ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از افزایش فشار بر اهل سنت در ایران

همزمان با بازداشت پنج فعال مذهبی در استان بوکان و مهاباد، حکم اعدام چهار زندانی محکوم به اعدام اهل سنت قطعی شده است.

نیروهای امنیتی در شهرهای مهاباد و بوکان پنج تن از فعالان اهل سنت را بازداشت و برخی از اعضای خانواده آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

خانواده پنج فعال مذهبی به دلیل اعتراض به بازداشت فرزندانشان مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی واقع شدند.

به گزارش خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان، مسعود جوادی ۳۳ ساله، نامق دلدل ۳۰ ساله، محمود رسولی‌زاده ۳۲ ساله، محمد محمدی ۴۲ ساله و ابراهیم رسولی ۳۳ ساله، در روز جمعه ۲۹ فروردین ماه در منازل خود بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، خانواده این پنج فعال مذهبی به دلیل اعتراض به بازداشت فرزندانشان از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم واقع شدند.

تارنمای دیدبان حقوق بشر کردستان نوشته است: «در هنگام بازداشت این فعالین سنی مذهب، برخی از اعضای خانواده‌های آن‌ها مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند از جمله مادر مسعود جوادی که بیش از ۳۰ سال دارای آسم شدید است، از سوی یکی از مامورین با ضربات لگد مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد که پس از آن به بیمارستان ارومیه منتقل می‌شود.»

تاکنون از علت بازداشت و محل نگهداری این پنج فعال مذهبی خبری منتشر نشده است.

چهار زندانی اهل سنت در آستانه اعدام

بازداشت این پنج فعال مذهبی در استان آذربایجان غربی در حالی صورت می‌گیرد که حکم اعدام چهار زندانی محکوم به اعدام اهل سنت قطعی شده است.

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان گزارش داده است، حکم اعدام جمشید و جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال ملایی قطعی شده و احتمال اجرای هر لحظه حکم اعدام این چهار زندانی عقیدتی اهل سنت کُرد قوت گرفته است.

گفته می‌شود حکم اعدام این چهار فعال مذهبی به به شعبه یک اجرای احکام شهید مقدسی اوین فرستاده شده است.

این زندانیان به همراه شش زندانی اهل سنت دیگر در سال ۸۸ دستگیر شدند. شش تن از آنان به نام‌های بهرام احمدی، کیوان زند کریمی‌، هوشیار محمدی، محمد ظاهربهمنی، اصغر رحیمی و بهنام رحیمی در دی‌ماه ۹۱ در زندان رجایی‌شهر اعدام شدند.

اتهام این افراد از جمله ترور ملامحمد شیخ‌الاسلام، نماینده مجلس خبرگان رهبری اعلام شده است.

این روحانی نزدیک به حکومت در شهریورماه ۱۳۸۸ به ضرب گلوله توسط افراد نا‌شناس در مسجد سیدقطب سنندج ترور شد.

چندی پیش سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از احتمال اعدام قریب‌الوقوع آنان ابراز نگرانی کرده بود.

طبق بیانیه عفو بین‌الملل این چهار نفر در دادگاه از وکیل محروم بودند و بازداشت آنان چهارماه پیش از ترور ملامحمد شیخ‌الاسلام صورت گرفته است.

اعتصاب و شکنجه

این چهار زندانی اهل سنت از ۱۳ آبان‌ماه گذشته به مدت ۷۵ روز دست به اعتصاب غذا زده بودند.

بنا به گزارش‌های منتشر شده، آنان در اعتراض به حکم اعدام و عدم رعایت اصل تفکیک جرایم دست به اعتصاب غذا زدند و خواستار محاکمه مجدد، با حضور وکیل مدافع خودشان در دادگاهی علنی شده بودند.

خبرگزاری دیدبان حقوق بشر نوشته است، «با توجه به قول مساعد مسوولان امنیتی در خصوص محاکمه مجدد که منجر به شکستن اعتصاب غذای آنان شده بود، تاکنون هیچ‌کدام از وعده‌های مسوولان عملی نشده و حکم صادره به قوت خود باقی است.»

به گفته فعالان حقوق بشر بهرام احمدی، کیوان زند کریمی‌، هوشیار محمدی، محمد ظاهر بهمنی، اصغر و بهنام رحیمی مورد شکنجه‌های شدید جسمی و روانی قرار گرفته‌اند.

در این زمینه پیش‌تر رحمان جوانمردی فعال حقوق بشر که وضعیت زندانیان اهل سنت را دنبال می‌کند به رادیو زمانه گفته بود: «جای شکستگی بر پا، لگن و بینی سه نفر از آن‌ها و ایجاد لکنت زبان و تیک عصبی (جهانگیر دهقانی) از آثار ظاهری به جا مانده از شکنجه‌ در دوران زندان آنان است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.