ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش قیمت بنزین و هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها

جامعه زمانه

اعلام خبرهای مربوط به افزایش قیمت بنزین، در افکار عمومی باعث واکنش‌هایی شد. شبیه دوره قبل اعلام نرخ جدید بنزین، مردم را به ذخیره‌سازی بنزین و هجوم به جایگاه‌ها واداشته است.

سرانجام پس از ماه‌ها بحث و گفت‌و‌گوی اعضای کابینه دولت ایران، در ‌‌نهایت وزارت نفت توافق خود را برای عرضه بنزین دو نرخی، با حفظ نظام سهمیه‌بندی اعلام کرده و قرار شده است در اردیبهشت ماه بنزین با قیمت‌های جدید در جایگاه‌های سوخت عرضه شود.

دولت ایران پس از بررسی سناریوهای مختلف درباره قیمت بنزین، به سناریوی افزایش متوسط ۲۰تا ۲۴درصدی قیمت‌ها در سال رسیده است

دولت ایران پس از بررسی سناریوهای مختلف درباره قیمت بنزین، به سناریوی افزایش متوسط ۲۰تا ۲۴درصدی قیمت‌ها در سال رسیده تا در مدت پنجسال به هدف آزادسازی قیمت‌ها برسد.

قیمت نهایی بنزین و گازوئیل در قالب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تعیین شده و دولت ایران اعلام کرده است که هم اکنون سامانه‌های هوشمند سوخت در جایگاه‌های کل کشور برای اعمال عرضه بنزین و گازوئیل با نرخ‌های جدید تجهیز شده‌اند.

هرچند قرار بود قیمت‌های جدید بنزین و گازوئیل را محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری به مردم اعلام کند، اما هنوز قیمت‌های جدید نهایی نشده است. با توجه به سیاست دولت، قرار بود پس از پایان ثبت نام مردم برای دریافت یارانه‌ها، قیمت‌های جدید بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی اعلام شود.

مدتی پیش علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی در یک برنامه تلویزیونی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی با یک شیب بسیار ملایم خبر داده و گفته بود: «قیمت حامل‌های مختلف انرژی قرار است در یک دوره پنجتا هفتساله به طور کامل آزاد شود.»

حذف سهمیه ویژه بنزین برخی از خودرو‌ها، تعیین نرخ جدید عوارض پنجدرصدی در هشت کلانشهر، حذف ۹۰درصد سهمیه ماهانه بنزین خودروهای عمومی و خدماتی، افزایش قیمت بنزین حداکثر تا سقف ۲۴درصد از مهم‌ترین تغییرات جدید بنزین است که تاکنون توسط مسئولان ارشد دولتی اعلام شده است.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود با احتساب پنج درصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قالب عوارض، افزایش قیمت بنزین بیش از هزار و ۱۰۰تومان نشود.

هجوم به جایگاه‌ها برای چند لیتر بنزین بیشتر

اعلام خبرهای مربوط به افزایش قیمت بنزین، در میان افکار عمومی واکنش‌هایی داشته و شبیه دوره قبلی اعلام نرخ جدید بنزین، مردم را به ذخیره‌سازی بنزین و هجوم به جایگاه‌ها واداشته است.

خبرگزاری مهر گزارش داده که در آستانه اجرایی نهایی فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و تعیین قیمت‌های جدید بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی، مراجعه مردم به جایگاه‌های سوخت افزایش یافته است.

آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم این موضوع را تائید می‌کند. در هفته جاری برای چندمین بار در طول سال جدید، متوسط مصرف بنزین سه رقمی شده است.

گزارش رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که روز شنبه ۳۰فروردین ماه متوسط مصرف بنزین معمولی به بیش از ۸۰میلیون لیتر و روز یکشنبه ۳۱فروردین ماه به بیش از ۹۴میلیون لیتر رسیده که با احتساب مصرف بنزین سوپر مصرف کل کشور بار دیگر سه رقمی خواهد شد.

در حالی که متوسط مصرف بنزین کشور (بنزین سوپر و بنزین معمولی) هفته گذشته حدود ۷۵میلیون لیتر در روز بوده، این رقم در طول ۴۸ساعت بیشتر شده و حدود ۲۵تا ۳۰میلیون لیتر به آن افزوده شده است.

با این حال ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت کشور اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی مردم می‌توانند بنزین را با قیمت ۴۰۰تومانی ذخیره کارت‌ها یا کارت جایگاه داران با قیمت آزاد ۷۰۰تومانی بخرند.

هرچند هنوز مشخص نیست چه زمانی نرخ جدید بنزین اعمال می‌شود، بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسر کشور، اعلام کرده که فروش بنزین آزاد ۷۰۰تومانی در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری، افزایش پیدا کرده و به حدود ۶۰تا ۷۰درصد فروش بنزین جایگاه‌ها رسیده است. این کار با استفاده از کارت جایگاه‌داران انجام گرفته است.

به گفته این مقام مسئول «در طول چند روز گذشته مردم با تخلیه بنزین در بشکه، بطری‌های آب معدنی و سایر ظروف بار‌ها برای خرید بنزین آزاد به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند».

بنا بر گزارش‌هایی که از تهران و شهرهای بزرگ می‌رسد، در پمپ‌ بنزین‌ها صف‌های طولانی تشکل شده و مردم از هر وسیله‌ای برای ذخیره‌سازی بنزین استفاده می‌کنند. رنیس انجمن جایگاه‌داران ایران می‌گوید: «هر خودرو پس از پر کردن باک خودرو بلافاصله آن را تخلیه کرده و بار دیگر به جایگاه برای سوخت‌گیری با استفاده از کارت آزاد جایگاه داران مراجعه می‌کند.»

به گفته او در شمال و هسته مرکزی شهر تهران این موضوع کمتر دیده می‌شود اما در حاشیه کلانشهر‌ها به ویژه تهران بیشتر است.

در عین حال، با اینکه جایگاه‌های سوخت از ۲۷بهمن ماه سال گذشته تاکنون در چند مرحله برای عرضه بنزین با قیمت جدید در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند، به نظر می‌رسد برای اعمال این تغییرات پیش‌بینی‌های لازم انجام نشده است.

مشکل دیگری که در حاشیه بحث‌های ذخیره‌سازی بنزین و افزایش قیمت‌ها پیش آمده، مشکل جایگاه‌های عرضه بنزین است؛ به این ترتیب که تلمبه‌های پمپ‌بنزین‌ها نمی‌توانند قیمت بیش از ۹۹۹تومان را نمایش دهند. نمایشگر تلمبه‌ها تنها برای چهار صفر تعریف شده و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم تاکنون برای حل این مشکل اقدامی نکرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عطار

    امام خمینی ( ره ) : اتوبوس را مجانی می کنیم، آب و برق را مجانی می کنیم، .... خوردن گوشت یخ زده حرام است ، بدهید کشاورزان بعنوان کود استفاده کنند ، ... شما به این اندازه قانع نباشید ما شما را به مقام انسانیت میرسانیم ... اقای روحانی فرمودند شیب گرانی ملایم است شما نگران نباشید. مگر تا کنون در این حکومت مقدس گرانی ندیدید؟ خوب اگر اینها نباشد هزینه حکومت بشار اسد و سپاه در لبنان و ... هزینه حوزه های آخوندی چه جوری در بیاید؟