ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ورود فاضلاب تمام خانه‌های ساحلی به دریای خزر»

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست، فاضلاب خانه‌های ساحلی بدون تصفیه وارد دریای خزر می‌شود. این امر باعث آلودگی میکروبی آبزیان شده و در زنجیره غذایی نیز تاثیر منفی گذاشته است.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ایران، صد در صد فاضلاب خانه‌های ساحلی بدون تصفیه وارد دریای خزر می‌شود. این امر باعث آلودگی میکروبی ماهیان این دریا شده و در زنجیره غذایی نیز به شدت تاثیر منفی گذاشته است.

شهرهای ساحلی دریای خزر فاقد تصفیه‌خانه هستند.

پروین فرشچی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، روز چهارشنبه ۲۷ فروردین در گفتگو با خبرگزاری فارس از عدم اقدام وزارتخانه نیرو به شدت انتقاد کرد.

به گفته فرشچی، سال گذشته هیئت دولت وزارت نیرو را موظف به احداث تصفیه‌خانه در مناطق ساحلی کرده بود اما هیچ اقدامی تاکنون در این مورد صورت نگرفته است. مطابق تصمیم هیئت وزیران، در شهرهایی با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت باید تصفیه‌خانه‌هایی توسط وزارت نیرو ساخته شود.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست،  از دست رفتن اکوسیستم‌ها از جمله تبعات ورود فاضلاب‌های خانگی به دریای خزر است، ضمن آن‌که جلبرگ‌ها نیز در آب‌های آلوده رشد قابل ملاحظه‌ای دارند و از فاضلاب تغذیه می‌کنند.

رشد بی‌رویه جلبک‌ها باعث  می‌شود اکسیژن لازم به دیگر آبزیان و ماهیان دریا نرسد و در نهایت مرگ و میر آبزیان و جانداران دیگر افزایش می‌یابد. این مساله باعث تغییر در زنجیره غذایی در طبیعت می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد تداوم این مساله باعث گسترش آلودگی‌های میکروبی شده و روی ماهی‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را نیز آلوده می‌کند.

از سوی دیگر و در پی ورود فاضلاب ، آب‌های ساحلی  به دلیل آلودگی دیگر  برای شنا کردن مناسب نیست.

آلودگی‌های خزر و مسمومیت ماهیان

پیش‌تر مقام‌های سازمان دامپزشکی ایران نیز نسبت به مصرف برخی از انواع ماهیان دریای خزر هشدار داده بودند.

در اسفند ماه سال ۱۳۹۲، مدیرکل دامپزشکی استان مازنداران از مردم خواست به طور جدی از مصرف ماهی کفال به دلیل آلودگی آن خودداری کنند.

مجید مختاری عمده‌ترین دلیل تلفات کفال ماهیان دریای خزر را آلودگی آب این دریا و رودخانه‌هایی که به خزرمی‌ریزند اعلام کرده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران همچنین از نمونه‌برداری از لاشه‌های ماهیان دریای خزر و ارسال آن به دانشگاه تهران و سازمان دامپزشکی کشور خبر داده و گفته بود«نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد تلفات ماهیان کفال در دریای خزر بیشتر از سایر ماهی‌ها و آبزیان این دریاست، به همین خاطر مردم باید از مصرف ماهی کفال خودداری کنند».

دریای خزر در سال‌های اخیر با عوامل مختلفی از جمله فاضلاب‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی و همچنین ورود مواد نفتی از سوی کشورهای حاشیه این دریا به شدت آلوده شده است.

رعایت نشدن حریم دریا و ساخت و سازهای فراوان در سال‌های اخیر در نوار ساحلی دریای خزر توسط افراد حقیقی و حقوقی و سازمان‌های دولتی و حکومتی نیز باعث شده است تا حجم فاضلاب انسانی بیشتری وارد دریای خزر شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Afshin jam Afshin

    همه چیز در همه جا در حال نابودیست .هموطنان این خبر را رسانه ای کنید ، جمهوری اسلامی نه میفهمد و نه اهمیت میدهد. ما خودبایدبه فکر خودباشیم. اگر ایرانی‌ هستید، اگر وطن دوست هستید، اگر نگران محیط زیست هستید،این مقاله را بخوانید و پخش کنید. در آینده بسیار نزدیک ، این بزرگترین دریاچه دنیا ، تبدیل به بزرگترین زباله دان و مسموم ترین دریاچه دنیا خواهد شد. دریأی که ماهی‌ مسموم دارد، بوی عفونت میدهد،قابل شنا نیست ، نفت و گاز را هرروز همسایگانی که تا چند وقت پیش وجود نداشتند جلوی چشممان ،از زیر پایمان به غارت میبرند و جمهوری بی‌ سواد و تهی مغز ادعای مدیریت دنیا را دارد ، و نگرانی چند تار موست، باید سرنگون شود. بادلار های اهدأی شما به لبنان، سوریه ، عراق، .... و دیگر مناطق آشوب خیز می‌توانستند دستگاه های تصفیه فاضل آب برای همهٔ ایران بخرند ، ..... آی مردم بیدار شید، .... این اعتراض سیاسی نیست ، این اعتراض برای بقای شماست ، فرهنگ مان را بردند و میبرند، کشورمان را به لجن کشیدند ، ابرویمان را بردند ،گذر نامهٔ و واحد پولی‌ را به پأئن ترین درجه در دنیا رساندند....و باز میگویند مرگ بر این و آن..... آقایان ، بانوان دست کم ساکت ننشینید ، کاری کنید، ..دست کم این مقاله را پخش کنید ....

  • esi

    اشکالی ندارد . سوریه .و  اسد جنایت کار جنگی واعراب ***فلسطینی رو  دریاب !!!!؟؟؟ لعنت بر دجال