ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت گزارشگران بدون مرز از قطعنامه پارلمان اروپا درباره ایران

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای از قطعنامه راهبردی پارلمان اروپا درباره ایران استقبال کرد و حملات مقام‌های ایرانی به این قطعنامه را «بی‌اعتبار» خواند.

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای از قطعنامه راهبردی پارلمان اروپا درباره‌ مناسبات با ايران که به نقض حقوق بشر در این کشور پرداخته بود، حمایت کرد.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در بیانیه خود گفته است: «برای نخستين بار اتحاديه اروپا در اين قطعنامه به شکلی روشن بر خواست رعايت حقوق بشر در مناسبات ميان ٢٨ کشور اروپايی و ايران تأکيد کرده است.»

قطعنامه راهبردی پارلمان اروپا در روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردين‌ماه (سوم آوريل) تصویب و با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و حتی سفر هیأت مجلس ایران به اروپا لغو گردید.

در اين قطعنامه پارلمان اروپا تأکيد کرد که مناسبات با ايران باید در همه عرصه‌ها با در نظر گرفتن وضعیت حقوق بشر در این کشور باشد.

این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواست که با نهادهای جهانی و انجمن‌های ملی مدافع حقوق بشر و با احمد شهيد، گزارشگر ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری کامل کند و با درخواست وی و ديگر گزارشگران برای حضور در ایران موافقت کند.

همچنین از حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران خواسته شد تا به وعده انتخاباتی خود در مورد بازگشايی انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران عمل کند.

کريستف دولوار، دبير اول گزارشگران بدون مرز، از این رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران استقبال کرده و گفته است: "موارد طرح شده در اين قطعنامه نقطه آغازی است برای ايجاد تعادل ميان مذاکرات درباره‌ انرژی هسته‌ای و منافع اقتصادی اروپايی‌ها. اين قطعنامه کارپايه‌ای برای به حساب آوردن آزادی‌های بنيادين در گفت‌وگوهای دوجانبه است. »

گزارشگران بدون مرز در ادامه به حملات اخیر مسئولان حکومتی و «نزديکان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی» به «جامعه جهانی و اتحاديه اروپا» اشاره کرده و افزوده است حکومت ايران به‌ويژه از ماده ١٧ اين قطعنامه عصبانی هستند. در این ماده خواسته شده است تا «هيأت‌های پارلمان اروپا به‌هنگام سفر به ايران متعهد به ديدار با منتقدان و مخالفان، نمايندگان جامعه مدنی و خانواده‌‌ها و زندانيان سياسی، شوند.»

رضا معينی، مسئول دفتر ايران و افغانستان گزارشگران بدون مرز، این حملات را «بی‌اعتبار» خوانده و تأکید کرده است: «اين حمله‌ها از سوی کسانی است که هيچ احترامی برای حقوق بين‌المللی ناظر بر حقوق بشر قائل نيستند.»

وی افزوده است: «با درخواست اجرای مفاد قرارداد هلسينکی عليه رژيمی اقتدارگرا، اتحاديه اروپا خواست‌های جامعه مدنی برای رعايت حقوق ‌انسانی را تشويق و به آن‌ها مشروعيت می‌بخشد.»

در بیانیه همچنین آمده است: «به‌نظر می‌رسد، اتحاديه اروپا بالاخره موضعی منطبق با وضعيت يکی از سرکوبگرترين کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی اتحاذ کرده است. کشوری که با ۵۲ زندانی يکی از بزرگترين زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران است و ما خواهان آزادی بدون قيد و شرط آن‌ها هستيم.»

سپس سازمان گزارشگران بدون مرز به آخرین نمونه‌ها از سرکوب و ادامه بازداشت فعالان رسانه‌ها و وب‌نگاران در ایران اشاره کرده است که در این میان بازداشت رؤيا صابری‌نژاد نوبخت، شهروند بريتانيايی - ايرانی‌تبار به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی و توهين به مقدسات اسلامی» در صفحه فیس‌بوک‌اش، از این نمونه‌هاست.

بیانیه آورده است: «رؤيا صابری‌نژاد نوبخت به ٢٠ شهروند وب‌نگار ايرانی پيوسته است که هم‌‌اکنون در زندان به‌سر می‌برند. قربانيانی که برای وادار شدن به "اعتراف" ماه‌ها در سلول انفرادی نگاهداری و شکنجه شده‌اند و سپس "اعتراف‌هايشان" در دادگاهی ناعادلانه عليه آن‌ها به‌کار گرفته شده است. مردان و زنانی که برای ابراز آزادنه نظر خود هزينه‌ای سنگين پرداخت کرده‌اند.»

گزارشگران بدون مرز ضمن ابراز نگرانی از وضعيت سلامت بسياری از فعالان رسانه‌ای که به‌گفته این نهاد «به شدت بيمار و در وضعيت خطرناکی به‌سر می‌برند»، به نام‌هایی چون حسين رونقی ملکی، محمدرضا پورشجری، مصطفی دانشجو، آرش هنرور شجاعی، حميدرضا مرادی، محمد داوری، محمد صديق کبودوند، سعيد متين‌پور و افسين کرم‌پور اشاره کرده و به ادامه بازداشت علی‌اصغر هنرمند، عباس واحدی، علی‌رضا وزيری، نسيم نيک‌مهر، مليحه نخعی، محمدحسين موسی‌زاده و سارا سجادپور، نويسندگان و اعضای کادر فنی سايت «نارنجی»، اعتراض کرده است.

اعضای کادر فنی سايت «نارنجی» ۱۲ آذرماه ١٣٩٢ از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده بودند و هنوز اتهام و تاريخ برگزاری دادگاه اين شهروند وب‌نگاران مشخص نشده است.

در رده‌بندی سال ۲۰۱۴ سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد آزادی مطبوعات در جهان، ايران يکی از سرکوبگرترين کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی شناخته شد و از ميان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.