ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشت نفت از خط لوله گچساران به محیط زیست

ترکیدگی یکی از خطوط اصلی انتقال نفت در منطقه گچساران باعث نشت نفت به مناطق اطراف از جمله به رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی و همچنین آسیب به حیات وحش شد.

ترکیدگی یک خط لوله انتقال نفت در منطقه گچساران باعث نشت گسترده نفت به مناطق اطراف شد.

ترکیدگی لوله نفت در اطراف گچساران به محیط زیست آسیب‌هایی وارد کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر این خط لوله ۲۶ اینچی که یکی از خطوط اصلی صادرات نفت از ایران است روز شنبه ۲۳ فروردین در نزدیکی منطقه‌ای به نام «دژ سلیمان گچساران» دچار شکستگی شد.

این حادثه باعث آلودگی شدید محیط زیست اطراف شده است. از این خط لوله روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شود.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران هنوز گزارش مستقلی از میزان خسارات وارد شده به محیط اطراف منتشر نکرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گچساران به پایگاه خبری «عصر دنا» گفت یک تیم از این اداره برای بررسی میزان آلودگی‌های نفتی به منطقه اعزام شده است. به گفته عبدال دیانتی، این حادثه حداقل به دو کیلومتر از عرصه‌های طبیعی اطراف این شهرستان آسیب وارد کرده است.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران، آلودگی آب رودخانه فصلی دریلا و مسمومیت آبزیان موجود در این رودخانه، آلودگی زمین های کشاورزی منطقه و خسارت جدی به حیات وحش از مهمترین زیان های وارد شده به این منطقه است.

دیانتی همچنین گفت: «با توجه به این که این منطقه محل زندگی پرندگان، پستانداران، خزندگان و دیگر گونه های جانوری است نشت نفت به محیط زیست باعث آلودگی و خسارت زیادی به حیات وحش این منطقه می‌شود».

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران از تشکیل کارگروه متخصصان محیط زیست استان و شهرستان برای برآورد میزان دقیق خسارت وارد شده به محیط زیست در اثر این رخداد خبر داد.

فرماندار گچساران نیز با تایید وقوع این حادثه اعلام کرد «هنوز از میزان خسارت وارده گزارشی در دست نیست و به محض دریافت اعلام خواهد شد».

به گزارش «عصر دنا» چند روز پیش از این حادثه نیز بخش دیگری از این خط لوله به دلیل فرسودگی دچار ترکیدگی شده بود که توسط شرکت نفت تعمیر شد.

پس از وقوع حادثه بزرگ ترکیدگی خط انتقال نفت در گچساران، یک گروه فنی از «شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران» به محل اعزام شد.

خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه ۲۴ فروردین گزارش داد که پس از یک روز نشت نفت، این خط لوله تعمیر شده است.

ابهام در مورد دلایل ترکیدگی خط لوله نفت

در حالی که اکثر سایت‌های خبری از فرسودگی لوله به عنوان دلیل اصلی این حادثه نام برده‌‌اند، شرکت نفت گچساران با انتشار اطلاعیه‌ای علت ترکیدگی لوله را «برخورد خودروهای سنگین» با آن ذکر کرده است.

با این‌حال این شرکت نیز با اذعان به فرسوده و قدیمی بودن لوله‌های نفت تصریح کرده است «تعمیر و نگهداری خطوط لوله جریانی مورد نظر به دلیل قدمت و داشتن طول عمر بالا سالانه هزینه قابل توجهی را به همراه دارد».

پیش‌تر خبرگزاری ایرنا از قول «یک منبع آگاه در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران» دلیل این حادثه را «خوردگی فلزات» و فرسودگی لوله‌های نفت اعلام کرده بود.

فرسودگی لوله‌های نفت یکی از اصلی ترین مشکلات صادرات نفت از ایران است. تنها در منطقه گچساران بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر لوله نفت وجود دارد که به دلیل فرسودگی هر سال حوادث مرتبط با ترکیدگی یا نشت نفت در این منطقه رخ می‌دهد.

در سال‌‌های گذشته نیز چند حادثه بزرگ مرتبط با ترکیدگی لوله‌های نفت باعث آلودگی گسترده رودخانه کرخه در خوزستان و سپس رودخانه کشکان در استان لرستان شد.

سازمان حفاظت محیط زیست پیش‌تر اعلام کرده بود بیش از دو هزار کیلومتر لوله فرسوده نفتی وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن‌ها در کف دریا و خلیج فارس هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.