ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قمار دولت در بازار سرمایه؛ تقلا برای رونق بورس

پس از چند ماه سقوط دنباله‌دار و اعتراض سهامداران خرد و کلان، دولت تصمیم به دخالت مستقیم در بازار سرمایه گرفت. اما شاخص‌ها تا رسیدن به اطمینان کامل نوسان خواهند داشت.

سقوط ۴۰۰۰ واحدی شاخص‎ها، کاهش ۴۷ درصدی حجم معاملات و ۴۸ درصدی ارزش مبادلات در یک ماه نخست امسال کارنامه بورس تهران است.

جایی که بسیاری بر این باورند به مثابه یک دماسنج، وضعیت اقتصاد ایران را نشان می‎دهد. اما در ماه‎های گذشته و درست از روزهایی که توافقنامه ژنو اجرایی شد، بازار سرمایه تهران راه سقوط در پیش گرفت.

stock exchange

حالا پس از چند ماه سقوط دنباله‎دار و اعتراض‎های سهامداران خرد و کلان، دولت تصمیم به حمایت و دخالت مستقیم در بازار سرمایه گرفته و در همین رابطه وزیر اقتصاد گفته است: «بانک‎ها پنج هزار میلیارد تومان در بورس تهران سرمایه‎گذاری می‎کنند.»

به اعتقاد مدافعان بازار سرمایه، افزایش سود سپرده‎های بانکی سبب شده که سپرده‎گذاران حاشیه امن سود بانکی را به حضور در بورس ترجیح دهند.

دولت با تاخیر سرانجام به خواسته سهامداران پاسخ داده و تصمیم گرفته است با تزریق نقدینگی بانک‎ها به بورس تهران و همزمان با آن کاهش سود سپرده بانکی امید و اطمینان را به بازار سرمایه بازگرداند. در نخستین گام، واکنش بازار به این تصمیم دولت مثبت بوده و شاخص کل بورس تهران یک‎بار دیگر به مسیر ۷۵هزار بازگشته است. با این حال، آن‎گونه که از گفته‎های سهامداران پیدا است، خوش‎بینی‎ها بلند مدت نیست و بازار تا رسیدن به اطمینان کامل فاصله زیادی دارد.

دلیل سقوط ناگهانی شاخص‎ها، آن‎هم در شرایطی که به نظر می‎رسد فضای بین‎المللی و داخلی اندکی بهبود یافته است چیست؟ چرا دولت نگران سقوط شاخص‎هاست و آیا می‎تواند با تزریق نقدینگی یک‎بار دیگر امید و اعتماد را به تالار حافظ بازگرداند؟ پیامد این دخالت چه خواهد بود و سهامداران جزء چه سرنوشتی خواهند داشت؟

رانت اطلاعاتی در بازار سرمایه

سقوط شاخص‎ها در تالار بورس تهران درست از زمانی آغاز شد که لایحه بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی رسید. همان زمان زمزمه گران شدن خوراک پتروشیمی‎ها به گوش رسید و صف‎های خرید تالار حافظ جای خود را به سکوت و عجله برای فروش داد.

در روز بیست و ششم دی‎ماه تالار حافظ یکی از بزرگترین سقوط‎ شاخص‎ها را تجربه کرد. همان زمان در تالارهای مجازی بورسی ایران، زمزمه‎هایی مبنی بر درز اطلاعات به سهامداران حقوقی شکل گرفت. به‎گونه‎ای که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ناچار به واکنش شد و هرگونه رانت اطلاعاتی در بازار سرمایه را انکار کرد.

وجود بازیگرانی که از یک سمت به دولت چسبیده‎اند و شریک اقتصادی دولت هستند و از سوی دیگر به عنوان بخش خصوصی در بورس فعال هستند، رقابت را نابرابر و غیرشفاف می‎کند.

اما واکنش سهامداران و فعالان خرد بازار سرمایه به اظهارات رئیس سازمان بورس تهران نشان از آن داشت که فروشندگان عمده خبرهای محرمانه‎ای دارند. چند وقت بعد که لایحه بودجه از تصویب نمایندگان مجلس گذشت، مشخص شد که ادعای درز اطلاعات محرمانه به برخی از سهامداران چندان هم بی‎پایه نبوده است.

همزمان با این ادعا، مشاور اتاق بازرگانی ایران در جمع مدیران صنعتی و بازرگانی ایران گفت: «کسانی در پشت پرده قیمت‎ها را دست‎کاری کردند.» این ادعا چند وقت بعد از سوی یک کارشناس اقتصادی دیگر تکرار شد. عباسعلی ابونوری در گفت‎وگو با وب‎سایت پیام نو گفت: « به هر حال تعدادی از رانت‌خواران حقوقی شاخص‌ها را دستکاری و قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کردند.»

رانت اطلاعاتی عمری به اندازه راه‎اندازی تالار بورس تهران دارد. پس از گذشت ۴۷ سال از راه‎اندازی بورس تهران، تعداد صاحبان سهام حقیقی کمتر از هفت میلیون نفر اعلام شده است و بازیگران اصلی بازار سرمایه، نهادهای شبه دولتی و شرکت‎های وابسته به بنیادهای انقلابی و مذهبی هستند. بر اساس گزارشی که سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۸۸ منتشر کرده است، ۸۰ درصد بازار سرمایه در اختیار سهامداران نهادی است و سهم سهامداران خصوصی ۲۰ درصد است.

بر اساس اعلام رئیس سازمان بورس،شركت‌های سرمایه‌گذاری ۲۵.۲ درصد، صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی و همچنین صندوق‌های خاص مانند صندوق كاركنان فولاد جمعا ۱۵.۹ درصد، دولت و شركت‌های وابسته به آن ۱۶.۵ درصد، بانك‌های دولتی و خصوصی ۴.۹ درصد، تعاونی‌ها ۱.۲ درصد، سهام عدالت و سرمایه‌گذاری‌های استانی جمعا ۱۶ درصد و مردم و اشخاص حقیقی ۲۱ درصد از كل ارزش بازار سرمایه‌ ایران را در اختیار دارند. این ترکیب به خوبی نشان می‎دهد که همچنان بخش زیادی از بازار سرمایه در اختیار دولت و نهادهای شبه دولتی و بنیادهای انقلابی و نظامی است.

پس از گذشت ۴۷ سال از راه‎اندازی بورس تهران بازیگران اصلی بازار سرمایه، نهادهای شبه دولتی و شرکت‎های وابسته به بنیادهای انقلابی و مذهبی هستند.

وجود بازیگرانی که از یک سمت به دولت چسبیده‎اند و شریک اقتصادی دولت هستند و از سوی دیگر به عنوان بخش خصوصی در بورس فعال هستند، رقابت را نابرابر و غیرشفاف می‎کند. اقتصاد ایران بر اساس برآورد سازمان‎های بین‎المللی، یکی از ده اقتصاد بسته و غیرشفاف جهان است. همچنین بر اساس شاخص ادراک اقتصاد، ایران در رتبه ۱۷۴ قرار دارد.

بانک‎ها در نقش رقیب

هر چقدر هم که بورس تهران غیرشفاف باشد، در دو دهه گذشته به یکی از دماسنج‎های اقتصاد ایران تبدیل شده است ودولت‎ها تلاش کرده‎اند که با خوب نشان دادن وضعیت شاخص‎های بورس، کارنامه خود را مثبت نشان دهند.

در این راه مقام‎های دولتی هر گاه که بورس با سکته روبرو شده، دستورالعمل ویژه صادر کرده و شرکت‎های دولتی و شبه دولتی را به بازی در بورس تحریک کرده‎اند. این‎بار نیز دولت چنین رفتاری پیشه کرده و بانک‎ها را به عنوان رقیب بورس، موظف به تزریق نقدینگی به بازار سرمایه و در عین حال کاهش سود سپرده کرده است.

مدافعان بازار سرمایه معتقدند که افزایش سود سپرده‎های بانکی سبب شده است که سپرده‎گذاران حاشیه امن سود بانکی را به حضور در بورس ترجیح دهند. برای همین هم از دولت خواسته‎اند که سود سپرده‎های بانکی را کاهش دهد. با این حال مشخص نیست که سپرده‎های بانکی پس از خروج از بانک‎ها، راهی تالار بورس شوند.

مقام‎های دولتی هر گاه که بورس با سکته روبرو شده، دستورالعمل ویژه صادر کرده و شرکت‎های دولتی و شبه دولتی را به بازی در بورس تحریک کرده‎اند.

زمان‎بر بودن سوددهی سهام در مقایسه با سرمایه‎گذاری در بخش مسکن و خرید و فروش و یا خرید طلا و ارز خارجی، جذابیت بازار سهام را برای سرمایه‎گذاران کاهش می‎دهد. پیش‎بینی‎ کارشناسان نشان می‎دهد که بازار مسکن از تابستان امسال تحرک تازه‎ای را تجربه خواهد کرد.

علاوه بر این، هنوز چشم‌انداز روشنی در خصوص ادامه توافق ایران و غرب وجود ندارد و همچنین هدفمندی یارانه‎ها به عنوان یک تهدید برای بخش صنعت و تولید، حاشیه امنیت و اطمینان بازی در تالار بورس را کاهش می‎دهد.

قمار دولت

دولت می‎خواهد از حجم نقدینگی در بازار پولی بکاهد و آن‎گونه که وزیر اقتصاد می‎گوید: «دارایی‎های سرگردان شهروندان را جذب و به بخش تولید تزریق کند.» حال در این راه علاوه بر تصمیم برای انتشار اوراق قرضه و مشارکت، می‎خواهد بر حاشیه امنیت بورس بیافزاید.

این اقدام دولت شاید در کوتاه مدت به بهبود شاخص‎ها بیانجامد و بر حجم معاملات بازار سهام بیافزاید، اما می‎تواند به رشد حبابی بورس بیانجامد که در بلندمدت بازار سرمایه را با مشکل و بحران دیگری روبرو خواهد کرد.

از سوی دیگر ترکیب بازیگران عمده بورس نشان می‎دهد که بنیادهای نظامی و مذهبی دست بالا را در تالار بورس دارند، افزایش شکاف منافع میان دولت و این بنیادها، می‎تواند بازار سرمایه و دولت را با بحران روبرو کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منوچهر

    درتمام جهان بانکها کار گزار و خون رسان بازار های بورس هستند ولی در ایران شده اند رقیب. بعد از بحران 2008 به تبع امریکا بانکهای اروپائی بهره های پس انداز مردم را پائین اوردند و نزدیک صفر کردند و گردش پول نقد را هم از گردونه خارج نمودند ولی در عوض سیستمهای بیمه عمر را رایج کردند و بانکها بعنوان کارگذار پس اندازهای مردم را در سبدهای گوناگون بورسی سرمایه گزاری کردند و پس اندازکنندگان هم راضی باین مهم شدند وهمین امر سبب شده است که با توجه به معضلات اقتصادی تمام کشورهای غربی بازار بورس همچنان رو برشداست وحتی اقلام این بازارها بالاتر از 2007 رفته است. رونق بورس ایران بعداز زمینگیر شدن بازارهای مسکن و سکه و ارز بود که بروایتی 18 ملیار د دلار سرمایه سرگردان متوجه بازارسود ده تازه ای شد و ان بورس سهام بود زیرا بعد از بالا رفتن سه برابری ارز دارائی های شرکتهای بورسی همچنان بر پایه دلار1000 تومانی ارزیابی شده بود و جاداشت تا سه برابر افزایش یابد وبر همین اساس رقم 14هزار واحدی بورس بسرعت به 50000 واحد رسید وازان ببعد وارد حباب شد ولی خریداران غیر متخصص همچنان تنور قیمت را گرم نکاه داشتند وروند افزایش ادامه یافت ولی وزیر جدید نفت که بدنبال سرمایه گزار خارجی در موضوع پتروشیمی بود ومیدانست که سرمایه گزار خارجی برمبنای قیمت گاز و گارانتی تداوم ان در کشور حضور مییابد بهای گاز را افزایش داد وبر خلاف مصوبه مجلس که قیمتها را برای دهسال تثبیت کرده بود درسال ششم این قانون در مصوبه بودجه امسال قانون قبلی را کان لم یکن کرد وسود دهی شرکتهای پتروشیمی را در بورس با اشکال مواجه نمود و فعالان بورس را از بازار خارج کرد در اقدامی دیگردولت مبادرت بانتشاراوراق قرضه با بهره 23 درصدی در سال را نمود وبانکها نیز اجازه یافتند بهره سپرده گزاران را افزایش دهند وبا ایجاد منابع جدید قادر به اعتبار دهی وتجدید فعالیت شوندوسرمایه های سرگردان جلب شدند ودر بانکهاجا خوش کردند و بورس ماند و بازیهای غیر بورسی دولت که جمع اضداد است وراه بجائی نمیبرد . حجم بورس تهران بسیار کوچک است و اکثر سهامی که در جریان دادو ستد است پشتوانه کارشناسی ندارد و اگر ارزش ساختمان و زمینهای تحت مالکیت شرکتهائی که سهام انها در بورس عرضه میشود بقیمت روز ارزیابی نشودنه تنها بانکها بلکه تولیدی ها نیز قابلیت عرضه خودرا از دست میدهند.