ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران؛ مراقبت از «رخنه‌های فرهنگی»

نخستین جلسه «هیأت نظارت بر ضوابط نشر کتاب» برگزار شد. علی جنتی باز هم پیشنهاد داد که ناشران مورد وثوق وظیفه سانسور را به عهده بگیرند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد که نخستین جلسه «هیأت نظارت بر ضوابط نشر کتاب» برگزار شده است. او احتمال داد که بخشی از وظیفه سانسور کتاب که به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به ناشران «خوش‌نام» و مورد وثوق دولت واگذار شود. او همچنین وعده داد که در نمایشگاه کتاب تهران آثاری از نویسندگانی که تاکنون ممنوع از قلم بودند عرضه شود و در همان حال اعلام کرد که دو نشر توقیف‌شده حیان و طرح نو حق شرکت در نمایشگاه کتاب تهران را نخواهد داشت.

«مصلی» محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرد که نخستین جلسه «هیأت نظارت بر ضوابط نشر کتاب» روز گذشته، دوشنبه، ۱ اردیبهشت (۲۱ آوریل) برگزار شده است.

وظیفه هیأت نظارت کتاب: مراقبت از رخنه‌های فرهنگی

علی جنتی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا درباره موضوعات مورد بحث و اهداف این هیأت گفت: «در این جلسه سیاست‌های کلی که هیأت نظارت باید دنبال کند تا اندازه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. نیاز به مراقبت در برخی رخنه‌های فرهنگی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند احساس می‌شود و باید دقت‌های لازم انجام شود تا آن تغذیه فکری که به جامعه ارائه می‌شود غذای سالمی باشد.»

علی جنتی، وزیر ارشاد

با روی کار آمدن دولت یازدهم، پس از سه سال وقفه، شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای «هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب» بزرگسال و کتاب کودک و نوجوان را معرفی کرده است. احمد واعظی، محمدعلی مهدوی‌راد، محمدتقی سبحانی، رضا مختاری، علیرضا اعرافی، محمود گلزاری، عماد افروغ، علیرضا صدرا، صادق آئینه‌وند، محسن مومنی، علی معلم دامغانی، حسین کچوئیان، مسعود آذربایجانی، مهدی خاموشی، سید مهدی شجاعی و فریبا علاسوند اعضای هیات نظارت بر نشر بزرگسال را تشکیل می‌دهند. جواد محقق، محسن چینی فروشان، مظفر سالاری، عبدالله حسن‌زاده و مهنوش مشیری نیز اعضای هیات نظارت بر نشر کودک‌اند. در جلسه دوشنبه، ۱ اردیبهشت (۲۱ آوریل) هیأت نظارت بر نشر کتاب، محمدعلی مهدوی‌راد به عنوان رئیس و عماد افروغ به عنوان نایب ریس هیات نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب بزرگسال و کودک انتخاب شدند.

سانسور کتاب و ناشران مورد وثوق دولت

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در نخستین جلسه هیأت نظارت بر نشر کتاب هم شرکت داشته، اعلام کرد که به این هیأت پیشنهاد داده که برخی ناشران مورد وثوق دولت وظیفه سانسور کتاب را به عهده بگیرند.

محمدعلی مهدوی‌راد ، رییس هیأت نظارت بر کتاب

آقای جنتی در این‌باره گفت: «طبق قانون ممیزی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما بر اساس قانون موظف هستیم که کلیه کتاب‌هایی را که می‌خواهند منتشر شوند، بررسی کنیم و به آن‌ها مجوز لازم را بدهیم، اما پیشنهادی به هیأت نظارت داده شده که آن‌ها باید درباره آن تصمیم بگیرند. در این پیشنهاد ما گفته‌ایم که می‌توانیم به برخی از ناشرانی که در طول سی - چهل سال گذشته کتاب‌های زیاد و عموماً مفیدی منتشر کرده‌اند و ما هیچ‌گاه ندیده‌ایم که از مسیر قانونی منحرف شوند یا تخلفی داشته باشند، اجازه بدهیم به جای این‌که هر روز به ارشاد مراجعه کنند، خودشان با استفاده از شورای بررسی که دارند کتاب‌هایشان را منتشر کنند.» پیشنهاد وزیر ارشاد در دست بررسی است و هنوز هیأت نظارت بر نشر کتاب تصمیمی در این‌باره نگرفته است.

ممنوع از قلم‌ها و ناشران توقیفی

دولت حسن روحانی بارها وعده داده است که نویسندگان ممنوع از قلم بتوانند مجدداً آثارشان را در ایران منتشر کنند. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفته است باید منتظر ماند و دید که در نمایشگاه کتاب تهران چه اتفاقی می‌افتد. ‌

سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایشگاه کتاب تهران از ۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت ۹۳ در مصلی خمینی برگزار می‌شود. ناشرانی که در دولت قبلی فعالیتشان متوقف شده بود، اجازه دارند در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنند، اما کتابی برای عرضه در این نمایشگاه ندارند. به همین جهت عملاً آن‌ها از حضور در نمایشگاه همچنان محروم‌اند. سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره به خبرگزاری مهر گفته است: « [با ناشران توقیفی] صحبت کردیم و عذرخواهی هم کردیم و گفتیم که بالاخره ما اگر بخواهیم امسال فضایی به شما بدهیم، این برداشت ممکن است بین برخی دیگر از همکاران شما به وجود بیاید که ما که تعداد بیشتری کتاب منتشر کرده‌ایم، چرا حضور نداریم و اینها چرا هستند؟ لذا به آنها گفتیم اجازه بدهید مطابق ضوابط عمومی نمایشگاه عمل کنیم، انشاءالله در سال‌های بعد که طبعاً تعداد کتاب‌های آنها هم بیشتر خواهد شد و ضوابط نمایشگاه اقتضا می‌کند که آنها حضور پیدا کنند، حضور پیدا خواهند کرد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.