ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز ثبت نام برای بیمه همگانی ایرانیان

هنوز منابع تامین هزینه‌های طرح بیمه همگانی مشخص نیست، اما سخنگوی ستاد اجرایی بیمه سلامت اعلام کرده است که همه ایرانیان زیر پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

سخنگوی ستاد اجرایی بیمه سلامت همگانی ایران جزئیات ثبت نام افراد فاقد بیمه های خدمات درمانی  را اعلام کرده است.

قرار است حق بیمه افراد به طور کامل از طرف دولت و از محل هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت شود

هرچند هنوز منابع تامین هزینه‌های این طرح مشخص نیست، مهدی میرشاه‌ولد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاکید کرده است که همه ایرانیانی که پوشش بیمه سلامت یا بیمه درمان ندارند می‌توانند به برنامه پوشش بیمه سلامت همگانی وارد شوند.

سخنگوی ستاد اجرایی بیمه سلامت همگانی گفته است: «این بیمه هیچ تفاوتی با سایر بیمه‌های تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران ندارد و هرآنچه در تعهد بیمه سلامت برای خدمات بستری و خدمات سرپایی باشد در این بسته نیز مورد تعهد ما خواهد بود. مردم می‌توانند پس از دریافت دفترچه‌های خود به تمام مراکز پاراکلینیکی، آزمایشگاه ها و رادیولوژی‌ها، پزشکان و بیمارستان‌های طرف قرارداد مراجعه کنند و داروهای خود را نیز بر اساس تعرفه‌های بیمه‌ای دریافت کنند.»

مهدی میرشاه‌ولد همچنین اعلام کرده است که ثبت نام اولیه از تاریخ اول تا ۳۱ اردیبهشت ماه انجام می‌شود، اما کسانی که طی این یک ماه موفق به ثبت نام نشوند، می‌توانند پس از آن نیز مراجعه کنند.

سامانه ثبت نام بیمه سلامت همگانی از ساعت ۲۴ دیشب فعال شده و ثبت‌نام اولیه در سامانه www.bimehsalamat.ir  انجام می‌شود.

اطلاعات هویتی شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، جنسیت، تاریخ تولد، ‌وضعیت تاهل، موقعیت جغرافیایی استان یا شهر محل اقامت برای این ثبت نام ضروری است. پس از ثبت این اطلاعات، متقاضی می‌تواند از روی فهرست دفاتر پیشخوان دولت یا نمایندگی‌های سازمان بیمه سلامت نزدیکترین دفتر پیشخوان دولت به محل اقامت خود را انتخاب کند و با وارد کردن شماره تلفن همراه و ثابت خود در سامانه ثبت نام اولیه را تکمیل کند.

طبق اعلام مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت ایران، ثبت نام در سامانه رایگان است، اما اگر کسی به  مراکز IT‌ دارای مجوز یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند باید کارمزد دوهزارتومانی برای ثبت نام هر خانوار بپردازد.

قرار است حق بیمه افراد بر اساس این طرح به طور کامل از طرف دولت و از محل هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت شود که حدود ۲۵۸هزار تومان برای یک سال است.

طرحی برای نیمی از مردم؟

در حالی که ماده هفتم قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اجرای نظام جامع تامین اجتماعی تاکید می‌کند، در نخستین روز از دوره دوم ثبت‌نام برای طرح هدفمندی یارانه‌ها، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده داد که طرح بیمه همگانی به زودی با تأمین «اعتبارات لازم»، اجرا خواهد شد.

تخمین زده می‌شود که ۱۲ تا ۱۳‌میلیون‌ نفر فاقد خدمات بیمه پایه سلامت باشند

با شنیده شدن زمزمه‌هایی درباره اجرای طرح بیمه همگانی از سوی دولت روحانی، کاربران شبکه‌های مجازی توییتر و فیس‌بوک در کشور، صفحه توییتری «Rouhani Care» را راه‌اندازی کردند؛ صفحه‌ای که یادآور طرح بیمه سراسری مردم آمریکا از سوی باراک اوباما است.

پیش از این نیز، هفته‌نامه «تایم» این طرح را با طرح «باراک اوباما» تحت عنوان «اوباما کر» مقایسه کرده بود.

نشریه «تایم» با اشاره به متن منتشرشده در توییتر روحانی نوشته بود: «در متن این پیام آمده است که دولت ایران ارائه بیمه درمانی به تمام ایرانیان را گسترش خواهد داد. نخستین گام در این مورد، ارائه بیمه به پنج‌ میلیون شهروند ایرانی است که به بیمه خدمات درمانی دسترسی ندارند. این کار از طریق شبکه سلامت اجتماعی (روحانی کر) انجام خواهد شد.»

محمدرضا واعظ‌ مهدوی، رئیس کنونی انجمن علمی اقتصاد درمان و رئیس هیئت‌ مدیره و مدیرعامل اسبق سازمان بیمه خدمات درمانی در دولت اصلاحات، طرح بیمه همگانی در ایران را از ابتکارات دولت خاتمی می‌داند.

او تاکید کرده است: «طرح بیمه همگانی ابتکار دولت خاتمی است و طرح کنونی عقبگرد از اشتباهات دولت‌های نهم و دهم است.»

واعظ‌ مهدوی همچنین تاکید می‌کند، طی سال‌های اخیر فقدان پوشش بیمه‌ای برای این جمعیت شهری که بخش زیادی از آنان خویش‌فرمایان شهری بودند، از عوامل اصلی و تاثیر‌گذار بروز مشکلات مالی و افزایش هزینه‌های درمانی آنان بوده است.

با این حال ابهامات زیادی درباره تامین هزینه‌های این طرح وجود دارد. بهمن برزگر معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت گفته است که در گام نخست، نه تمام افراد فاقد بیمه درمانی، بلکه حدود نیمی از آنان به زیر پوشش بیمه خواهند رفت و دولت هنوز همه بودجه لازم برای همگانی شدن و یکپارچه سازی بیمه خدمات درمانی را ندارد.

تخمین زده می‌شود که ۱۲تا ۱۳‌میلیون‌ نفر فاقد خدمات بیمه پایه سلامت باشند و در گام نخست پنج تا شش‌میلیون‌نفر تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. به این ترتیب بازهم جمعیتی بیش از شش‌میلیون‌ نفر خارج از چتر بیمه می‌مانند حال آنکه وزیر کار از بیمه‌شدن تمام ایرانیان سخن گفته است.

نظام بیمه تأمین اجتماعی در ایران با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. در ایران پوشش بیمه تأمین اجتماعی فراگیر نیست و تنها بخش کمی از هزینه‌های درمانی فرد تحت پوشش را می‌پردازد. از سوی دیگر بسیاری از پزشکان متخصص و مراکز درمانی نیز از قبول بیمه تأمین اجتماعی اجتناب می‌کنند.

دولت ایران در سال‌های گذشته، خلاف آنچه در اصل ۲۹قانون اساسی موظف به انجام آن شده است، کوشیده از حجم بودجه خدمات درمانی خود بکاهد و نظام تأمین اجتماعی را بیش از پیش به بخش خصوصی وابسته کند.

همچنین، بهره‌گیری از خدمات درمانی بیمه‌های خصوصی نیز نیاز به پشت سر گذاشتن روند پیچیده اداری دارد که همین امر شرایط فرد بیمار را دشوار‌تر می‌کند.

در حالی که فضای رسانه‌ای ایران تحت تاثیر اخبار مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست، امسال، در برنامه‌های هفته ملی سلامت هم تغییراتی پدید آمده است. قرار شده هفته ملی سلامت به جای همزمانی با تاریخ برگزاری روز جهانی بهداشت یعنی در میانه هفته‌های سوم و چهارم فروردین، با دو هفته تأخیر و در هفته ابتدایی اردیبهشت برگزار شود. همچنین ایران به جای شعار سازمان جهانی بهداشت، شعار جدیدی را برگزیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.