون نهضت فرهنگی اسلامی» تأسيس شد و پس از چند ماه به «حوزه انديشه و هنر اسلامی» تغيير نام يافت و در ابتدای دهه ۱۳۶۰ به «سازمان تبليغات اسلامی» پيوست. افزون بر ده‌ها سالن سینمایی؛ دانشگاه سوره، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، انتشارات سوره مهر، هفته‌نامه مهر، و ماهنامه سوره وابسته به حوزه هنری هستند.

رئیس حوزه هنری در نشست رسانه‌ای خود تأکید کرد: «فيلم‌هايی که مورد تزلزل خانواده‌ها شود و با آرمان‌های انقلاب فاصله داشته باشد‌ را در سينماهايمان نمايش نمی‌دهيم و آن‌ها را برای اکران انتخاب نمی‌کنيم.»

محسن مؤمنی شریف درباره تحریم نمایش برخی فيلم‌های سينمايی از سوی حوزه هنری و احتمال ادامه اين روند در سال جاری، گفت: «ما تحريم نکرديم و تهمتی بود که به ما زده شد، در واقع جو رسانه‌ای به سمتی رفت و دروغی آن‌قدر تکرار شد که جا افتاد، ما هم اگر مدام پاسخ بگوييم از کار اصلی‌مان می‌مانيم.»

محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری: فيلم‌هايی که مورد تزلزل خانواده‌ها شود و با آرمان‌های انقلاب فاصله داشته باشد‌ نمايش نمی‌دهيم

وی در همین حال افزود: «ما می‌توانيم انتخاب کنيم و اين حق طبيعی‌مان است.»

حوزه هنری در سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که سینماهای این حوزه دست‌کم، ۲۰ فیلم در نوبت اکران را به دلیل آن‌که با مضامین آن مشکل دارد نمایش نمی‌دهند.

رئیس حوزه هنری در فروردین‌ماه آن سال گفت: «ممکن است در این راه ضرر کنیم اما فیلم‌های ناسالم را نمایش نمی‌دهیم.»

مؤمنی شریف از ارزش‌های اسلامی چون «اخلاق و نجابت، صداقت و وفاداری در زندگی زناشویی» و همچنین رعایت خطوط قرمز سخن گفته و افزوده بود«جبهه دگراندیشان» مدتی است که به این اصول«هجوم» آورده‌اند.

در شهريورماه ۱۳۹۱ نيز پس از انجام اصلاحيه شش فيلم از سوی سينماهای زيرپوشش حوزه هنری، سازندگان اين آثار بيانيه‌ای در واکنش به اين اقدام حوزه هنری منتشر کردند.

امضاکنندگان بيانيه گفته بودند: «هشدار می‌دهيم اين حرکات افراطی که فردا گريبانگير ديگر همکارانمان هم خواهد شد منجر به حذف بخش خصوصی و مرگ سينمای اجتماعی ايران می‌شود.»

اعضای انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران نیز مهرماه همان سال در واکنش به رفتار حوزه هنری در گزینش فیلم‌ها با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تعطیلی بخش خصوصی سینمای ایران هشدار دادند.

در پی انتشار خبر انتقال ۲۷ سينمای دولتی به حوزه هنری، محمدقاصد اشرفی، رئيس انجمن سينماداران ایران این خبر را تأیید کرد اما گفت از جزئيات اين انتقال بی‌اطلاع است.

محمدقاصد اشرفی گفت این‌که «قرار است به چه شکلی [این سینماها] اداره شوند يا نحوه بازسازی و نگهداری آن‌ها چگونه است، اطلاع دقيقی نداريم.»

وی همچنین درباره این‌که چه تعدادی از اين سينماها در تهران و چه تعدادی در شهرستان‌ها است نيز گفت: «از اين موضوع آمار دقيقی نداريم.»

رهبر جمهوری اسلامی در حالی ۲۷ سالن دیگر سينما را در اختیار حوزه هنری قرار داده است که از يک سو ایران با مشکل کمبود سالن سینما روبه‌رو است و بسیاری از سالن‌های سینماها به‌ویژه در شهرستان‌ها و در مناطق محروم تهران از استاندارد کافی برای نمایش فیلم‌های سینمایی بی‌بهره‌اند و از سوی دیگر نهادهایی مثل حوزه هنری و شهرداری روی بهترین و مرغوب‌ترین سالن‌های سینما دست گذاشته‌اند.

چنین نهادهایی این سینماها را در انحصار خود درآورده‌اند و به این ترتیب می‌توانند بسته به سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرند، مانع از اکران فیلم‌هایی بشوند که نمی‌پسندند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سقف سینما پرسیا در شیراز فروریخت | خبرگزاری موج سبز

    […] فروردین ماه سال جاری، به دستور آیت‌الله خامنه‌ای سالن‌های سینما که در اختیار بنیاد شهید، بنیاد […]