ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی آغاز شد

جامعه زمانه

در نخستین روز ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی، شهروندان با شماره سمت راست کد ملی صفر حق ثبت نام داشتند.

بر اساس اعلام رسمی، نام نویسی از نخستین گروه از سرپرستان خانواری که قصد دریافت یارانه نقدی دارند، از نخستین ساعت روز ۲۰ فروردین در وب سایت هدفمندسازی یارانه‌ها «رفاهی» آغاز شده است.

هیچ ایرانی در خارج از کشور نمی‌تواند وارد این وب‌سایت شود و ثبت نام انجام دهد

در نخستین روز ثبت نام، تنها یک گروه از جمعیت کشور که شماره سمت راست کد ملی‌شان صفر بود حق ثبت نام داشتند. در روز دوم کسانی که شماره راست کد ملی‌شان یک است اجازه ثبت نام خواهند داشت. همچنین تمامی آی‌پی‌های وب سایت هدفمندسازی یارانه‌ها برای خارج از کشور بسته شده است. و هیچ تبعه ایرانی در خارج از کشور نمی‌تواند وارد این وب‌سایت شود و ثبت نام انجام دهد.

اکبر ایزدی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفته است با اتکا به ۴۳ بانک اطلاعاتی، می‌توان اطلاعات شهروندان را راستی‌آزمایی و برخی متقاضیان دریافت یارانه را حذف کرد. او در گفت و گو با واحد مرکزی خبر هشدار داده است که کسانی که اطلاعات نادرست می‌دهند، باید بر اساس قانون، تا سه برابر یارانه دریافتی جریمه بپردازند.

در  نخستین روز ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی، به دلیل مراجعه پیاپی و همزمان شمار زیادی از متقاضیان، «وب‌سایت رفاهی» به مدت بیش از دوازده ساعت با اختلال مواجه شد.

در پی این اختلال، ثبت نام و تائید نهایی تقاضای افراد ناممکن بود و مراجعه‌کنندگان با این پیام مواجه می‌شدند: «سامانه در حال بروز رسانی است بعداً مراجعه کنید.»

پس از اختلال در وب‌سایت رفاهی بسیاری از مردم متقاضی ثبت نام یارانه نقدی به دفاتر پست، «پلیس + ۱۰»‌ و پیشخوان دولت مراجعه کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دفترهای پیشخوان خدمات دولت، اطلاعات افراد را به طور مکتوب از آنها دریافت می‌کردند تا پس از حل مشکل به وب‌سایت رفاهی منتقل کنند. در شعبه‌های مختلف پلیس + ۱۰ نیز همین اقدام انجام شده است.

گفته می‌شود در برخی از این شعبه‌ها علاوه بر هزینه سه هزار و‌ ۵۰۰ تومانی که از سوی وزارت کشور برای ثبت نام خانواده‌ها اعلام شده، هزینه‌ای ۵۰۰ تومانی هم به عنوان هزینه فرم از مراجعان دریافت شده است. مسئولان دفاتر پیشخوان خدمات دولت اما بر این نکته تاکید دارند که تحت هیچ شرایطی مجاز به دریافت هزینه اضافی از مردم نیستند.

حسین مهری، مدیرعامل شرکت «پست امروز» در نشستی خبری تاکید کرد که برای انجام ثبت نام به غیر از قیمت سه هزار و‌ ۵۰۰ تومانی مصوب، دفاتر پستی مجاز به دریافت هزینه دیگری نیستند و فرم‌هایی که در اختیار مردم قرار می گیرد، نباید هزینه جداگانه‌ای داشته باشد.

وی  همچنین گفت در صورتی که افراد هنگام مراجعه به دفاتر پست، کد پستی خود را همراه نداشته باشند، این دفاتر کد پستی را به طور رایگان در اختیار آنها خواهند گذاشت.

هشدار پلیس

با آغاز ثبت‌نام اینترنتی متقاضیان دریافت یارانه نقدی، پلیس ایران به مردم هشدار  داد که در دام سارقان اینترنتی و وب‌سایت‌های «فیشینگ» نیفتند.

محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است: «ممکن است برخی کلاهبرداران با ایجاد صفحات جعلی که شبیه صفحات سامانه ثبت‌نام یارانه‌ها است، اقدام به سرقت اطلاعات مردم کنند.»

 این مقام مسئول با اشاره به این‌که لازم است متقاضیان دریافت یارانه نقدی به طور مستقیم به سایت رفاهی مراجعه کنند تاکید کرده که لازم است از سایت‌های جانبی که کاربران را به این سایت هدایت می‌کند، استفاده نشود.

به گفته کاکوان، درخواست اطلاعات حساب بانکی، همچون رمز دوم و CV2 برای ثبت اطلاعات خانوار لزومی ندارد و در صورتی که کاربران با این موارد روبه‌رو شدند باید به سرعت از صفحه خارج شوند.

‌سازمان هدفمندی یارانه‌ها گزینه‌های دیگری را نیز برای ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه معرفی کرده است. این سازمان تاکید کرده کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند، به «کمیته امداد امام خمینی»، سازمان بهزیستی، پست جمهوری اسلامی، دفا‌تر پیشخوان دولت الکترونیک در شهر‌ها و دفا‌تر ICT روستایی، پست‌بانک و دفا‌تر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

علت تغییر در شیوه پرداخت یارانه و ثبت‌نام دوباره از متقاضیان، کسری بودجه شدید برای پرداخت یارانه‌ها و محدودیت در افزایش بیشتر قیمت‌ها اعلام شده است.

دشواری‌های اجرایی

پیش از این نیز، دولت بارها از مردم خواسته بود که از گرفتن یارانه انصراف دهند. معاون رئیس‌جمهوری ایران نیز از مردم خواسته است «به خاطر توجه به مسائل کشور، توجه به بخش‌هایی که نیاز به توجه جدی دارند مانند آب، درمان و… از دریافت یارانه انصراف دهند».

برای خارج شدن افرادی که درآمد بالاتری دارند، شیوه خود‌اظهاری درنظر گرفته شده و پیش‌بینی شده است به طور طبیعی بخشی از افراد جامعه برای دریافت یارانه مراجعه نکنند و بخشی نیز نتوانند در ثبت‌نام شرکت کنند.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد اما شیوه تهدید را پیش گرفته و گفته است هر کس بدون نیاز اقدام به ثبت نام کند، طبق تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۳ مشمول جریمه خواهد شد.

بنا بر آنچه اعلام شده، در بازبینی و ثبت مجدد فرم‌های دریافت یارانه طوری عمل شده که پنج تا شش میلیون نفر ایرانی خارج‌نشین نمی‌توانند برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کنند.

همچنین ۱۷۰ هزار نفر که درگذشته‌اند و شناسنامه‌های آنها باطل نشده، نیز در این طرح پالایش می‌شوند و یارانه آنها قطع می‌شود.

درآمدهای حاصل از حذف یارانه‌ها مبلغ لازم برای پرداخت یارانه‌ها را تامین نمی‌کند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران نهم فروردین امسال اعلام کرد: «تا آخر سال ۱۳۹۲ کل منابعی که از افزایش قیمت‌ها حاصل شد، ۹۰ هزار میلیارد تومان بود ولی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه بین مردم توزیع شد و این یعنی آن‌که صد درصد منابع حاصل شده توزیع و ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز اضافه از بودجه دولت پرداخت شده است.»

هیچکدام از دولت‌های ایران در سال‌های بعد از انقلاب نتوانسته بودند طرح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را اجرا کنند، اما سرانجام حذف یارانه‌ها در ایران از زمستان سال ۱۳۸۹ و در دولت محمود احمدی‌نژاد شروع شد. دولت با افزایش قیمت فرآورده‌های سوختی شروع به پرداخت یارانه نقدی کرد. بر این اساس هر ایرانی از زمان یاد شده تا به امروز ماهیانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی دریافت کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nasim

    بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار روحانی برای تبلیغ مذهبی در مدرسه‌های ایران حضور می‌یابند. بنا بر گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، فعالیت عمده آنها در مناسبت‌های گوناگون «انجام امور تبلیغی و مشاوره های مذهبی» اعلام شده است. در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ مبلغی بیش از ١۶۱۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های « نهادهای دینی» در نظر گرفته شده بود که بخشی از آن را حوزه‌ علمیه، محل آموزش طلبه‌های جوان، دریافت می‌کند. محمد محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، نیز به‌تازگی اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی ماهانه ۱۸ میلیارد تومان برای «شهریه طلاب» در نظر می‌گیرد.

  • nader

    بیمارستان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی در کشور بولیوی به بخش همودیالیز مجهز شد. به گزارش ایرنا به نقل از اعلام روز پنجشنبه روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، مسوولان بیمارستان هلال احمر ایران در بولیوی ضمن عقد قرارداد همکاری با کاخا ناسیونال، بخش همودیالیز این بیمارستان را راه اندازی کردند. بر اساس این گزارش ،قرارداد بیمارستان با کاخا ناسیونال با حضور استاندار لاپاز، مدیران کل وزارت بهداشت، مسوولان کاخا ناسیونال و شبکه های خبری و روزنامه ها در محل بیمارستان منعقد شد. فعالیت بخش همودیالیز بیمارستان مزبور با پذیرش 60 بیمار آغاز شده و به صورت مستمر درمان بیماران انجام می شود نمونه این مراکز در عراق و غزه و لبنان و افغانستان و با پول مردم ایران ایجاد شده. خانه سازی در ولیوی و تاجیکستان  و لبنان هم نمونه دیگر تارراج پول مردم ایران  است .

  • sina

    دکتر علي طيب نيا چرا از ۹۰هزار میلیارد اموال رهبرتان مالیات نمیگیری ؟ مردم زیر بار دزدیها و گرانی و بمب خواستن له شدند.

  • فرامرز

    انصراف از دریافت یارانه ها یعنی دادن پول بیشتر به حرمسرای بشار اسد و حسن نصرالله دزد مفتخور

  • بهنام

    خیلی دارند زور میزنند که آبروی خود را حفظ کنند ، اما نمیشود و مردم هیچ اطمینانی به این دروغگویان وطن فروش ندارند . از همین امروز که با عجله برای ثبت نام به سایت هجوم آوردند و سایت چند ساعتی از کار افتاد ، معلوم میشود که اکثریت غریب به اتفاق مردم ، گرفتن یارانه را حق خود میدانند و خواهان دریافت آن هستند . حکومت عمدآ هیچ شفافیت و اطلاع رسانی نشان نداده و معلوم نیست کسانی را که حذف میکنند پول یارانه شان کجا و به چه مصارفی میرسد . البته اکثر مردم میدانند که بیشتر این پول به غارت و چپاول رفته و سهمی از آن هم خرج لبنان و سوریه و فلسطین میشود . راستی میدانستید که تعدادی از به اصطلاح شیعیان لبنان و فلسطینیان هوادار ایران و افراد عضو حزب الشیطان که در خارج از کشورهایشان به سر میبرند ، ماهیانه با مراجعه به سفارتهای ایران در هر کشوری حقوق و بهتر بگوئیم جیره و مواجب میگیرند و این مسئله چندین سال است که ادامه دارد ، ولی متاسفانه هیچکس دم بر نمی آورد و هیچ اعتراضی نمیکند . از رسانه معظم رادیو زمانه خواهشمندم ضمن بررسی موشکافانه و تحقیق جامع در این مورد ، یک مقاله هم به این امر اختصاص دهند تا ملت مظلوم ایران بدانند که این مزدوران چگونه سرمایه های متعلق به جوانان و آینده سازان کشور را به اتباع بیگانه و مزدور جمهوری اسلامی اختصاص میدهند و چگونه است که برای این مزدوران بودجه های در حال تزاید و همیشگی وجود دارد ولی برای این مردم مظلوم و ستم دیده داخل ایران بودجه ای وجود ندارد ؟ با تشکر فراوان .

  • شهروند درجه سه

    گمان میکنم این کار رزیم صهیونیستی یا استکبار جهانی است. میخواهند ما سرگرم یارانه بشویم، آنها کار خودشان را بکنند. دیگر اینکه می خواهند ما پول بشار اسد سید حسن نصراله و غزه و ... را بدهیم به مردم ایران. رهبر بابصیرت باید حواسش جمع باشد جلوی این کار را بگیرد. یا مراجع اعلامیه بدهند. مردم ایران یارانه را میخواهند چکار ؟ این پولها حق حکومت بعثی سوریه، حزب اله لبنان ، غزه و است و باید صرف گنبد و گلدسته و حرم و ضریح سازی در عراق و جاهای دیگر بشود یا برای آخوندها و نظام مقدس هزینه شود