ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف و دیپلماسی "شام کاری" با اشتون

با وجود واکنش‌های تند داخلی، شام کاری ظریف-اشتون در آستانه دور سوم مذاکرات اتمی به میزبانی سفارت ایران در وین انجام شد و ظریف، کلمه‌ای در انتقاد از قطعنامه پارلمان اروپا نگفت.

با وجود واکنش‌های تند داخلی، شام کاری ظریف-اشتون در آستانه دور سوم مذاکرات اتمی به میزبانی سفارت ایران در وین انجام شد و ظریف، کلمه‌ای در انتقاد از قطعنامه پارلمان اروپا نگفت.

میزبانی اشتون در شام کاری با ظریف بر عهده سفارت ایران در وین بود.

وزیر خارجه ایران، پس از تنش‌های اخیر بین جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا بر سرپرونده حقوق بشر، یک بار شام کاری با کاترین اشتون را به نشانه اعتراض لغو کرد اما در مورد دیگر و در شرایطی بدتر، این قرار را به هم نزد. به این ترتیب، پرسشی پیش می‌آید که ظریف کی با اشتون شام کاری می‌خورد و کی به نشانه کدورت، قرار شام را لغو می‌کند؟ این تعارض رفتاری را چگونه می‌توان توضیح داد؟

پرده اول؛ شامی که لغو شد

پس از دیدار کاترین اشتون از تهران در ۱۷ اسفند ۹۲ و دیدار او با فعالان مدنی، موج بزرگی از اعتراض علیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به راه افتاد. علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، دیدار وی با نرگس محمدی در سفارت اتریش را "دزدانه" توصیف کرد.

جواد ظریف میزبان و دعوت‌کننده  کاترین اشتون پس از چند روز تعلل، دیدار او  با "محکومان فتنه" را تقبیح کرد و وزارت خارجه به سفارت اتریش تذکر دیپلماتیک داد.  درادامه این واکنش‌ها، منابع داخلی نوشتند که ظریف شام کاری خود را با اشتون در شب پیش از دومین دور مذاکرات هسته‌ای (۲۶ اسفند) لغو کرده است.

خبرگزاری ایرنا نوشت که «منابع آگاه» این اقدام را «در راستای دیدارهای خلاف عرف دیپلماتیک مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران» ارزیابی کرده‌اند.

پرده دوم؛ شامی که لغو نشد

کمتر از یک ماه از سفر اشتون به تهران و در آستانه دور سوم مذاکرات هسته‌ای (۱۸ فروردين ۹۳)، اتحادیه اروپا قطعنامه‌ای را با عنوان "سند راهبردی در تعامل جدید با ایران" از تصویب گذراند. این قطعنامه از جمله شروط توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران را آزادی همه زندانیان سیاسی، دیدار احمد شهید از تهران برشمرد و از کاترین اشتون نیز خواست تا پایان ۲۰۱۴ امکان  تاسیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران فراهم آورد.

تصویب چنین قطعنامه‌ای نه تنها فریاد و خروش دولتمردان جمهوری اسلامی را برآورد که مراجع دولتی مثل نوری همدانی و مکارم شیرازی را به واکنش تند واداشت. مجلس شورای اسلامی در واکنش به این قطعنامه، طرح دو فوریتی "راهبرد ایران در مقابله با مصوبه اتحادیه اروپا" را پیشنهاد داد.

در این میان وزارت خارجه با احضار سفیر یونان (رییس دوره ای اتحادیه) مراتب اعتراض رسمی خود را ابلاغ کرد. از همه مهم تر، جواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس، مواضع بسیار تندی علیه پارلمان اروپا گرفت و گفت: «روشن است که پارلمان اروپا به لحاظ وزن سیاسی و حقوقی... فاقد مشروعیت و مقبولیت در وعظ دیگران نسبت به رعایت حقوق بشر است... دولت اجازه نخواهد داد، هیچ هیأت پارلمانی از اروپا با شروطی که در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا آمده است، به ایران سفر کند.»

اما به رغم این همه واکنش‌های تند، شام کاری ظریف-اشتون در آستانه سومین دور مذاکرات هسته‌ای به میزبانی سفارت ایران در وین انجام شد بدون آنکه وزیر خارجه ایران، کلمه‌ای در انتقاد از اشتون و قطعنامه پارلمان اروپا بر زبان آورد.

رفتار و گفتار متعارض

اگربه گفته منابع داخلی دیدار اشتون با "فتنه‌گران" موجب لغو شام کاری ظریف با اشتون در دور دوم مذاکرات هسته‌ای بود، ضروری‌تر بود که ظریف پس از صدور چنان قطعنامه‌ای، شام کاری با اشتون را لغو می کرد.

ظریف بر خلاف اظهارات تند و تیز خود علیه قطعنامه پارلمان اروپا، نه تنها شام کاری را با اشتون لغو نکرد بلکه میزبانی شام را در سفارت ایران در وین نیز متقبل شد.

ظریف در دیدارهایش با اشتون کلمه‌ای از حمله‌های لفظی در تهران علیه اتحادیه اروپا را بر زبان نیاورده است. سکوت و خویشتنداری او می‌تواند نشانه آگاهی از این حقیقت باشد که فضای مذاکرات رسمی، آن هم زیر ذره بین رسانه‌های خارجی، جای جار و جنجال عصبی مقامات جمهوری اسلامی نیست.

اما چرا جواد ظریف در سفرهای خارجی علیه مواضع منتقدانه اتحادیه اروپا در پرونده حقوق بشر ایران موضعگیری نمی‌کند؟ ظاهراً باید پاسخ را در این یافت که اظهارات ظریف علیه قطعنامه پارلمان اروپا مواضعی "کلیشه‌ای" به منظور "مصرف داخلی" است تا فشار را از دوش خود بردارد.

وزیر خارجه ایران، کسی نیست که از وزن سیاسی و حقوقی اتحادیه اروپا بی‌اطلاع باشد. او که میزبان و دعوت‌کننده اشتون به تهران بود، نمی‌خواهد مسئولیت دیدارهای اشتون و قطعنامه اتحادیه را برگردن بگیرد.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته که رییس قوه قضائیه به طور "حضوری" به وزیر خارجه درباره عدم تکرار سفر هیات های خارجی به تهران و دیدار با "فتنه‌گران" تذکر داده است.

اما ذوق و شادی اقتدارگرایان از لغو شام کاری ظریف با اشتون در آستانه دور دوم مذاکرات، کمتر از یک ماه به طول نیانجامید. این مثل درعرف دیپلماتیک بسیار مشهور است که "یک دیپلمات چیزی می‌گوید و چیزی دیگر رفتار می‌کند."

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارتن خواب

    من هرچی می نویسم که این مشکل فقط با خواب کاری ظریف واشتون حل میشه شما سانسور می کنید. صبحانه کاری ؛ ناهار کاری وشام کاری با خواب کاری به نتیجه می رسد .

  • farid

    منصور حقیقت‌پور، در واکنش به این مطالبه گفته که شیرمردان جمهوری اسلامی، اجازه کوچکترین تحرکی به اروپا برای فتنه‌گری در ایران را نخواهند داد: «کاترین اشتون پشت گوشش را ببیند که دوباره به ایران بیاید.» پس چی شد ؟ شام  هم در سفارت دادند؟

  • sina

    همسر محمد سیف زاده: نامه نوشتن به خاتمی ۶ سال زندان دارد !! فرشته قاضی فاطمه گلزار، همسر محمد سیف زاده در مصاحبه با "روز" از انتقال این حقوقدان سرشناس از زندان رجایی شهر به بیمارستان قلب تهران خبر می دهد و میگویدبراساس گزارش پزشکان، همسرش باید تحت نظر پزشکی و در فضایی دور از استرس باشداما چنین مساله ای با توجه به شرایط زندان امکان پذیر نیست. او می گوید آقای سیف زاده برای چکاب وضعیت قلب، کلیه ها و مثانه اش به بیمارستان منتقل شده است. دکتر محمد سیف زاده، حقوقدان و وکیل بسیاری از زندانیان سیاسی، مطبوعاتی و دانشجویی و عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر است. او از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر به ۹ سال حبس تعزیری !! و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده بود؛ حکمی که خود در مصاحبه با "روز" آن را سیاسی دانسته و اعلام کرده بود که "من هیچ حکمی را نخواهم پذیرفت و تا زنده هستم انتقاد خواهم کرد و در مقابل رای خلافی که توسط قاضی غیرصالحی که سواد حقوقی ندارد صادر شده ایستادگی خواهم کرد، مگر اینکه در یک شعبه بی طرف مورد تجدیدنظرخواهی قرار بگیرد نه آن چند شعبه ای که عین احکام صادره بدوی را تایید می کنند". همسرش همان زمان به "روز" گفت: "زمانی که آقای سیف زاده محکومیت اش را سپری میکرد برای او پرونده تشکیل دادند.این پرونده مربوط به امضای نامه ای خطاب به سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق کشور بود. گفته بودند که تو این نامه را امضا کرده ای و اسمت زیر تعدادی از بیانیه ها است. از جمله بیانیه مربوط به درگذشت هدی صابر، بیانیه تسلیت درگذشت آقای سحابی و بعد هم هاله سحابی و.. در واقع این پرونده که برای آقای سیف زاده تشکیل و حکم ۶ سال زندان !! هم به او دادند که به خاطر امضای این بیانیه ها و نامه ها بود."

  • بهنام

    داخل کشور هارت و پورت زیادی راه می اندازند ولی به خارج که میروند مثل موش میشوند و همگان میدانند که این سینه چاک دادنها و پرده دریهای بی ادبانه صرفآ مصرف داخلی برای مردم خودمان دارد و هیچ تاثیری در روابط آشکار و پنهان سیاستهای کثیفشان با دول غربی و اروپائی و حتی روابط پشت پرده با دولت اسرائیل ندارد . جام زهر این بار اما به تلخی گذشته نیست بلکه هزاران بار تلخ تر و خفت بارتر از قبل برای حضرات تمام می شود و شاید هم به قیمت نابودی ببر کاغذی و رژیم نا مشروع پوشالیش تمام شود . البته هنوز تقاص خونهایی که به واسطه جنایاتشان در سوریه ریخت شده ، نداده اند وحتمآ دیر یا زود عواقب و عوارض آن گریبانگیرشان میگردد و رهایشان نمی سازد .

  • نون.کاف

    جناب پیر خانقاه، شما این همه صفت و برچسب که به همه می‌چسبانید به خودتان چی می‌چسبانید؟ والا وسط همه خائن‌ها و حامیان واقعی و این‌ها اون‌ها، من یکی به این ادبیات جنسیت زده شما اعتراض دارم که آخرش نماد بدی‌ها باید بشود روسپی عجوز؟ روسپی‌های بنده خدا چه هیزم تری به شما فعال واقعی حقوق بشر فروخته‌اند؟ عجوزه‌های پیرزن چه هیزم تری به شما فروخته‌اند؟ نکند همه روسپی‌ها و عجوزه‌های عالم هم از عوامل اسرائیل صهیونیست تروریست و اجنبی‌های استعمارگر و دول متخاصم و اینها‌اند؟

  • hasani

    خامنه ای : مذاکرات هسته ای بايد ادامه يابد(برای لغو تحریمها)ولی / فعالیتهای هسته اي به هيچ وجه متوقف نمی شود!!!

  • jamal

    اینهمه باج میدهند تا مگر تحریمها لغو شود و پروژه بمب سازی را ادامه دهند!

  • mmansour piry khanghah

    اقای علیزاده محترم!*** ۱- علت اصلی تصویب قطعنامه ضد ایرانی که با فشار سیاسی رژیم صهیونیستی و لابی های این رژیم تروریست در پارلمان اروپا،صادر شده است. ۲ - سیاست ضد حقوق بشری  و استعماری مدرن کشورهای عضو پارلمان اروپا میباشد.  علت اول را هزاران بار از تحلیلگران باشخصیت و مستقل و نیز خبرنگاران غیروابسته خارجی شنیده و خوانده ایم و میدانید (صد در صد آگاهید)و میدانیم که رژیم خود شیفته و فاشیستی - صهیونیستی یهودی با پول و همکاری دولت دیکتاتور عربستان، در هر انجمن و پارلمانی برای جلوگیری از روابط دوستانه دولت ج.ا.ا. با دیگر دوّل، موش دوانی کرده و در برخی کشورها هم با اقدامات تروریستی و بمب گذاری در اماکن خاص ،تلاش نموده است که اعمال حیوانی و ضد بشری خود را به گردن دولتهای دیکتاتور ایران (پس از انقلاب) بیاندازد و از این طریق  مانع از روابط حسنه دولت ایران با دوّل دیگر بشود. علت دوم هم نباید از فهم شما بدور باشدچون اگاهان سیاسی و مدافعان واقعی حقوق بشر مدام به آن اشاره فرموده اند و گروه های دمکرات و احزاب چپ و سوسیالیست اروپا هم نسبت به  سیاست دوگانه کشورهای عضو پارلمان اروپا، در مقابله با دیکتاتوران خودی و غیر خودی، به اندازه کافی اعتراض نموده اند! سؤال این است که آیا جناب عالی قبل از نوشتن این طنز زیبا، از خود سؤال نموده اید که چرا پارلمان اروپا به عربستان سعودی گزارشگر حقوق بشری ارسال نمی کند و یا هیچ قطعنامه ای علیه عرب سوسمارخور و ادم کش سعودی تصویب نمی کند؟ هموطن این سربازان میدان استعمار ،امپریالیسم و صهیونیست را هم شمای کمونیست میشناسید و هم  دمکراسی خواهان ایرانی!لذا دلیلی ندارد که جناب عالی اقای ظریف و یا اصولگرایان مدافع تک حزبی  را به سخره بگیرید!موفق باشید  «نیویورک» او می‌مکد طراوتِ گل‌ها و بوته‌های افریقا را، او می‌مکد تمامِ شهدِ گلهای آسیا را، شهری که مثلِ لانه‌ی زنبورِ انگبین، تا آسمان کشیده و شهدِ آن: دلار یک روز، در هُرمِ آفتابِ کدامین تموز، مومِ تو آب خواهد گردید، ای روسپی عجوز ؟